Peugeot 206 CC

Provkörning av Peugeot 206 CC

Basfakta

Peugeot 206 CC 1,6 (2,0 inom parentes)

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2 (10,8). Borrning/ slag 78,5/82 (85/88) mm, volym 1587 (1997) cm3. Max effekt 109 hk/80 kW (99/135 kW) vid 5 750 (6000) r/min. Max vridmoment 147 (190) Nm vid 4 000 (4100) r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda alternativt 4-stegad automat (ej 2,0).

Fjädring Och Hjulställ

Fram skruvfjädring (McPherson) med triangelstag. Bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 9,9 meter.

Bromsar

Skivbromsar, de främre ventilerade.

Hjul Och Däck

Lättmetallhjul.

Fälgbredd 6 (6,5) tum. Däck 185/55 HR 15 (205/45 ZR 16).

Mått Och Vikt

Axelavstånd 244, längd 383, bredd 167, spårvidd fram/bak 144/143, höjd 137. Tjänstevikt ca 1175 (ca 1 225) kg. Max last ca 350 (300) kg. Tanken rymmer 50 liter.

Prestanda 

(fabriksuppgifter)

Toppfart ca 190 (200) km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,2 (9,3 s). Förbrukning landsväg 0,57 (0,62), stad 0,95 (1,12), blandad körning 0,69 (0,8) l/mil.

Otäckt otätt

Peugeot 206 CC är både öppen och täckt men tyvärr inte tät.

Drömmen att förena den läckra sommarbilen och den ombonade vintervagnen är gammal. Sufflett och hardtop är lösningar som inte når ända fram. Soltak ger en ljusglimt men knappast det rätta draget.

I dag har Mercedes SLK ett tak som glider ned bakom sittbrunnen och på 50-talet fanns Ford Skyliner med gigantiska plåtsjok som kunde veckla ihop sig och försvinna ned i karossens väldiga innandömen. Men först var Peugeot som redan på 1930-talet hade sin "plåtkabb".

Nu är det dags igen.

Att Peugeot 206 en dag skulle komma i öppen version har varit väntat och idén med ett nedfällbart plåttak har testats på flera bilsalonger till allmänhetens förnöjelse. Nu har det varit världspremiär för Peugeot 206 CC (Coupé Cabriolet) och det verkar som om bättre bemedlade föräldrar till nästa års abiturienter kan sluta våndas över vilken studentpresent de skall välja.

Jämfört med en vanlig Peugeot 206 är baksätet mindre och bagageutrymmet större. Så måste det vara om det tudelade plåttaket efter att ha vikts ihop skall kunna rymmas under bakluckan. 

Att göra om en kupé till öppen bil tar inte många sekunder. Det räcker med att trycka på en knapp (farten får inte vara mer än högst 10 km/h) så utspelar sig ett elektrohydrauliskt förvandlingsnummer inför omgivningens häpna blickar. Men först gäller det att dra ut en gardin som delar bagageutrymmet horisontellt i två delar och kontrollera att bagaget ryms under denna gardin. Det ursprungligen riktigt hyggliga lastutrymmet reduceras nämligen till knappt hälften med nedfällt tak.

Karossen har fått ordentliga förstärkningar för att bevara sin vridstyvhet. Det går också att åka undan riktigt bra på krokiga vägar utan att det knarrar eller känns hur karossen vrider sig. Vägegenskaperna är klart godkända.

Med sidorutorna upphissade (elhissar standard) färdas man hyggligt skyddad mot elementen. Men en lång förare kommer obehagligt den stora och starkt sluttande vindrutan, det är bara någon decimeter mellan pannan och vindrutans ram.

Takkonstruktionen verkar vara av en kvalitet som skiftar från exemplar till exemplar. I några är vindbruset högre än i andra och i en bil strömmade regnvatten, som samlat sig på taket medan bilen stod parkerad, in genom skarven till vindrutan när bilen bromsades hårt. 

För övrigt gäller det att inte vara för ivrig att cabba ner när solen tittar fram utan först gå över taket med ett sämskskinn. Annars hälls allt vatten på taket, inte litervis men nära på, ned i bagagerummet. Och att köra öppet i lätt regn är ingen vidare idé även om sittbrunnen håller sig torr: bagagerummet är nämligen dåligt tätat mot väta utifrån när taket fällts.

CC-konstruktionen är alltså inte allt igenom praktisk. Sina bästa sidor visar den onekligen när bilen används som kupé. Då är den i princip jämförbar med en vanlig bil, låt vara att baksätet är ännu mer begränsat än i en täckt småbil. Hur ofta färdas man för övrigt flera än två i en Peugeot 206?

Peugeot 206 kommer i två utföranden, med 1,6 liters motor på 110 hk och 2,0 l/137 hk. Den senare har dessutom 16- i stället för 15-tumshjul, kraftigare krängningshämmare, en annan växellåda, större luftintag i nosen samt automatisk luftkonditionering som standard. 

Tvålitersversionen motsvarar i princip Peugeot 206 GTI och är lite roligare att busa med på småvägar, men 110 hk-versionen duger utmärkt som avspänd glidarbil. Den finns för övrigt även med automatlåda.

Peugeot räknar med att deras nya modell skall tillverkas i betydande antal och i Sverige hoppas man sälja 2000 exemplar av 206 CC nästa är. Det är en betydande del av marknaden och priserna är satta därefter: 145000 kr för 1,6-liters och 172900 för den bättre utrustade 2,0 är jämförelsevis attraktivt. Du får visserligen ingen äkta sportbil för pengarna men en trevlig sommar - och inte minst en dräglig vinter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!