Opel Zafira OPC

Provkörning av Opel Zafira OPC

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare, max laddtryck 0,85 bar. Kompression 8,8. Borrning-/slag 86/86 mm, cylindervolym 1998 cm3. Max effekt 192 hk (141 kW) vid 5 400 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1950 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet vid 1 000 r/min på 5:an: 39,3 km/h. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar, bak halvstel axel och längslänkar.

Styrning 

Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv, vändcirkel 11,6 m.

Bromsar 

Låsningsfria skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt.

Hjul/däck 

Fälg 7,5 tum, däck 225/45 R17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 269, längd 432, bredd 174, höjd 164, spårvidd fram/bak 146/148. Tj.vikt 1 560, maxlast ca 500. Släpvikt 1 500. Tank 58 l.

Fartresurser*

Toppfart 220 km/h, 0-100 km/h 8,2 s.

Bränsleförbrukning*

EU-norm stad 1,38, landsväg 0,79, blandad körning 1,01 l/mil.

*Tillverkarens uppgift

Sportvagnsbussen

Opel kan behöva rycka upp sig och vad kan vara bättre att börja med än lite motion?

Fortfarande finns det nischer som inte mutats in av så många. Sportvagnsbussen hör utan tvekan till dem. Bilen som ger plats för upp till sju resenärer, som gärna är flexibel, femsitsig storkombi men som lika villigt parkerar sig bredvid spänstebilar som Volvo S60 T5 eller Saab 9-3 Aero. Farlig frestelse för far, eller?

Ho vet, svårt sargade Opel kan långt om länge här ha sprungit på en visserligen smal men ändå betydelsefull åder. Detta blir förstås aldrig någon volymmodell men som tecken på att man i Rüsselsheim har ambitionen att tillverka bilar lite muntrare än kylskåp - om än aldrig så välfyllda med grönsaker - är Zafira OPC en uppfriskande signal.

OPC står för Opel Performance Center och är marknadsförarnas försök att förläna blixtmärket något av den kraft som BMW hittade på med M-bilarna för länge sedan. Ingen tillverkare med självaktning har avstått sedan dess: Volvos R-program, Fords ST-modeller, Mercedes AMG (som också var tidigt ute) etc, etc.

Opels första OPC var en Astra som tillverkades i blott 3000 exemplar för ett par år sedan. Parallellt med Zafira kommer snart två nya Astra-versioner och framöver lär vi få se tillnamnet på i stort sett alla modellerna, ty så lyder den strategi som Opelchefen, före detta utvecklingschefen på BMW, Carl-Peter Foerster dragit upp som en av beståndsdelarna i projekt "Olympia" som ska få fart på GM-dotterns långa ökenvandring.

Ledstjärnan är inte att skapa superspecialmodeller som Mitsubishi Lancer EVO VII eller Subaru Impreza WRC, snarare att förläna vardagsmodellerna lite guldkant när det gäller både dynamik och utseende. Det där var ju Opel alldeles lysande på en gång i tiden, men under 1990-talet förföll man svårt till dekaltejpning, usel kvalitet och allmän patetik.

Desto roligare då att Zafira OPC är med utmärkt beröm godkänd. Bilen ser tuff men inte överlastad ut och är klart spänstig att köra utan att det har gått ut över några praktiska egenskaper från de mer timida syskonen. Fjädringsvägen är exempelvis lika lång som på normalversionerna, men dämpningen är hårdare. Zafira OPC är ytterst stabil på kurviga vägar, tillräckligt bekväm på gropiga och påverkas inte särskilt mycket av hur många som åker med eller hur mycket bagage de har med sig. 

Bromsarna är förstärkta och både antispinn- och antisladdsystem är standard. De jobbar mjukt, antispinnsystemet till och med lite väl diffust. Däck och fälgar är större och bredare men inte extremt mycket, det sitter nya spoilers runt om men de är också ganska återhållsamma - över huvud taget är bilen befriande ren från trams. Det välbekanta tränade ögat upptäcker små OPC-emblem i grillen och på bakluckan. 

Interiören är inte direkt insmickrande men det som finns där är ytterst funktionellt och snyggt utfört, grejerna sitter som berget och det finns mer säkerhetsdetaljer än i konkurrenterna; sidokrockgardiner både fram och bak, stolar med inbyggda whiplashskydd, eftergivligt pedalställ etc. - det kan vara mer värt i långa loppet än aldrig så mycket ögon-godis. Vita mätartavlor, växelspaksknopp i borstad metall, en ganska ful läderratt i två färger och med reglage för ljudanläggningen, läderklädsel av fint arbetat snitt samt utmärkta specialstolar med ovanligt höga ryggstöd och ställbara lårstöd - that´s about it. Man har inte ens brytt sig om att klämma dit uppfällbara bord på framstolarnas ryggstöd.

Till detta kommer så den unika möjligheten att frakta sju personer utan att några lösa stolar behöver baxas omkring, det är bara att dra upp de två bakersta ur golvet. Visserligen är de obekväma för vuxna i långa loppet, men som extra dimension i flexibilitet är den här lösningen fortfarande oöverträffad. Nu väntar vi bara på att man tar bort plumpen med det felande trepunktsbältet på mittplatsen bak, sedan är Zafiras kupépaketering perfekt.

De tekniska komponenterna är, som vanligt hos GM när det skapas specialkost, lagervara som blandas och ges i lagom dos. Motorn kommer från Astra Turbo Coupé/Cabriolet, en tvåliters fyra med 192 hk och 250 Nm. En mycket behaglig bekantskap som ståtar med Opels högsta litereffekt men ändå måttligt laddtryck. Turboinstallationen är kompakt och lätt, väger bara drygt sju kg, och responsen kvick i alla register. Från knappt 2000 r/min drar motorn som mest och det stånkar på duktigt när man utnyttjar resurserna, men någon total överdängare i fart är bilen inte och det var som sagt inte meningen heller.

På långfärd är kompositionen sällsynt avspänd och man behöver aldrig växla ner vid omkörningar för att snabbt komma förbi. Bränsletörsten är helt avhängig gasfoten, oftast låg vi runt 1,0 l/mil blandad körning, men med lättläge och genom att undvika stadskörning, då maskinen sörplar rätt duktigt, kan man spara omkring en deciliter milen.

Utrustningen är genomtänkt: luftkonditionering, läderklädsel, ratt ställbar i båda ledder, utförlig men lättskött färddator, smidig farthållare, automatisk avbländning av backspegeln, värmedämpande vindruta och bakre sidorutor, elhissar runt om etc. Fyra kaross-färger erbjuds: blå, svart, röd och silver.

280000 kronor låter i förstone som väldigt mycket för en Opel Zafira, men summan av OPC-modellens egenskaper gör att bilen lätt hävdar sig mot normala, "lättrimmade" kombimodeller i den här prisklassen och dessutom ger en dimension extra som Volvo, Saab, Audi, Volkswagen och de andra helt saknar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!