Provkörning av Opel Vectra 2,8 V6 Turbo

Provkörning av Opel Vectra 2,8 V6 Turbo

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

272 700 kronor.

Motor

  6-cyl tvärställd V-motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 74,8/89,0 mm, cylindervolym 2 792   cm3. Max effekt 230 hk (169 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 330 Nm mellan 1 800 och 4 500 r/min.

Kraftöverföring

  Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

  Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak en längslänk och tre tvärlänkar per sida.

Styrning

  Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar

  Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

  Fälg 6,5 tum, däck 215/55 VR 16.

Mått/vikt (cm/kg)

  Axelavstånd 270, längd 461, bredd 180, höjd 146, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt ca 1 580, maxlast ca 420, max släpvikt 1 600. Tank 61 liter.

Fartresurser*

  Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,3 s.

Bränsleförbrukning*

  Stad 1,55, landsväg 0,74, blandad körning 1,04 l/mil.

  *Tillverkarens uppgifter

 

Rubrik

Nya strålkastare, ny kromlist och häftigare stötfångare. Det är inte mycket som hänt med nya versionen av Vectra – ja, förutom prissänkningen då.

Opel Vectra har trots rätt bra global succé aldrig blivit någon hit i Sverige. Den nuvarande modellen säljer - rent ut sagt uselt. Av de förväntade 3 500 bilar som skulle ha hittat ut till kund per år har det bara blivit drygt 2 000.

  En dålig bil? 

 Nej, inte alls.

  Hård konkurrens? 

 Ja, inte minst från familjen i form av Saab 9-3, i samma saluhall dessutom.

  Dålig marknadsföring? 

 Absolut! Opel Sverige har lagt allt krut på nya Opel Astra, vilket genererat en försäljningsökning med 87 procent 2005 gentemot 2004.

  Nu kommer nya Vectra, även om det handlar om en synnerligen modest förvandling. Det du ser är ett nytt nylle med kromad överläpp och en ”häftigare” stötfångare. Experten noterar att de små kjolarna längs sidorna nu har samma färg som karossen efter att tidigare ha varit svarta. Invändigt   är det bättre material i panelens överdel, men fortfarande en förvirrad knappuppsättning och klent material i spakar och vred.

  Inte mycket att komma med kan tyckas.

  Men nya Opel Vectra har ett vapen. Priserna har sänkts rejält! Med 8 000 kronor i snitt per modell.   Dessutom har utrustningen förbättrats.

  Opel vill gärna framhålla att mjukvaran i den elektroniska stötdämpningen förfinats, samt att den elstyrda styrservons känslighet i mittläget förbättrats.

  Fullt möjligt, men omöjligt att bekräfta utan en jämförande duell mot föregångaren.

  Vad vi kan konstatera är att nya Vectra är kompetent på att ta gupp och ojämnheter i vägbanan, efter ett par varv på Opels testbana utanför Frankfurt. Att styrningen ska ha blivit bättre är dock tveksamt, det är fortfarande en rätt död känsla i mittläget och det är det klagomålen handlat om.

  Vectra erbjuds med en rad olika motorer, från 1,8 liter på 122 hk till V6 Turbo på 230 hk.

Däremellan de som säljer mest, 2,2 liter/154 hk och 2,0 Turbo 175 hk. Dieselmotorn 1,9 CDTI erbjuds antingen med 120 eller 150 hästkrafter.

  Vectra är ingen körmaskin. Inget man kastar sig över en söndagsmorgon för att ha kul på kurviga vägar. Men det är en helt okej reskamrat längs landsvägar och motorvägar. Fjädringen sväljer elegant ojämnheter, men inbjuder inte till smisk på Nürburgring. Framför allt inte som den sexväxlade lådan är långslagig och oexakt som få andra moderna lådor.

  Jag tror inte heller att kundkretsen tillhör racerkategorin, även om Opel försöker marknadsföra Vectra med deltagande i tyska DTM och en kommande OPC-version (Opel Performance Centre) med V6-turbo på 255 hk. Fem mer än Saab, som byggt motorn som sitter även i just Saab 9-3. 

 Med nya Vectra städar Opel Sverige ordentligt i modellfloran. Från och med modellåret 2006 erbjuds Vectra enbart som femdörrars kombicoupé och riktig kombi. Sedan och Signum utgår.

  Om man jämför nya Vectra med den gamla får kunden, i ett utförande som kallas Enjoy och säljs mest, följande mer-utrustning: svankstöd på förarstol, ny treekrad ratt, mugghållare fram, elhissar fram, femekrad stålfälg i aluminiumlook och sminkspegel. 

 Som tidigare ingår antispinn/antisladd, luftkonditionering, centrallås med mera. Vectra Enjoy börjar (1,8 liter/122 hk) vid 191 800 kr.

  Sminkspegel eller ej. Säljer inte Opel Vectra bättre nu kommer den aldrig att göra det.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!