Opel Signum

Provkörning av Opel Signum

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Opel Signum 3,2

Motor 

Längsmonterad V6 med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad,4 ventiler per cylinder. Kompression 10,1. Borrning/slag 87,5/88, volym 3175 cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 4000 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad alt. 5-växlad automat. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar, bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång med servo.

Bromsar 

Skivbromsar (ventilerade fram). Låsningsfritt system. 

Fälgar 

16 alternativt 17 tum.

Mått (cm)

Axelavstånd 283. Längd 464, bredd 180, höjd 146. Spårvidd fram/ bak 154/153.

Fartresurser

Toppfart ca 235 km/h. 

(Fabriksuppgift.)

Bränsleförbrukning

Ej fastställd.

Uppåtsträvare

Opel vill spela en roll i prestigeklassen och satsar på en höjdare.

Liksom Martin Luther King en gång har Opel en dröm. Den gäller vad som i bilkrängarkretsar kallas premiumklassen, alltså bekväma dyra bilar med kraftfulla motorer och påkostad teknik. Bilar som kanske inte drar in någon jättelik profit till företaget men som kan sprida lite välkommen prestige över de mer vardagliga vagnar som utgjort Opels levebröd i mer än hundra år.

Admiral, Senator, Monza, Diplomat 

- det finns gott om exempel på att Opel försökt göra statusbilar. Men det har egentligen aldrig lyckats. Några av modellerna har varit riktigt bra, men att heta Opel när andra heter Mercedes eller BMW är svårt när marknadsföringen vänder sig till kunder som är ute efter just prestige.

Det finns folk som är beredda att köpa en Jaguar nästan bara för namnets skull, men en Opel...

Efter att ha legat lågt under några år är i alla fall prestigedjävulen på banan igen, denna gång i form av Opel Signum, en sportig och komfortabel version av Opel Vectra. Syftet med den är bekväm färd för fyra.

Signum är ett gammalt favoritprojekt inom Opel, en designstudie som varit dragplåster på åtskilliga bilsalonger. När det nu efter många turer är klart för serietillverkning - bilen väntas till Sverige i maj 2003 och man hoppas kunna sälja hela 800 exemplar om året - är det alltså i form av en specialversion av den nyligen introducerade Vectra.

Taklinje och dörrar skiljer Signum från Vectra och bilen är aningen högre och längre - det skiljer fyra centimeter på längden. Däremot är axelavståndet förlängt med inte mindre än 13 till respektingivande 283 samtidigt som det bakre karossöverhänget har kapats till ett minimum.

Karossen är av halvkombikaraktär och erbjuder en helt plan lastyta när baksätet fällts ner. Men Signum är inte i första hand tänkt som laståsna utan för lite lyxig persontransport. De tre sittplatserna bak kan med fördel förvandlas till två genom att mittensätet vänds upp och ned och därvid förvandlas till ett litet bord plus ett mittarmstöd. Kvar att sitta i är två bekväma fåtöljer, individuellt flyttbara i längsled och med justerbara ryggstöd. Benutrymmet är verkligen generöst, jag kunde sitta med nästan raka ben.

I framsätet kommer som tillval en påkostad multikonturstol med fläktventilation.

En annan pigg nyhet på listan över tillvalsutrustning är adaptivt ljus, vilket i detta fall innebär xenonstrålkastare med en viss kurvfunktion. Strålkastarna svänger en aning samtidigt med ratten och i tvära kurvor, exempelvis gathörn, träder en extralampa i funktion och belyser kurvan från sidan.

Säkert kommer många ihåg att Citroën hade vridbara extrastrålkastare redan för mer än 30 år sedan, men i dag är det hela självklart elektroniskt styrt.

Signum kommer att erbjudas med sju olika motorer, av vilka tre är dieslar. Intressantast för Sverige blir en treliters V6 på 211 hk, tvåliters fyrcylindrig turbo 175 hk samt en utveckling av Vectras 2,2-liters fyra som får direktinsprutning av bränslet och åtta friska hästar - totalt 155 i stället för som nu 147.

Några av motorerna kopplas till en ny sexväxlad låda, dessutom finns en ny femväxlad automat som även gör premiär i Saab.

Jag provkörde några varianter på Opels testbana vid Dudenhofen inte så långt från Frankfurt, en tämligen djävulskt uttänkt anläggning med en provkarta på mer eller mindre eländiga beläggningar, ojämnheter, gropar och gupp. Fjädring och dämpning imponerade och styrningen är lite annorlunda och känsligare justerad än på Vectra.

I normala farter, upp till 140 km/h, håller sig Signum ganska tyst även när den som i fallet med testbilarna är extra utrustad med takreling. I riktigt tufft autobahntempo tränger till sist bullret från däcken in i bilen, särskilt i baksätet. Men Signum var ändå tystare än de Vectra GTS som jag provade direkt efteråt. Och att bilen skall gå knäpptyst i 236 km/h - så fort gick det genom Dudenhofens fartkontroll i fartbanans brant doserade ytterfil - är kanske mycket begärt.

Här märker man om inte annat hur relativt begreppet fart är. Redan efter två varv med gasen tryckt mot golvet börjar man gäspa!

Inte ens direktinsprutning sätter någon vidare sprutt på 2,2-litersdieseln, den är snäll och diskret men inte temperamentsfull. Sexan passar bättre till bilens karaktär. Med den av Isuzu (ett av många märken i General Motors-gruppen) konstruerade motorn gick bilen så tyst och snällt att det knappt gick att tro att detta var samma maskin som fungerar helt utan harmoni i Saab 9-5.

Några genomgripande förändringar har inte gjorts på motorn, men en viktig skillnad är att Opel Vectra och Signum från början har utvecklats för denna motor, vilket inte var fallet med Saab 9-5.

På tal om Saab så undrar jag om inte just Signum är en typ av nischbil som skulle ha passat väldigt bra i Saabs program. Tanken inom GM är ju att Saab skall vara något av ett prestigemärke. Men alla jagar individualism och livsstil just nu och även Opel måste framhärda i sin hundraåriga kamp mot stämpeln som Medel-Müllers maskin.

En Opel Signum 3,2 V6 kommer att kosta omkring 350000 kronor så det är premiumnivå även på prislappen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!