Opel Zafira Tourer Foto: Erik Wedberg, Opel

Provkörning av Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI Ecotec

Mer teknik och komfort är ledorden för nya Zafira Tourer. Modellen som i slutet av 1990-talet gav nytt hopp till stora familjer med liten budget tar nu ett nytt grepp för att möta konkurrensen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

i filmens värld brukar uppföljare till bra filmer aldrig vara bra, särskilt dåliga brukar de vara när de inte bara heter 2, 3 eller 4 utan dessutom får en tilläggstitel, till exempel Speed 2: Cruise Control eller Basic Instinct 2: Risk Addiction.

1999 lanserade Opel sin första MPV. Den blev genast en publiksuccé, mestadels tack vare sin smarta inredning som var den första i klassen att ha plats för sju åkande. Möjligheten att fälla upp två extra stolar ur ett dubbelgolv tilltalade många barnfamiljer. Försäljningen gick bra, så bra att konkurrenterna anammade idén. År 2005 kom uppföljaren, Zafira II, och även om uppståndelsen inte blev lika stor som runt originalet blev även den andra Zafiran en framgång.

Nu kommer den svåra trean och Opel har illavarslande nog valt att ge den ett tilläggsnamn: Tourer. Anledningen är inte bara att Opel vill få modellnamnet att låta lite finare utan även att det behövs för att särskilja nykomlingen från den gamla. Utgående Zafira ska nämligen fortsätta att säljas på många marknader i Europa som ett billigare och mindre alternativ till Zafira Tourer. Lösningen är okonventionell, Opel Sverige kommer inte att sälja gamla Zafira och när vi pratar med marknadsfolk på Europanivå råkar någon säga att de hellre hade sett att bilen fått ett helt nytt modellnamn för att undvika förvirring.

När gamla Zafira och nya Zafira Tourer ställs bredvid varandra kan de inte förväxlas. Designen är helt ny, det gamla tillyxade formspråket är bortblåst till förmån för runda former. Sedd framifrån är Zafira Tourer lik plug in-hybriden Ampera med sina bumerangformade strålkastare. Den nya bilen är nästan 20 centimeter längre och åtta centimeter bredare. Närmaste konkurrenterna heter inte längre Renault Scenic och Ford C-Max utan Grand Scenic och Grand C-Max. Även de stora familjebussarna Ford S-Max och Volkswagen Sharan bör känna sig hotade av Zafira Tourer.

Förarplatsen i all ära, men på Zafira Tourer är det passagerarplatserna som intresserar mest, inte bara för att det är de som har lagt grunden för Zafiras framgångar utan även för att Opel nu har bestämt sig för att det ska gå att åka bekvämt i bilen. Tredje sätesraden är nödsäten som försvinner ner i golvet men rymmer faktiskt även vuxna på kortare turer. Trots mina 192 centimeter på längden bestämmer jag mig för att tredje raden ska provsittas och konstaterar: Här sitter man ju helt okej! Värst är att ta sig dit och därifrån.

Helst sitter man på mittraden. De tre sittplatserna i mitten utgörs inte längre av en soffa utan av helt individuella stolar som kan fällas ihop och skjutas 21 centimeter i längsled var för sig. För några tusenlappar får man tillvalet Lounge Seating som innebär att mittersta stolens ryggstöd kan fällas ihop och bilda ett armstöd för passagerarna i de yttre stolarna. Lounge Seating-tillvalet gör även att de yttre stolarna kan skjutas 28 centimeter framåt och bakåt samt fem centimeter in mot mitten för att ge bättre svängrum. Det hela fungerar mycket smidigt och gör att mittersta raden nästan håller limousinstandard. Det enda man saknar är mugghållare i armstödet/mittstolen.

Lounge Seating är den största nyheten i sätessystemet som Opel kallar Flex7. Värt att veta är också att tredje och andra sätesraden fälls platt ned i golvet och att lastvolymen kan variera från 152 liter (med sju stolar uppfällda) och 1 792 (med stolar nedfällda). Zafira Tourer går att extrautrusta med många finesser. Cykelhållaren FlexFix fälls ut ur stötfångaren som en byrålåda och kan i detta nya utförande vinklas bakåt så att man kan öppna bakluckan utan att ta bort cyklarna. De tekniska nyheterna är många. Som första bil i sitt segment kan Zafira Tourer fås med adaptiv farthållare som dessutom berättar för föraren hur långt avståndet till bilen framför är i sekunder.

Även där fram sitter man bra. Passagerarstolen är inte höj- och sänkbar i standardutförande men stolarna är rejäla och inte det minsta ”bussiga”. Man glömmer lätt bort att det är en stor familje-MPV man kör eftersom sittställningen inte är det minsta busslik och chassit med framvagn från Insignia och bakvagn från Astra ger goda, om än inte sportiga, köregenskaper. 

I den provkörda bilen sitter en dieselmotor på två liter med 165 hästkrafter. Den är en av tre motorer som finns tillgängliga direkt vid den svenska premiären tidigt i vår. De övriga är en bensinmotor på 1,4 liter samt en 130-hästarsversion av tvålitersdieseln som med en förbrukning på 0,45 l/mil och 119 gram i utsläpp kvalar in som miljöbil. Kort efter Sverigepremiären tillkommer starkare motorer men även en gasversion. 

Än har vi inte sett slutet på den tredje Zafiran.

Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI Ecotec

Pris

 265 000 kronor.

 

Motor

 Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83,0/90,4 mm, cylindervolym 1 686 cm3. Max effekt 165 hk (121 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 2 500 r/min.

 

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automat.

 

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel med tvärgående wattlänk.

 

Styrning

 Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,4 meter.

 

Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

 Fälg 7 tum, däck 225/50 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 276, längd 466, bredd 188, höjd 169, spårvidd f/b 158/159. Tjänstevikt ca 1 733, maxlast ca 677, max släpvikt 1 500. Tank 58 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 152–1 792 liter.

 

Fartresurser*

 Toppfart 208 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 9,8 s.

 

Bränsleförbrukning*

 Stad 0,62, landsväg 0,46, blandad körning 0,52 l/mil. CO2 137 g/km.

 

Garantier

 Nybil 5 år, vagnskada, rostskydd 12 år.

 

Skatt

 1 508 kr.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!