Opel Omega

Provkörning av Opel Omega

Basfakta

Omega 2,2 16V Kombi

MOTOR

4-cyl längsmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 86/94,6 mm, volym 2 198 cm3. Max effekt 144 hk (106 kW) vid 5 400 r/min. Max vridmoment 205 Nm vid 4 000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda eller fyrstegsautomat.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring, gasdämpare och krängningshämmare fram och bak. Fram underliggande triangellänkar. Bak multilänkaxel.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/65 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 490, bredd 178, höjd 151, spårvidd fram/bak 151/153. Tjänstevikt 1 665, maxlast 540, släpvagnsvikt 1 650. 

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100km/h 11 s, toppfart 202 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,96 liter/mil.

Bruksvärde

Opel Omega kommer även i sitt nya utförande att vara ett val främst för traditionalister.

Från flygplansfönstret ser jag dem när vi går in för landning, de nya stora Oplarna. Flaggskeppen i General Motors tyska flotta. Ser ut lite som Astra fast mycket, mycket större. Futuristiska linjer - kantigt och böljande på samma gång. Nästan som Stealthbombare.

Opel Kommentator tror jag den heter. En bil som visades som prototyp för två år sedan. Avancerad fyrhjulsdrift, tänkande automat-lådor, stjärnmotorer, all känd bekvämlighets- och säkerhets

utrustning inklusive överdimensionerade värmepaket samt foodprocessor.

- Hallå, Jonas. Vakna nu, vi är framme, ropar min stolsgranne.

Gnuggar drömmen ur ögonen och kliver av planet och ut på plattan.

Jo hej du. Här står en hel radda Opelbilar som inte går att ta miste på: Omega.

Fronten är ny med uppflyttad grill, omgjord huv och nya strålkastare. Påminner starkt om Astra i linjeföringen. Baktill syns nya bakljus, ny rundning av bakluckan och fläskigare stötfångare. Kombimodellens akterparti ser oförändrat ut.

Var det allt? tänker jag.

Jag inleder provkörningen i en kombi med den nya 2,2-litersmotorn. Enligt uppgift på 144 hästkrafter och ett vridmoment på 205 Nm.

- Bäst vridmoment i klassen, förkunnar Opelfolket.

Jag tänker efter och kommer bara på en annan bil med 2,2-liters fyrcylindrig motor på den svenska marknaden, Toyota Camry. 

Instrumentbräda och instrumentering är ny. Faktiskt hela inredningen. Mycket trevligare än förr och med betydligt högre kvalitetskänsla. Färgerna är i "min" bil ljusa. Tidigare var muntert kolsvart den vanligaste färgen i Opels bilar. 

På den breda mittkonsolen sitter knappar för ljud och klimatanläggning (standard). Provbilen är dessutom försedd med navigator från Siemens där displayen sitter högt och synligt till höger om instrumentgruppen.

Känslan i knapparna är bra. De är behandlade med ett mjukt och petvänligt material som vida överträffar vanlig hårdplast.

Bilen jag sitter i har sportpaket. Det innebär aluminiumliknande paneler runt mittkonsol och växelspak samt sportigare stolar. Stolarna är försedda med whiplashskydd från Saab.

Sportpaketet innefattar även femton millimeter lägre chassi, styvare fjädrar, dämpare och krängningshämmare. Men på en punkt har man tagit i långt utöver det vanliga. Däcken.

De är i dimensionen 235/45 17. Är det vettigt på en vanlig familjebil med 144 hästkrafter? Nåja, det är som sagt valfritt och det ser onekligen fett ut. Antagligen ett försök att tvätta bort gubbstämpeln.

Chassit har bearbetats och bland annat fått bättre inställningar av stötdämpare och styrning.

Bromssystemet har setts över och utrustats med ökad servoeffekt och något som kallas "Quick Power" som ökar servoverkan ytterligare vid panikbromsningar. Sensorer känner av hastigheten när bromspedalen trycks ner och bestämmer om servon ska ge extra bromskraft. Opel påstår att bromssträckan kortas med en meter jämfört med den förra modellen. Mercedes har sedan tidigare ett liknande system.

Jag vrider igång motorn. Det hörs inte mycket. Slingrar mig ut efter navigationslotsens färdbeskrivningar mot motorvägen.

Motorn känns trött vid acceleration men går hela tiden mycket tyst. Att man lagt ner jobb på ljudisolering märks direkt. Utan att veta tror jag att Omega är bland det tystaste i klassen - trots att den här bilen rullar på extremt breda däck.

Väl uppe i fart lider man inte så mycket av motorns klenhet, utom vid omkörningar.

På småvägar känns Omega spänstig, rent av kul med fin styrning och ett välbalanserat chassi. Trots sportpaket är bilen inte speciellt stötig, åtminstone inte på de släta provkörningsvägarna. 

Opels Ecotec-motorer är kända för att gå snålt. Låt oss hoppas att också denna gör det. I så fall den enda förmildrande omständigheten förutom den låga ljudnivån och att motorn går mjukt och lent.

Byter till en annan bil med vanlig chassisättning. Tyvärr finns ingen bil i basutförande. Det vill säga med femtontumshjul och 195-däck. Det smalaste som erbjuds under provkörningen är 225/55 16.

Fjädringen är ytterst bekväm. Pressar man bilen genom kurvor så kränger den naturligtvis en del och understyr lite. Men på det hela taget går den fint.

Jag ledsnar på 2,2-motorn och sätter mig i värstingen 3,0 V6. 211 hästkrafter och 270 Nm. Nu ska det väl ändå bära iväg?

Fjutt! Har man verkligen monterat alla tändkablarna? Visserligen är bilen tung men 211 hästkrafter är mycket.

Det känns som sirap i motorn. Slö och ovillig med dåligt drag på låga varv. Inte mycket händer heller på höga. BMW 528i med 193 hästkrafter känns som en raket jämfört med Omega.

En om möjligt ännu slöare V6 finns också. 2,5 liter och 170 hästkrafter. Den känns nästan jämnstark/svag med 3,0 och är ett betydligt bättre köp då den beräknas kosta cirka 50 000 kronor mindre.

De exakta priserna är ännu inte fastställda. Generalagenten tror att Omega sedan i basutförande ska kosta strax under 200 000 kronor. Kombi cirka 5 000 kronor mer. V6 2,5 kostar från cirka 240 000 och fullmatad 3,0 lär gå på över 300 000 kronor.

Säkert är att kombimodellen med 2,2-motorn blir den mest sålda. Den gör verkligen skäl för namnet kombi. Alla som saknar utrymmet i Volvo 745/945 har här en riktig lastbil. Bortsett från Citroën XM Break finns ingen större.

Taxi bör ha intresse för gigantiska Omega kombi. Självfallet finns dieselmotorer att välja på. En hundrahästars fyra som är i klenaste laget och en rak sexa (från BMW) på 130 hästkrafter. Den fungerar bra.

Omega är förstås bakhjulsdriven. Förvånande är att det inte finns något antisladdsystem. 

Den fyrcylindriga bensinaren har diffbroms i bakaxeln men ingen elektronisk antispinn. Med större motorer finns antispinn som standard.

Saab har tvingats på en del Opel-prylar genom åren. Är det inte dags att Opel får något från Saab? En vettig motor till exempel?

Omega skulle kunna bli en riktigt trevlig bil med en turboladdad 170-hästare från just Saab.

Eller så får vi vänta till i vår. Då kommer super-Omega med Corvette-motor. En V8 på 5,7 liter och bortåt 340 hästkrafter.

Den lär väl täppa till truten på oss.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!