Opel Vectra GTS

Provkörning av Opel Vectra GTS

Basfakta

Motor 

Tvärställd 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 87,5/88 mm, volym 3 175 cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 5-stegs automat med möjlighet att växla manuellt. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangeltvärlänkar, bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak. Aktivt antisladdsystem (ESP).

Styrning 

Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar 

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftkontroll (EBD) och kurvbromskontroll (CBC),

Hjul/däck 

Fälgbredd 7 tum. Däck 215/50 VR 17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270 cm, längd 460, bredd 180, höjd 146, spårvidd fram/bak 154/153 mm. Tjänstevikt ca 1 480. Max last ca 490. Tanken rymmer 61 l.

Fartresurser

Toppfart 248 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,5 (automat 8,0) s.

Bränsleförbrukning

I blandad körning 1,01 (automat 1,07) s.

Bäddat för familjefejd

Opel Vectra GTS med V6 och trimmat chassi siktar direkt på nya Saab 9-3.

Mottagandet av nya Saab 9-3 har varit övervägande entusiastiskt. Systerbilen Opel Vectra har hälsats några grader kyligare. Inte så konstigt med tanke på att den "breda" versionen med 2,2 liters motor debuterade först. Bilen imponerade med åkkomfort och ett gediget kvalitetsintryck. Men den kändes tung på vägen och styrningen var en besvikelse för många.

Kanske kan nya Vectra GTS ändra bilden av styrkeförhållandet mellan Opel och Saab. I grunden är 9-3 och Vectra samma bil, även om utvecklingen delvis har skett individuellt.

GTS har sänkt kaross jämfört med vanliga Vectra och i stället för fyran har den en 3,2-liters V6 på 211 hk, Saab har 210 hk i sin hittills högsta trimningsgrad. Vectra GTS rullar precis som Saab på 17-tumshjul med 50-profildäck. Kort sagt: till skillnad från övriga Vectra siktar den här modellen på den sportigt ungdomliga publik Saab har börjat jaga.

Den intressantaste skillnaden mellan konkurrenterna är att Vectra GTS bara säljs som hatchback (halvkombi) medan Saab bara finns som sedan. Uppochnedvända världen tycker många gamla Saab-entusiaster, men nu är det så att varken Opel Vectra GTS eller nya Saab 9-3 vänder sig till gamla entusiaster. De söker desperat efter nya köpargrupper.

Bagagerummet i Vectra är rymligt men liksom i Saaben (och Volvo S60, för att nämna en annan tidstypisk konstruktion), är det trångt för knäna bak.

Fram sitter man däremot bekvämt i GT-mässigt skålade stolar (som bara finns i GTS) med justerbart framparti. Vectra har en ovanligt smidig höjdjustering av framstolarna. En avancerad färddator förgyller tillvaron när man väl har svurit en stund och lärt sig funktionerna.

Motorn är kraftfull och smidig, men inte riktigt så råstark på lågvarv som man skulle kunna vänta sig. Toppfarten anges till 248 km/h och accelerationen 0-100 km/h till 7,5 sekunder. Vi har inte haft tillfälle att kontrollera någondera uppgift men att Vectra GTS besitter ett helt annat temperament än den tämligen sega 2,2-litersfyran behöver man emellertid inte många sekunder för att konstatera.

Vi körde några mil parallellt med Saab 9-3 (175 hk) och Vectra GTS. Eftersom det är bilar som vänder sig till "sportiga" förare gick färden varken på motorväg eller i storstadstrafik utan på krokiga och ojämna landsvägar. Där föredrag jag personligen Saab av flera skäl: främst en mer exakt styrning men även bättre isolering mot däckbuller och vindbrus. Turbomotorns mäktiga vridmoment på låg- och mellanvarv bidrar till tjusningen - den går dessutom så jämnt och smidigt att den inte står sexan i GTS efter.

GTS har som vanliga Vectra elektrohydraulisk styrning, men den har en annan programmering som ger mer känsla i ratten. Därför upplevs bilen som mer kontrollerbar och lättare att placera på vägen. Men lika långt i styrprecision som Saab har man inte nått - eller möjligen avstått från att nå. Saab är den sportigare bilen, men det är möjligt att Opels recept passar bättre för Autobahn.

I ett jämförande älgtest visade sig GTS väsentligt lättare att kontrollera än normalmodellen - 70 km/h i ingångsfart mot 62 (i båda fallen med aktiva antisladdsystemet ESP) är en väldig skillnad i detta sammanhang. En Saab 9-3 utan ESP noterades samtidigt för 68 km/h. Karossen är i stora delar samma för båda bilarna. Någon skillnad i karosspassning och fogar är svår att konstatera. Föga förvånande: alla biltillverkare talar om kvalitet, kvalitet och åter kvalitet i dag. Men Saab gäller för att vara ett "premiummärke" och har kostat på sig lite finare material och här och där lite dyrbarare detaljlösningar. Så till exempel har Saab gröna lysdioder i instrumenten - mer lättläst men också kostsammare än om man hade valt orange som i Opel.

Opel Vectra GTS börjar säljas i november och priset för en manuellt växlad bil blir 271500 kronor. Det kommer även att finnas en 2,2 GTS för 216500 kronor.

För de Saab-vänner som gillar V6-kraft och uppskattar halvkombikarossen är det bara att slå till, mer lik en Saab än så här har en Opel aldrig varit.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!