Första intrycket
Första tanken är att detta är komplett vansinne. Sjusitsig familjebil och 240 hk. Men ju mer man funderar på det, desto bättre blir det. Och när väl kidsen är på dagis är det bara du, bilen och vägen till jobbet som gärna blir längre.
Basfakta
Pris
279 100 kronor.
Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 8,8. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 240 hk (177 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 2 400 r/min.
Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bar torsionsaxel.
Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,9 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 8 tum, däck 225/40 ZR 18.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 447, bredd 180, höjd 164, spårvidd f/b 149/151. Tjänstevikt ca 1 750, maxlast ca 500. Tank 58 liter.
Fartresurser*
Toppfart 231 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,8 s.
Bränsleförbrukning*
Stad 1,34, landsväg 0,74, blandad körning 0,96 l/mil.
*Tillverkarens uppgifter
Snabbast till dagis
Attans! Sen igen till dagis. Snabbt in med fyrlingarna. På med bältena, ungar! Tur man har 240 hästar och en toppfart på 231 km/h...
Bilvärlden har alltid varit knasig på ett eller annat sätt, men aldrig knasigare än nu. 1 001 hästkrafter i en Bugatti Veyron för att den ska klara av den magiska toppfarten 400 km/h är en sak, som man av prestigeskäl kan ha viss förståelse för. Men finns det någon anledning att bygga en sjusitsig, jättesmart och duktig, familjebil och sedan göra fjädringen stenhård, sänka den ett snäpp och plocka in en 240 hästkrafter stark turbomotor i näsan på den? Tydligen. Förklara annars varför Opel Zafira är den OPC-modell (Opel Performande Center) som sålt överlägset bäst av alla bilar som lämnat Opels trimfabrik. En bil som Astra, som man tycker borde vara attraktivare som trimmad, sänkt och uppstyvad, har av sina två OPC-versioner (den tredje är nyligen visad) bara sålt cirka 3 000 exemplar per modell.
Förra generationen Zafira OPC (kom 2001) sålde i 12 000 exemplar! Det torde tyda på att det finns många fäder, och mödrar, som inte hann gasa av sig innan de praktiserade oskyddat sex. Världens snabbaste serieproducerade mini-MPV lirar i en klass för sig. Den har helt enkelt ingen konkurrent från andra tillverkare. Ännu, ska väl tilläggas. Den som tycker Opel Zafira OPC är allt för övermaga får titta på vanliga Opel Zafira 2,0 Turbo som med sina 200 hk inte är någon surdeg direkt. Zafira OPC ger sålunda 240 hk och har ett maximalt vridmoment på 320 Nm mellan 2 400 och 5 000 r/min, vilket gör bilen lättkörd på krokiga vägar. Du slipper växla i tid och otid. Fast är det inte det man vill? Turbokonstruktionen är integrerad vilket innebär att turbohuset, grenröret och övertrycksventilen (wastegate) är en och samma enhet. Det ger en kort flödesväg mellan turbo och motor, vilket i sin tur tar bort all turbokaraktär från motorn. Det känns som en stark sugmotor helt enkelt.
Zafira OPC talar samma karosspråk som övriga modeller i den nya generationen OPC. Djup frontspoiler, kraftigt markerade dörrtrösklar, 18 tum höga hjul, Recaro sportstolar och blåa bromsok. Bilen är också, förstås, försedd med det utmärkta sportchassit i kombination med IDS Plus2. Det sistnämnda innebär bland annat aktiv stötdämpning som förändras efter vägens och förarens villkor. Sportknapp finns också vilken medelst ett tryck ger styvare fjädring, styrning och skarpare gasrespons. Mitt i allt detta finner vi vanliga Zafiras smarta inre med ett stolssystem där bilen kan göras två-, tre-, fyr-, fem-, sex- eller sjusitsig. Det går inte helt smärtfritt, men du slipper i alla fall kånka in och ut med stolarna varje gång du behöver lastutrymme. Men den som väljer att köpa en Opel Zafira OPC när den kommer till Sverige våren 2006 har bara en stol i sikte. Förarstolen. Den och resten kostar cirka 279 100 kronor. Pappa Opel i Tyskland har sanktionerat Sverigeavdelningen kraftigt vad gäller OPC och samtliga modeller blir klart billigare än först tänkt.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.