Provkörning av Opel Zafira 1,9 CDTI

Provkörning av Opel Zafira 1,9 CDTI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Utseendemässigt en helt ny och modernare bil än gamla Zafira. Tuff och kaxig i sin framtoning. Bra på väg, bra prissättning. Finurlig på insidan om än inte helt enkel att använda. Kommer att sälja bra.

Basfakta

Pris

 237000 kr (juni 2005) 

 Motor

 4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,5. Borrning/slag 90/82 mm, cylindervolym 1 910 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 320 Nm mellan 2000 och 2750 r/min.

 Kraftöverföring Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak torsionsaxel.

 Styrning

 Kuggst. (servo). Vändcirkel 11,5 m.

 Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 Hjul/däck

 Fälg 6,5 tum, däck 205/55 VR 16

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 270, längd 447, bredd 180, höjd 164, spårvidd fram/bak 149/151. Tjänstevikt ca 1500, maxlast ca 570, max släpvikt 1 500. Tank ca 60 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 202 km/h. Acceleration 0?100 km/h 10,4 s.

 Bränsleförbrukning*

 Stad 0,78, landsväg 0,53, blandad körning 0,62 l/mil.

 *Tillverkarens uppgift

 

En riktig ledstjärna

Zafira var stilbildande när den kom i slutet på 90-talet. Nu - sex år senare kommer ersättaren med samma namn, men med en helt annan design.

Opel Zafira var en trendsetter 1999. Möjligheten att trolla fram två extra säten ur ett dubbelgolv kom som manna från himmelen för stora barnfamiljer. Försäljningen har gått utmärkt, så bra att konkurrenterna har anammat idén.

 Men sex år är en evighet som bilmodell och nu är det dags för ersättaren, som får samma namn utan någon tilläggssiffra.

 En snabb blick på nya Zafira och man kan se hur mycket som hänt vad gäller bildesign sedan 1999. Den kantiga original-Zafiran är utbytt mot en betydligt rundare och fräckare. Nya Zafira upplevs nästan som sportig i en direkt jämförelse.

 Zafira är baserad på chassit från Opel Astra av senaste generation. Axelavståndet är detsamma som hos förra Zafira, det innebär 270 cm, men i övrigt har den nya modellen svällt på alla ledder.

 Totallängden är 447 cm (tidigare 432), bredden 180 (174) och höjden 164 (163). Med Opels nya, delade, panorama-soltak blir höjden 167 cm eftersom arrangemanget kräver en liten takförhöjning som löper längs hela taket. Med den får bilen en helt egen karaktär.

 Anledningen till upphöjningen är att Opel, mellan de två glasytorna, placerat en rad med luckor i taket som man kan lägga allehanda lösa föremål i. Jag skulle tro att de i praktiken endast används under en semester där barnen efter storlek och ålder får varsitt fack att betrakta som "sitt". Hela härligheten, glastak och fack, kostar 

 9900 kronor.

 Insidan är det viktigaste i en bil av typen Opel Zafira. Idén med två extrasäten bak, som på några sekunder frigörs från golvet, är genial. Hur många familjer har inte svurit över och burit tungt på sätesmoduler.

 Men för den skull är inte allt frid och fröjd invändigt i nya Zafira. För att mittraden med sina tre säten ska kunna fällas samman och framåt krävs att nackstöden demonteras. Trots att vi var fyra man som tryckte in spärrar och drog i nackstöd hade vi problem att få loss dem. Fällningen framåt av sätet är inte heller speciellt enkel. Det blir en kedjereaktion när bakstolarna ska fällas upp. Först ska framstolarna skjutas fram, därefter mittenraden, först då kan det sjätte och sjunde sätet fällas upp. Sedan ska de två andra sätesraderna tillbaka igen. Möjligen är det en vanesak.

 Höger framstol kan beställas så att dess ryggstöd kan fällas framåt och då ryms 271 cm långa föremål.

 I tvåsitsig konfiguration är lastvolymen 1820 liter, vilket är 130 liter mer än i gamla Zafira. Som femsitsig klarar Zafira 645 liter (+45 liter) och som sjusitsig ryms knappt något bagage alls bakom alla stolar, men det var ju heller inte att vänta. Nytt för nya Zafira är dock att insynsskyddet för last kan följa med på färden även när bilen är sjusitsig. Ett fäste för detta har monterats bakom sista stolsraden.

 En minusdetalj när det gällde gamla Zafira var säkerheten. Bilen fick bara tre stjärnor av Euro NCAP och Opel ville ha betalt för de mest elementära säkerhetsdetaljerna.

 Opel har lyssnat på kritiken. Aktivt antisladdsystem (ESP) är standard på alla modeller. Krock- och sidokrockkuddar för de i framsätet, samt krockgardin för de två främre sittraderna. Nackstöden i de båda framstolarna är ?aktiva?, det vill säga skyddar mot pisksnärtskador. Allt detta ingår nu i priset, men för älsklingarna i den allra sista sätesraden finns inga kuddar eller gardiner alls.

 De främre stolarna har monterats lägre för att det ska kännas mer personbilslikt. Baksätet har bra lutning på dynan, stoppningen är fast, ben- och takutrymme helt okej. Har köparen valt panorama-soltak med tillhörande fackrad ska dock inte passageraren i mitten på baksätet vara över 180 cm.

 Nya Opel Zafira har som vi bedömer det efter en första provkörning utmärkta vägegenskaper. Det ska dock tilläggas att vår provbil var försedd med sportchassi (8000 kronor) och elektronisk stötdämpning (7700 kronor). Med sportchassi ingår även en sportomkopplare. Det innebär med ett enkelt knapptryck att motorn svarar snabbare på gaspådrag och att servostyrningen stramas upp.

 Opel Zafira kommer i en rad olika versioner och specifikationer.

 Allra billigast blir 1,6 Essentia (105 hk) med 162 000 kronor. Bäst kommer 1,8 (140 hk) att sälja. Dess pris börjar vid 191000 kronor.

 2,2-liters fyra med 155 hk, endast i kombination med fyrstegad automatlåda kostar från 220 400. Den effektsugne väljer Sport 2,0 Turbo på 200 hk och skiljs ifrån 235000 kronor. Opel Sverige överväger också att ta in den 240 hästar starka OPC-versionen som presenteras senare i år.

 På dieselsidan kan du välja på 1,9 CDTI i två olika versioner - 120 eller 150 hk, och motorerna är väl kända från Saab. Vårt provexemplar var försedd med den starkare av dessa två, en motor med karaktär snarast att jämföras med en stark bensinmotor. Dieselversionerna startar från 204000 kronor och partikelfilter är inte standard. Zafira som levereras efter årsskiftet kommer att ha filtret som standard.

 Nya Opel Zafira är hursom i god vigör och kommer att fortsätta vara en av klassens ledstjärnor. Bilen börjar säljas i början av september.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!