Provkörning av Opel Vectra OPC

Provkörning av Opel Vectra OPC

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

299 100 kronor

Motor

6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5. Borrning/slag 89/74,8 mm, cylindervolym 2 792 cm3. Max effekt 255 hk (188 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 355 Nm mellan 1 800 och 4 500 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak fyrlänkad axel.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 8 tum, däck 235/40 YR 18

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 283, längd 484, bredd 180, höjd 150, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt ca 1 700, maxlast ca 500. Tank 61 liter.

Fartresurser

Toppfart 254 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,9 s.

Bränsleförbrukning

Stad 1,56, landsväg 0,75, blandad körning 1,05 l/mil.

 

STOR och STARK

Opel Vectra är kanske inte ett namn som väcker upphetsande känslor hos den som gillar att köra bil. Dags att tänka om nu när modellen kommer som trimmad OPC?

Opel Performance Center (OPC) har tillverkat vässade modeller av Opel sedan 1999, men det är först nu Opel Vectra får behandling av Opels egen lilla trimavdelning.

Men den som väntar på något gott har inte gjort det förgäves. Vectra har aldrig varit i så här god vigör tidigare!

Med en 2,8-liters V6:a, turbomatad, och 255 hk är detta den starkaste bilen i Opels modellprogram, det är också en av de starkaste framhjulsdrivna bilarna i världen. Motorn är utvecklad i Sverige, Södertälje, av Saabs tekniker och är i stort sett samma motor som återfinns i Saabs värstingmodeller.

Vectra tillverkas i   OPC-trim både som sedan och kombi, och det här med kombi blir ju intressant. Med en toppfart av 254 km/h för kombin blir den i teorin världens snabbaste kombi då den inte är hastighetsbegränsad som Audi, BMW och Mercedes. Den tyska bilindustriföreningen anser inte Opel vara tyskt eftersom de ägs av GM och Opel bjuds därför inte in till några överläggningar.

Lite surt kommer säkert en och annan BMW/Audi-ägare att tycka när de sakta men säkert halas in på Autobahn av en - Vectra…

Vi provkörde kombiversionen på både italiensk motorväg och rejält kurviga Targa Florio-vägar och blev positivt överraskande.

Trots att det här handlar om en ganska stor mellanklassbil uppför den sig som en liten yster GTI-bil när vägen kroknar till.

Såväl styrning, väggrepp som bromsar är av hög kvalitet, framförallt imponerar bromsarna som inte mattas ett uns trots många hårda inbromsningar. Vi pratar ju trots allt om en bil som väger över 1 600 kilo.

När kurvorna tar slut och motorvägen breder ut sig förvandlas denna kurvkramare till en lugn, sansad och tyst familjebil med stor lastkapacitet.

Snacka om flexibilitet!

Att Opel Vectra OPC klarar sig så bra på kurviga vägar har mycket att göra med det aktiva chassit som nu är inne på sin andra generation och följaktligen heter IDS Plus 2. Det betyder att bilen känner av förarens körsätt och ställer in sig efter det. Om föraren vill ha ännu sportigare egenskaper finns en ”Sport-knapp” som när den aktiveras stramar upp stötdämparna ytterligare, ger bättre styrrespons och bättre gensvar vid gaspådrag. Systemet fungerar bra, men är inte så markant som i lillebror Astra OPC.

Opel Vectra fick nyligen ett mycket milt facelift, och får nu samma designspråk som alla andra OPC-modeller. Det innebär en djup frontspoiler med dimljus, sexekrade OPC-fälgar (18 tum) och kraftiga trösklar längs sidorna. Gott om lufthål, diskret spoiler bak och just på Vectran dubbla ovala avgaspipor.

Vectra kombi, med takrails, är en av marknadens snyggare kombi. I OPC-trim blir den bra mycket tuffare. Vi har här nu en av de största lastarna (tar 47 läskbackar) som dessutom toppar 254 km/h och klarar sprinten från 0-100 km/h på 6,9 sek.

Fränt!

Men dyrt, räkna med cirka 390 000 kronor…

OBS! Opel släppte prisuppgifter efter denna pressläggning. Vectra Kombi OPC fick då priset 299 100 kronor. Alltså nästan 100 000 kronor billigare än vad Teknikens Värld först trodde.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr