Opel Vectra Caravan

Provkörning av Opel Vectra Caravan

Basfakta

Opel Vectra Caravan 2,0 Turbo

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1988 cm3. Max effekt 175 hk (129 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 265 Nm vid 2500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell växellåda alt. 5-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. och Fram fjäderben (McPherson) och triangeltvärlänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång med elhydraulisk servo. Vändcirkel 12,0 m.

Bromsar 

Skivor, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälgbredd 6,5/7,0/7,5 tum. Däck 215/55 R16, 225/45 R17, 225/45 R18. 

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 283, längd 482, bredd 180, höjd 150, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1565. Max last ca 450. Tank 60 l.

Fartresurser (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 9,4 s. Toppfart 222 km/h.

Förbrukning (fabriksuppgift)

Blandad körning 0,92 l/mil.

Långlöpare

Med ökat axelavstånd och mera plåtöverhäng ser Vectra Caravan ut att bli en långdragen historia.

MPV och SUV och andra flashiga förkortningar i all ära, en traditionell kombi ligger ändå svensken närmast om hjärtat. Titta på Volvo, titta på Saabs knallsuccé när 9-5 Kombi äntligen förverkligades, titta på snart sagt vad som helst.

Och titta gärna på Opel Vectra Caravan när den får svensk premiär om några månader. Den kommer att svara för omkring 60 procent av Vectras marknad i Sverige. Med ett ovanligt rejält lastutrymme och ett flertal motoralternativ bör den tilltala de flesta spekulanter på en kombi - med undantag för den grupp som kräver fyrhjulsdrivning.

Genom att förses med den förlängda bottenplattan från Signum har kombin blivit längre än fyrdörrars Vectra. Det skiljer hela 22 cm i längd. Avståndet mellan hjulaxlarna är 13 cm större. Kombin har alltså ett betydligt större karossöverhäng bak.

Enligt tillverkaren har Vectra Caravan bättre lastvolym än någon konkurrent i klassen. Den maximala lastlängden är drygt två meter och när ryggstödet på passagerarstolen fram fälls framåt skapas ett lastutrymme som är 287 cm långt.

Den större karossen kommer också baksätespassagerarna till godo. Knäutrymmet är ovanligt bra liksom takhöjden. Den senare är faktiskt så generöst tilltagen att det hade varit bättre med en något högre sittdyna.

Körupplevelsen erinrar inte oväntat om vad som bjuds i vanliga Vectra, vilket i normalversionen med 2,2 liters direktinsprutad motor på 155 hk innebär en sensationsfri resa. Motorns temperament hålls inom gränser, chassit stabilt men styrningen okänslig och "död".

Men jag provkörde även en tvåliters turbo (175 hk) med sportchassi. Det var en helt annan körupplevelse med rappare reaktioner både i ratt och gaspedal. Den motorn väntas bli den mest sålda i Sverige och passar utmärkt till Vectra Caravans allmänna långlöparkarakträr. 

Utöver dessa två maskiner kommer även V6:an från Vectra GTS att erbjudas liksom en 1,8 liters "instegsmodell". Den senare kommer att säljas till ett introduktionspris strax under 200000 kr. Det generella påslaget för Caravan blir annars 6000 - 7000 kronor jämfört med Vectra Sedan.

Nästa år kommer två nya dieselmotorer på 1,9 liter av vilka den starkare (150 hk) skall säljas i Sverige. Den har underhållsfritt partikelfilter till skillnad från de två dieselmaskiner som finns med redan från starten - 2,2 liters fyrcylindrig respektive 3,0 liters V6 på 92 respektive 177 hk.

Den senare är sexväxlad liksom 2,0 Turbo, övriga har fem växlar. Femväxlad automatlåda finns till alla motorer utom den minsta. Där har man i stället steglös transmission (CVT) som alternativ till manuell växling.

Att fylla i listan över extra utrustning kan bli ovanligt underhållande när det gäller Vectra Caravan. Bland tillvalen märks xenon-strålkastare som "lyser runt hörn", luftkvalitetssensor till klimatanläggningen, ESP, "flex-tillsats" för effektivare utnyttjande av bagagerummet, navigationssystem (som i alla fall jag hade svårt att komma överens med under provkörningen), multikonturförarstol (med AGR, som påstås göra ryggen friskare), parkeringsradar, fjärrstyrd öppning av bak-luckan, undanstuvbar dragkrok, sportchassi samt slutligen en reseassistent! Reseassistenten är till för dig som älskar din Vectra till den grad att du inte alls vill lämna den - här ingår arbetsbord, dryckeshållare, tolvvoltsuttag, uttag för dvd-spelare samt möjlighet att lyssna på olika program i fram- och baksäte.

När det finns så mycket extra utrustning att välja till är det självklart en fördel att bilen är rymlig nog att rymma prylarna. Då passar Vectra Caravan onekligen bra.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!