Opel Vectra GTS 2,2

Provkörning av Opel Vectra GTS 2,2

Basfakta

Teknik

Rak 4-cyl, 2198 cm3.

147 hk vid 5600 r/min, 203 Nm vid 4000 r/min. Framhjulsdrift, 5-växlad manuell alt. 5-stegs automat.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 460, bredd 180, höjd 146. Tjänstevikt 1450, maxlast 475, släpvikt 1500. Tank 61 liter. 

Fartresurser*

Toppfart 216 km/h. 0-100 km/h 10,2 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,86 l/mil.

* Enligt tillverkaren

Splittrad personlighet

Opels marknadsundersökare har till skillnad från Saabs kommit fram till att en bil med halvkombikaross tilltalar den sportigt lagde bilköparen. Således finns Vectra med fem dörrar bara i GTS-utförande, med skålade stolar och sänkt chassi. Sedanmodellen är mer komfortinriktad med mjukare fjädring och framtoning. 

Vi har tidigare kört Vectra GTS med 3,2-literssexan på 211 hk, nu finns den även med 2,2-litersfyran på 147 hk. Grannen lär inte se att du valt den svagare modellen och förlusten av 64 hästkrafter hoppas Opel uppvägs av det 50000 kronor lägre priset. Det finns två grundutföranden att välja mellan; Sport som är billigast och Elegance som är mer sportigt (!) lagd med bland annat delläderklädsel och lättmetallfälgar. 

Ett prisvärt företagspaket för 7800 kronor innehåller farthållare, radio och klimatanläggning.

Med den svagare motorn ger Vectra GTS ett något splittrat intryck. Fjädringen är stötig - särskilt i lägre farter - och uppmanar till så kallad aktiv körning medan motorn inte på något vis sänder de signalerna. Den för en fyra ganska stora cylindervolymen ger ett bra vridmoment på lägre varv men varvvilligheten är det inte särskilt mycket bevänt med. 

Halvkombikarossen gör att vägljud bakifrån lättare letar sig in och tillsammans med det extra buller som kommer av de 215 mm breda 17-tumshjulen med 50-profilsdäck som ingår i Elegancepaketet gör att GTS inte alls är lika tyst som sedanmodellen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!