Opel Zafira 2,2 Elegance

Provkörning av Opel Zafira 2,2 Elegance

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

Rak 4-cyl, 2198 cm3. 147 hk vid 5600 r/min, 203 Nm vid 4000 r/min. Framhjulsdrift, 5-växlad manuell alt. 4-stegs automat.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 432, bredd 174, höjd 163. Tjänstevikt 1445, maxlast 500, släpvikt 1300. Tank 58 liter. 

Fartresurser*

Toppfart 200 km/h. 0-100 km/h 10 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,89 l/mil.

* Enligt tillverkaren

Första, andra ohc tredje parkett

Fyra år är en lång period i en bilmodells historia, halva dess liv ungefär, och räcker ofta för att bilen skall kännas lätt bedagad. Men det finns undantag. Opel Zafira är ett sådant.

Zafira är Opel Astra i familjebussens skepnad. Men den är lite listigare än de flesta; trots att bilen inte är längre än 4,3 meter rymmer den tre rader stolar med inalles sju sittplatser. Dessutom kan stolarna kan fällas undan så smidigt att det snabbt och lätt skapas ett både stort och praktiskt format lastutrymme. 

Däremot kan man inte lyfta ut stolarna, vilket ger vissa begränsningar i flexibiliteten. Att hålla på och baxa stolar ut och in är å andra sidan inte särskilt kul. 

På tal om stolar sitter de flesta mycket bra i framsätet och sedan ändras komforten i en fallande skala ju längre akterut man tar plats. De två sittplatserna längst bak duger för mycket korta transporter, men bäst känns det att låta dem diskret glida in under mittraden och i stället utnyttja utrymmet för bagage.

Åkkomforten är på det hela taget bra med undantag för motorvägskörning, då ljudnivån kan bli störande. Bränsleförbrukningen skjuter också i höjden när det börjar gå undan, en konsekvens av den högbyggda karossen. I kurvorna ligger Zafira trots detta platt och fint utan överdrivet mycket busskänsla.

Med standardmotorn på 1,6 liter är Zafira avgjort temperamentslös. Det finns också en 1,8 liters samt en diesel. Riktigt mogen känns bilen först med 2,2 liter och 147 hk, den motorn säljs endast med utrustningspaketet Elegance och då blir priset 203300 kronor. Man får i alla fall många stolar för pengarna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr