Provkörning av Peugeot 1007

Provkörning av Peugeot 1007

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första Intrycket

Förvånansvärt bekväm citybil med flexibel interiör, många roliga detaljer och full poäng för krocksäkerheten. Skjutdörrar är idealiskt i stadstrafik, men bidrar kraftigt till bilens relativt höga vikt.

Basfakta

 Motor

 Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder (1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder). Kompression 11,0 (10,2). Borrning/slag 78,5/82 (75/77) mm, volym 1587 (1361) cm3 . Max effekt 109 hk/80 kW (75 hk/55 kW) vid 5750 (5500) r/min, max vridmoment 147 (120) Nm vid 4000 (2800) r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad med automatisk eller sekventiell växling (5-växlad manuell).

 Fjädring och hjulställ

 Fram fjäderben (McPherson) och triangellänkar. Bak fjäderben och triangellänkar. Bak torsionsfjädring med längsgående länkar. Krängningshämmare fram och bak. 

 Styrning

 Kuggstång med elservo. Rattvarv 2,8.Vändcirkel 10,7 m.

 Bromsar

 Skivbromsar (ventilerade) fram, trumbromsar bak. 

 

Hjul

 Fälg 6 tum. Däck 185/60 R15. 

 

Mått och vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 232, längd 373, bredd 166, höjd 162, spårvidd fram/bak 144/143. Tjänstevikt ca 1310 (1260) kg, maxlast 286 (294) kg. Tank 40 l.

 

Fartresurser*

 Toppfart  190 (ca 165) km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,6 (15,6) s.

 

Förbrukning*

 EU-norm: Stad 0,86 (0,86), landsväg 0,66 (0,53), blandad körning 0,66 (0,65) l/mil.

 *Enligt tillverkaren

 

Öppna Franska

Den är mindre än storasyskonet 206 och kostar nästan lika mycket som ännu större 306. Fransmännens nya citybil är smart på många sätt, men väldigt dyr.

Pris: 130000-135000 kr (maj 2005) 

 Peugeots senaste är verkligen en överraskningarnas bil. Jag hade väntat mig en utpräglad citybil, en svullen Smart, något att slänga runt rondeller. Men vad fann jag? En autostradalöpare.

 Bilen är byggd på samma plattform som koncernsyskonet Citroën C2 och idén med inredningen är densamma - rejält med plats i framsätet, separata bakstolar som kan flyttas i längsled (varvid bagagerummet växlar från nära noll till riktigt skapligt) alternativt lyftas ur, kort hjulbas och inte mycket till längd - i Peugeots fall bara 373 centimeter.

 Men medan C2 är just en sådan där Smartjägare visar sig Peugeot 1007 ha helt andra egenskaper. Den är inte alls särskilt begiven på att rejsa runt rondeller, tvärtom är bilen en aning tungstyrd och rätt sävlig i svängarna.

 Det beror bland annat på att 1007 är en större och tyngre vagn, med 1,6 liters motor blir tjänstevikten drygt 1300 kg. 

 Karossen är hög, hela 162 cm, och vikten kan bland annat förklaras av att skjutdörrarnas ramar och elmotorer är en betydligt tyngre konstruktion.

 Fördelarna med skjutdörrar är å andra sidan så uppenbara att man bara kan förvånas över att bara en och annan familjebuss tidigare har begåvats med dem.

 Viktigast är väl att de kräver minimalt utrymme på parkeringen, förare och passagerare behöver inte använda metoden ålning medelst hasning för att komma i och ur.

 Ytterligare en fördel är att dörrarna kan göras så breda att även fullvuxna personer kan klättra in i baksätet utan större problem. Risken att få in förare av cyklar, mopeder med mera i dörrsidan minskar också avsevärt.

 Peugeot 1007 är hela 166 cm bred. Så sitter man också med gott om utrymme på alla ledder, även om stolarna kunde ge lite bättre stöd åt kroppen. Stolarna och inredningen är för övrigt ett litet kapitel för sig. Med hjälp av dragkedjor kan delar av stoppningen i stolarna bytas ut om du vill ha en ny färgsättning eller om stolen blivit nedsutten efter år av malande längs vägarna. Likadant kan inredningsdetaljer fästa med hjälp av kardborreband och snäppen i instrumentpanelen bytas ut. Inga verktyg behövs och det ska inte ta längre än 15 minuter. Tolv olika färgsättningar finns att välja på och 2995 kronor betingar ett set.

 I baksätet sitter man om inte furstligt så dock acceptabelt. Det är gott om fack att stoppa undan diverse småprylar i. På tillvalslistan står exempelvis GPS-navigation, farthållare och stort glasat soltak.

 Även om 1007:an räknas till småbilsklassen är det inte direkt fråga om någon lågprisprodukt. Med ett pris på 130000 - 135000 kronor för den billigaste modellen hamnar 1007:an över modell 206 och inte så långt från 307, som ligger i segment C. Med tanke på detta kan man tycka att lite mer omsorg kunde ha lagts ned på detaljarbetet, som ser ut att förbli Peugeots akilleshäl.

 Priset gäller med 1,4 liters motor och manuell femväxlad låda. Med 1,6 liters motor på 109 hk och sekventiell halvautomatisk växling, samt 16 tums lättmetallhjul blir bilen naturligt nog dyrare. Hur mycket vill generalagenten inte yppa, men ska vi gissa på 20000 kronor? En 1,4 liters diesel på 68 hk finns också men blir inte aktuell förrän bilden av den framtida svenska bränslebekattningen klarnat.

 Fjädrings- och ljudkomfort ligger över genomsnittet i det så kallade B-segment dit Peugeot 1007 räknas och stabiliteten är utmärkt även i hög fart på motorväg. Där förefaller den nya bilen både tystare och bekvämare än 206 och 307. Men jag vill gärna reservera mig för hur bilen upplevs på svenska vägar. Provkörningen skedde i Spanien, där asfalten är så slät att den i jämförelse med svensk beläggning förhåller sig ungefär som silke till säckväv. Det brukar kunna bli helt andra ljudsensationer.

 Ifråga om säkerhet har 1007:an rivstartat med det bästa resultat någon bil hittills har noterat i kraschbedömningen hos Euro NCAP. En liten spricka i rustningen hittade vi i alla fall på de elstyrda dörrarna. Dessa har visserligen så kallade klämskydd, men det är uppenbarligen svårare att balansera kraften i en elmotor som betjänar en tung dörr än en lätt glasruta. Jag är inte säker på att dörrens sensorer förmår "upptäcka" en tvåårings späda fingrar. 

 Att bilen går att köra med dörrarna öppna får också ses som en säkerhetsmiss. Att de är att manövrera manuellt i händelse av elektriskt fel bör däremot kunna ge hopp åt alla som inte är riktigt övertygade om ofelbarheten hos moderna bilars avancerade system.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!