Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Oto cycles Oto R elcykel

Du behöver inte vara hipster, men det skulle säkert underlätta om du vill synas på en Oto R. Fränare elmotoriserad cykel finns inte och betraktare vrider nackarna ur led.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det finns en stark lobbyverksamhet som går ut på att alla ska cykla till jobbet. Det kanske fungerar för en del men långt ifrån alla. Men för de som kan finns nu en uppsjö av ­elcyklar som underlättar trampandet, och några av de absolut coolaste kommer från spanska Oto Cycles. Inspirerade av gamla motorcyklar och handgjorda går det att få dem precis som du vill. Välj färgkombination på ram, skärmar, ”tank” och fälgar, däck med vit sida eller vilka däck som helst, sadel, handtag och storlek på elmotor/batteri. Finns med 250, 500 eller 1 000 Watts elmotor.

Avancerat kombi-instrument visar bland annat batteri­status, kraftläge, fart och sträcka. Foto: Patrik Lindgren

Teknikens Värld provkör en knallröd Oto R 1 000 Watt 48 Volt lånad från Bonden Motor på Bondegatan i Stockholm. Kan knappast passa in bättre någon annanstans i världen än på hipstertäta Södermalm. Hojen aktiveras genom att man trycker igång färddatorn/hastig­hetsmätaren på styret. Trampa igång och elmotorn hjälper genast till. Känns lite ovant då kraften kommer plötsligt, men så är assistansen också i sitt högsta läge. Assistansen från elmotorn går att ställa i fem steg och med femmans växel ilagd når Oto R 45 km/h. Nästan som en gammal moppe med jackad kolv, men den här verkar i stället hackad eftersom el­cyklar inte får gå fortare än 25 km/h. Dessutom finns ett fartreglage, så när man väl kommit igång behöver man inte trampa alls. Kvaliteten verkar övertygande med växel och skivbromsar från Shimano samt batteripack från Samsung. Detaljarbetet är snyggt och läckert utfört. Räckvidden påstås vara sju mil med pedal­assistans och laddtiden fem timmar från tomt batteri. Batteriet ska klara 1 500 cykler.

Foto: Patrik Lindgren

Jag elcyklar runt helt ljudlöst på söder, uppför backarna till Sofia kyrka, utan ansträngning. Njuter av vårsolen och av att slippa bli andfådd. Nedförsbackarna är branta men bromsarna är mycket effektiva och jag läser av nästan 50 km/h. De feta däcken bettar bra mot asfalten när jag lägger ner i en kurva. Det gäller bara att innertrampan inte är i sitt nedersta läge för då kan det gå på tok ordentligt …

Oto finns förutom i modell R också i den enklaste Oto K och den raciga Oto Race R. Mer info på www. otocycles. com.

Oto cycles Oto R elcykel

Motor

Pedalkraft och elmotor. 1 000 Watt, 48 Volt, 11,6 Ampere. Vridmoment 54 Nm. Elmotorn i baknavet. Samsung 29E batteri.

 

Ram

Stål och krommolybden.

 

Däck

Felt Thick Brick 24 tum x 3,0.

 

Bromsar

Skivor fram och bak.

 

Vikt

27 kg.

 

Max last

120 kg.

 

Längd/höjd

210/85 cm.

 

Räckvidd

cirka 7 mil, laddtid 5 timmar.

 

Toppfart

45 km/h (25 km/h begränsad).

 

Pris

cirka 45 000 kronor.

Rival

Skeppshult Cykel

Svensktillverkad kvalitetshoj med Shimano STEPS drivsystem på 250 Watt. 36 Volt, 11,6 Ampere. Laddtid 4 timmar.

Pris: 26 195 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!