Opel Meriva

Provkörning av Opel Meriva

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande 

kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 80,5/88,2 mm, volym 1796 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 165 Nm vid 4600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar, bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång med servo. 

Bromsar 

Skivbromsar (ventilerade fram). Låsningsfritt system. 

Hjul/däck 

14 alternativt 15 tum.

Mått (cm)

Axelavstånd 263. Längd 404, bredd 169, höjd 162. 

Fartresurser

Toppfart ca 195 km/h. (Fabriksuppgift.)

Bränsleförbrukning

Ej fastställd.

Opel Meriva - rymlig brorsa till Corsa smartare än Astra

Opel sliter med sin image. Världen har haft gott om tid att vänja sig vid Opel som det mest traditionella av märken. Nu kommer nya signaler: bara 40 procent av bilarna med blixten i emblemet blir hädanefter konventionella. Av resten skall 40 procent vara så kallade smarta bilar, 20 procent nischbilar av exklusiv karaktär. Meriva tillhör helt klart de smarta, en liten flexbil med förvånande hög komfort. Den kommer till återförsäljarna i april nästa år med ett pris på ca 150000 kronor för den svagaste versionen med 1,6-litersmotor.

Ett av de smarta dragen hos Meriva är att de dyraste komponenterna hämtats från General Motors välfyllda lagerhyllor. Chassiet är en kombination av Corsa och Astra, motorer och växellådor används redan i ett antal Opel-bilar och själva biltypen, som skulle kunna kallas mini-MPV, har redan noterat framgång i Opel Agila och Opel Zafira.

Meriva hamnar i storlek mellan Agila och Zafira. Det är den senares ovanligt listigt konstruerade interiör som mer än något annat har inspirerat till Meriva. Precis som i systermodellen går det att på nolltid fälla ner hela eller delar av baksätet och få ett plant lastutrymme.

Skillnaden är att Meriva bara har två rader med stolar i stället för Zafiras tre och att antalet sittplatser inte är sju utan bara fem. I själva verkat är det sällsynt ens med så många i bilen och här kommer ytterligare en klyftighet: mittplatsen kan fällas ihop, varvid de återstående stolarna kan flyttas in mot bilens mitt. Det ger i sig bättre utrymme för de två passagerarna. I detta läge kan stolarna dessutom flyttas sju centimeter bakåt. Dessutom är ryggstöden ställbara.

Slutligen kan högerstolen fram vikas ihop så att man får ett 170 cm långt lastutrymme, tillräckligt för exempelvis en surfingbräda.

Man åker alldeles utmärkt i Meriva, det gäller både fram- och baksäte. Gången är relativt tyst och fjädringen uppenbarligen kalibrerad för tung last. I stort sett har konstruktörerna utgått från Opel Corsa, därifrån är exempelvis framvagnen hämtad. Bakvagnen liknar mest Opel Astras. Det är skivbromsar även på bakhjulen. Styrningen är elektrohydraulisk, behagligare att umgås med än Corsas lite "kantiga" känsla.

De goda utrymmena har åstadkommits genom att torpedväggen flyttats så långt fram som möjligt. Meriva är bara 404 cm lång men har ett rejält axelavstånd: 263 cm. Höjden är hela 162 cm och tyngdpunkten betydligt högre än i en konventionell Corsa eller Astra.

Antisladdsystem blir troligen tillval på den billigaste modellen men standard i kombination med 1,8-litersmotorn på 125 hk. Den senare gör bilen betydligt roligare. Femväxlad låda är standard men till den mindre motorn går det även att få Opels Easytronic-låda. Easytronic kommer så småningom även till 1,8.

En helt ny diesel med commonrail-teknik kommer nästa höst. Den kallas 1,7 CDTI och blir på 100 hk.

DVD-spelare i baksätet blir tillval. Utrustningsalternativen blir lika många som till en stor bil, exempelvis läderklädsel, xenonljus eller dubbla soltak.

Marknaden i Europa för bilar av Merivas typ väntas om två-tre år ha växt till ca en halv miljon årligen. Snart åker vi alla buss!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!