Opel Vectra 2,2

Provkörning av Opel Vectra 2,2

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 86/94,6 mm, volym 2 198 cm3. Max effekt 147 hk (108 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 203 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, 5-växlad manuell eller 5-stegs automatlåda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar, bak multilänkaxel med tre tvärlänkar och en längslänk per sida.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfria.

Hjul/däck 

Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/55 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 460, bredd 180, höjd 146, spårvidd fram/bak 152/151. Tjänstevikt  1 455, maxlast 475, släpvagnsvikt 1 500. Tankrymd 61 liter.

Fartresurser

(fabriksuppgifter) Acceleration 0-100 km/h 10,2 s, toppfart 216 km/h.

Bränsleförbrukning

(EU-norm) Blandad körning 0,86 liter/mil.

Uppäckt Vectra

Större, snyggare, bättre. Hur långt räcker det?

Säljetta i Europa åren 1996-1998. Sedan platt fall. Rena berg- och dalbanan.

Det är därför med en hel del nyfikenhet jag närmar mig tredje generationen Opel Vectra. En helt ny bil som är oerhört viktig för det svårt sargade tyska märket, med den här modellen måste den vikande försäljningstrenden börja vända. Dessutom ger Vectra förstås en liten "hint" om nästa Saab 9-3, bilarna delar många komponenter.

Motståndet i mellanklassen är stenhårt och den bil som ligger närmast tillhands att jämföra med är Ford Mondeo. En bil vi och andra håller högt för sin trevliga inredning, rymlighet, rappa tvåliters 145-hästarsfyra samt kanonfina och underhållande vägegenskaper - till ett rimligt pris.

Utanför flygterminalen står "min" Vectra. Den ser kompakt ut med sin hög midja och är inte helt olik Audi A4. Snygg från sidan och framifrån. Bakdelen kräver lite mer fundering. 

Opelmannen intill, Dr Burkhart, berättar att bilen har 2,2-litersmotor på 147 hästkrafter - som vi känner igen från tidigare Oplar. Alla provbilarna har denna motor. 1,8- och V6-modellerna får jag inte tillfälle att köra. Två dieslar finns men Opel Sverige vet inte vilken av dem man ska ta in. Den svenske representanten Håkan Engström hävdar att just bensin-2,2:an kommer att bli volymmodellen så jag satsar allt krut på den.

Som så ofta vid pressvisningar är bilarna fullutrustade. Läderklädsel, elstolar, navigator, xenonstrålkastare, cd-spelare, telefon, trädekor, automatisk klimatanläggning, backsensor, sollucka och en stor, blek svensk kollega nedpressad i högerstolen. Men solen skiner. Alltid. 

Jag Greppar ett synnerligen rejält dörrhandtag och hoppar in i kupén. Dörren går igen med en o-oplig, solid klang. Det är betydligt rymligare och trevligare än i gamla Vectra. Glädjande nog har Opel övergivit sin kolsvarta interiörfilosofi. Nu är det mellangrått i stället och även om det inte låter så roligt känns det fräscht och modernt. 

Materialen är också nya. Mjuka eller ytbehandlade så att de upplevs som påkostade. Mittkonsolens knappar styr klimatanläggning, radio, navigator etcetera och är snarlika dem i senaste versionen av Omega. 

Jag känner på reglagen, ställer in den elmanövrerade stolen och ratten som kan justeras i både höjd och längd. Det lilla förvaringsfacket till vänster om ratten är i tunnaste hårdplast. Jalusilocket över mugghållarna känns bräckligt och nedre sektionen av mittkonsolen "sitter löst". Kvaliteten har inte nått varje detalj. Detta har säkert inte någon större betydelse för hållbarheten men känns synd i en övrigt trivsam och snygg interiör. Fast instrumenttavlan med alla mätarna ser märkligt fattig ut.

Jag startar motorn och noterar genast att man varit noga med isoleringen. Växellådan är mer distinkt och exakt i Mondeo. Därmed inte sagt att den är dålig. Lite seg och okänslig bara. Överföringen mellan spak och låda sker med vajrar.

Ut på motorvägen i 110. Japp, ljudisoleringen verkar mycket övertygande. Vi väntar med att bergsäkert ge ett omdöme tills bilen befinner sig på svensk asfalt. Ökar till 160 km/h och bilen går fortfarande tyst även om vindbruset tilltar. Det är svårt att härleda var det kommer ifrån. Takstolpar, backspeglar, sollucka? Det finns där, men det går att samtala med den bleke i normal ton också i 180 km/h. Mer än godkänt. Opel har lagt ner många Euro i vindtunneln och luftmotståndet påstås vara så lågt som 0,28.

Fjädringen sköts av konventionella fjäderben fram medan multilänkaxeln bak är ny. Lättviktsmaterial som aluminium har använts i vissa delar för att få ned den så kallade ofjädrade vikten.

Även på andra ställen är bilen "lättad", magnesium används till exempel i balken bakom instrumentpanelen.

Bilen sväljer ojämnheter mycket bra, men Vectra känns lite struttigare än Mondeo. Inte obekväm på något sätt, tvärt om, men den fjädrar inte lika distinkt. 

Kursstabiliteten är mycket bra och chassit känns snällt och förlåtande. På de djävulskt kurviga vägarna uppe i bergen är bilen trygg i alla lägen, den går liksom inte att misslyckas med. Till saken hör att alla provbilar är utrustade med aktivt antisladdsystem som inte går att koppla ur. 

Ändå, innan ESP griper in, uppfattar jag vare sig kraftig understyrning eller överstyrning, bara ett högst neutralt beteende.

ESP är extrautrustning. Systemet tillåter upp till tre hjul att bromsa samtidigt i sladdförebyggande syfte. Det är möjligen en nyhet för Opel, hos andra tillverkare har det alltid varit så. 

Vectra är knappast skojfrisk eller lika rolig att köra som Mondeo, men den gör ett fint jobb och alla prioriterar inte underhållning bakom ratten. Den elhydrauliska styrningen kan förklara bristern på körupplevelse. Konstruktionen sparar en gnutta bränsle men ger inte särskilt mycket feedback. När man rör på ratten startar en elmotor som i sin tur driver hydraulpumpen. Styrkänslan går så att säga genom ett extra led och upplevelsen påverkas. Den "borttappade känslan" genomsyrar faktiskt hela bilen. Allt fungerar tillfredsställande och bra, men inte bäst. Precis som Opel varit i alla tider - ett litet steg efter. 

Men jag ska inte vara orättvis. Nya Vectra innehåller mycket spjutspetsteknik och högteknologi. Säkerhetsutrustningen är i absolut toppklass. Krockkuddar fram, i sidorna fram och fullängdsgardiner i taket, bältessträckare och kraftbegränsare på alla ytterplatser, aktiva nackskydd, elektronisk bromskraftsfördelning och -förstärkning, bromskontroll vid broms i kurva, pedalställ som lossnar vid frontalkollision.

Krockkudden höger fram har sensorer som gör det möjligt att där placera en av Opel signerad bakåtvänd barnstol.

Vectra har vuxit rejält jämfört med föregångaren. Axel-avståndet har ökat 63 millimeter, längden 101, bredden 91 och höjden 35 millimeter. Detta har naturligtvis kommit innerutrymmena till godo. Bagageutrymmet hör med sina 500 dm3 (51 mer än i gamla modellen) till de största. Baksätet är mycket större och bekvämare än tidigare. Insteget bak är också bra, tack vare att dörrens karm är hög i bakkant. 

Två utrustningsnivåer kommer att erbjudas: Comfort och Elegance. Ett skräddarsytt Business-paket för tjänstebilsköparna kommer för den svenska marknaden.

Vectra Comfort med minsta 1,8-litersmotorn kostar 188 500 kronor och 2,2 Comfort 195 000 kronor. Påslaget för Elegance är 10 000 kronor. Två års nybilsgaranti, tolv års rostskyddsgaranti och 24 månader/3 000 mils serviceintervall (bensinmotor) erbjuds. 

Vectra kommer så småningom också i en sportigare version som femdörrars kombicoupé med V6 och sluttande taklinje. Ännu något längre bort i produktion ligger kombimodellen och lyxversionen Signum.

Tillverkningen startade 7 januari i den helt nya fabriken i Rüsselsheim. Till Sverige kommer modellen tidigast i juni. 

Det ska bli spännande att ställa Vectra mot Ford Mondeo i ett riktigt test. Det är ingen vild gissning att den matchen blir tuff.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!