Mokka är en fattigmansvariant av espresso. Men Opel Mokka vill vara mer än så. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Opel Mokka-e

Med tyskt kaxig stil och ny cool design glider Opel Mokka-e in i klassen för små eldrivna suvar. Men låt er inte luras av förpackningen. Den här gången smakar Mokka något annat än vi tänkt oss.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Maskinfiltrerat, kokt, franskt pressat, perkulator, V60, sifon, chemex, aeropress, pour-over, kallbryggt, Clever, turkiskt, espresso och – Mokka. Det finns minst 14 olika sätt att brygga kaffe. I ­grunden handlar det om hur kaffebönan används, mals och till slut blandas med vatten – med eller utan tryck och varmt eller kallt. De riktiga experterna kan känna skillnad på vilket filter som används och det är viktigt hur kaffet används efter själva bryggningen. Så kallad pour-over, där vattnet hälls över kaffet enligt ett visst mönster, är en konst och en sport som det tävlas i. Varje kaffe, malt eller som böna, har en period där det är som bäst så datummärkningen på paketet är viktigt.
Mokka är ett sätt att göra espressokaffe lite enklare och utan att vattnet pressas igenom kaffet. Kaffet smakar lite åt espressohållet, är starkt och ska helst drickas snabbt.

Peugeot, Citroën, DS, Fiat, Chrysler, RAM, Jeep, Abarth, Dodge, Alfa Romeo, Maserati, Lancia, Abarth och – Opel. Det finns 14 olika varumärken i nybildade ­jättekoncernen Stellantis. I grunden handlar det om att använda tekniska plattformar gemensamt och därmed spara pengar på utveckling och produktion. Bilar från olika märken kan byggas sida vid sida i fabrikerna och gemensamma inköp gör att priser på delar från underleverantörer kan pressas.
Vi så kallade bilexperter försöker se och känna skillnad på bilarna. På hur plattformen trimmats och hur de tekniska ­egenskaperna paketerats och prissatts. Det finns en ­tydlig risk att de olika personligheterna – vad är egentligen en Fiat jämfört med en Peugeot eller Opel – försvinner och lyckas inte Stellantis få ihop den här ekvationen kommer bilmärken att gå under.

1 av 4: Tvåfärgad och fräck. Men kanske lite för fräck för Opel-kunden. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 4: Ingen genomlastningslucka och laddkabeln tar upp nästan all plats i bagageutrymmet. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Opel Mokka har byggts på samma tekniska plattform som föregångarna Peugeot 208, DS 3 Crossback och Citroën C4. Likadan drivlina och ett lika stort batteri i elbilarna ger liknande förutsättningar i form av räckvidd på el och laddning. Skillnaden i räckvidd beror i stort på olika grad av luftmotstånd och framför allt hur hög bilen är.
Jag har kört alla de här bilarna och med olika drivlinor. Peugeot 208 och DS3 Crossback under Årets Bil-provkörningen i Danmark hösten 2019 och Citroën C4 och Opel Mokka i ett kylslaget Stockholm. Jag har kört dem med både el- och bensinmotor. Och självklart är vi mest nyfikna på elbilarna.
Grundpriset för en Opel Mokka-e är 429 900 kronor men kampanjpriset vid ­introduktionen är betydligt lägre. Därav nyfikenheten. För kan det till slut komma en elbil som har ett konkurrenskraftigt inköpspris, förutom lägre ägandekostnader under bilens livstid?

Ja, Opel har i alla fall närmat sig och kostar mindre än sina syskon i Stellantis-familjen. Kaffet Mokka må vara en fattigmans-espresso men Mokka-e är verkligen ingen fattigmans-Peugeot. För precis som VW-gruppen skickligt gjort med Volkswagen, Skoda och Seat har PSA, och numera Stellantis, gjort med DS, Citroën, Opel och Peugeot. De är alla lite olika i storlek och design för att inte direkt konkurrera med varandra.
Mokka-e är lite större och lite vanligare än en DS 3 Crossback E-Tense och har lite mer vågad design än en Peugeot e-2008. Ändå kan jag inte låta bli att undra lite hur Opel Mokka-e ska passa in? Den är visserligen tvåfärgad och med fräck taklinje men trots att även insidan leker med färg och form tycker jag inte att Opel hittar en personlighet.

Sidopanelerna nedtill på dörrarna påminner om hur Citroën hittat nya sätt att visa sin personlighet och jag tycker om den släta och fina fronten på Mokka-e. Opel hänger också med i trenden som betyder en mittlinje på bilen som påminner om en ishockeyklubba. Opel går inte lika långt som DS men C-stolpen är rejält bred nedtill och skymmer sikten snett bakåt.

Jag minns när Opel presenterade sin ­småbil Adam med massor av färger, coola dansare på scenen och en tydlig flirt med streetmodet. Men det lirade inte. På samma sätt känns Mokka-e lite för fräck för Opels kundgrupp och lite för tråkig för att verkligen locka till sig nya köpare.
Opel Mokka-e är också väldigt fransk i sitt gränssnitt till föraren. Mittkonsolen med växelväljare och körprogramväljare är mer DS, Peugeot och Citroën än gamla Opel. Reglagen känns igen från de franska bilarna och också hur långsamt det går. Jag behöver trycka omsorgsfullt och tålmodigt på startknappen för att bilen ska starta, precis som i de franska syskonen.

1 av 5: Opel i toppen och Peugeot i mitten. Notera den snyggt integrerade bildskärmen. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5: Jag saknar Opels så sköna stolar. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5: Kör på grönt. Energiförbrukningen kunde bli lägre med bättre återvinning. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5: 189 centimeter reporter får inte plats i baksätet. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Så brukar inte alls Opels tidigare bilar vara. Däremot har Opel fått säga sitt om grafik i sjutumsbildskärmen och instrument­panelen. Bildskärmen är snyggt integrerad men det blandas med en lite billig känsla i pianolacken på paneler och reglage.
Jag saknar också Opels så sköna stolar. Sittställningen är bra med gott om plats i framsätet. Men baksätet är betydligt trängre, framför allt för benen. Vi saknar också genomlastningslucka och bagageutrymmet är inte speciellt stort, det sväljer bara drygt 300 liter.

Precis som elbilarna från Peugeot, DS och Citroën är styrningen neutral och följsam men du behöver stänga av filkörningsassistenten för att verkligen få till mjuk körning. Även här har Opel fått ge vika lite och jag kan sakna den fina styrningen från till exempel Opel Astra.
Drivlinan är som sagt densamma i Stellantis-gänget och för elbilsföraren betyder det tre olika körlägen och ett B-läge på växel­lådan som återvinner lite mer energi. Men Opel har inget en-pedalläge och även om du kör med maximal återvinning bromsas inte bilen in till stillastående. Vi kommer ihåg de fina paddlarna på Opel Ampera-e/Chevrolet Bolt men det var då det – nu är det de franska ingenjörerna som styr.

En liten skillnad jämfört med Peugeot, Citroën och DS är att Mokkas snålläge ger en väldigt seg och långsam bil. Bra om du vill spara energi men läget kräver en lite speciell körstil där föraren planerar väl.
Förbrukningen vid vår lugna provkörning söder om Stockholm resulterade i en förbrukning på cirka 2 kWh per mil. Med ett batteri på 45 kWh betyder det en verklig räckvidd på 20-25 mil, jämfört med dryga 30 mil enligt WLTP-mätmetoden.

1 av 5: Vill du inte köra på el kan du b(r)ygga din Mokka med bensin. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Tills Stellantis vd Carlos Tavares fått ordning på positioneringen av sina 14 varumärken handlar det om att de olika bilmärkena ska attackera sina respektive ­hemmamarknader. Om Peugeot säljer e-208 och e-2008 i Frankrike, Italien och Spanien ska Opel sälja Mokka-e i Storbritannien, Tyskland och Nederländerna. I Sverige kan ­affärsmodellen verka märklig men här konkurrerar också Opel, Peugeot och Citroën om samma köpare. Så ser det inte riktigt ut i resten av Europa.
Med det sagt och med svenska köpare i fokus behövs en liten varning för Opel Mokka-e. En trogen Opel-köpare som vill satsa på elbil behöver verkligen provköra och känna om den franska varianten av Opel verkligen är rätt. För nya Opel Mokka-e, och för den skull även Mokka med bensinmotor, har väldigt mycket Peugeot i sig och det märks i köregenskaper, reglage och material.
Det må vara en tysk förpackning men Mokka-e smakar väldigt mycket franskt.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volkswagen ID.3
Volkswagens första bil i den nya ID-familjen. Storsäljare under hösten som nu möter allt större konkurrens.
Pris: 471 900 kronor

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Citroën e-C4
Samma drivlina och likadant batteri men med en helt annan design. E-C4 upplevs också som lite fräckare och lite bekvämare än Mokka.
Pris: 399 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!