Provkörning av Peugeot 206 CC 2,0 mot VW Beetle Cab

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Peugeot

Extremt behändig liten cabriolet

Bullrig, stötig och dålig mekanisk precision

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 1000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. Hastighet på 5:e växeln vid 1000 r/min: 33,1 km/h. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram, torsionsfjädring bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsfjädring med halvstel axel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 9,9 m, 3,2 rattvarv.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul/däck 

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/45 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 244, längd 383, bredd 167, höjd 137, spårvidd fram/bak 144/143. Tjänstevikt 1317, maxlast 330, släpvagnsvikt 1100.

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,86 l/mil (Teknikens Världs mätning/Rototest), 

fabriksuppgift 0,8 l/mil.

Volkswagen

Fina cabrioletegenskaper

Dyr och opraktisk

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1984 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5200 r/min. Max vridmoment 170 Nm vid 2400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell. Hastighet på 5:e växeln vid 1000 r/min: 32,5 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre länkarm, bak halvstel axel.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 m, 3,1 rattvarv.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul/däck 

Fälgbredd 6 tum, däck 205/55 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 408, bredd 172, höjd 150, spårvidd fram/bak 151/149. Tjänstevikt 

1 410, maxlast 360, släpvagnsvikt 1000.

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,88 l/mil (fabriksuppgift).

 

Dragkamp

Folkacaben är tillbaka i form av Volkswagen Beetle Cabriolet. Har vår tids folkhemscab Peugeot 206 CC något att sätta emot?

Diskussioner avstannar, folk tittar och barn pekar, Volkswagen Beetle i cabrioletutförande är sin egen reklampelare. Det vackra vårvädret i april gör inte saken sämre - bilen skapar enorm uppmärksamhet.

"Bubblacabben" är tillbaka men inte i någon stor skala, endast ett 40-tal kommer hit i år från fabriken i Mexiko.

Huruvida det blir nostalgiker i Sverige eller studentskor i Kalifornien som kommer att stå för merparten av den öppna Beetlekonsumtionen återstår att se men man kan ju ha sina aningar. 

Vi låter försäljningssuccén Peugeot 206 CC - under årets tre första månader såldes 239 stycken här - stå som jämförelsebil trots att den är snäppet mindre. Men koncepten är ungefär de samma. Två till synes fyrsitsiga bilar med fällbara tak som enligt tillverkarna även ska klara tuff nordisk vinter, ungefär som vinterbonade sommarstugor. 

Beetle Cabriolet kommer som sin föregångare att utmärka sig i bilarnas historiebok. Det tog nämligen Volkswagen nio år från det att första designstudien visades 1994 till dess att produktionsmodellen nådde hit. En del otåliga bilbyggare i Tyskland och USA har kapat taket på vanliga Beetle men ingen har lyckats så bra som Volkswagen. 

På nio år hinner det hända en hel del, bland annat har retrotrenden i stort sett gått över. I dag är det nytänkande och utrymmeseffektivitet som gäller. Kanske inte fullt så mycket för cabrioleter, men första intrycket blir att Beetle Cabriolet känns gammal - på fel sätt.

Formen andas tydligt retro på precis samma sätt som hos tredörrarsversionen, roliga linjer men dåliga egenskaper rent praktiskt sett. Tredörrarsbilen har ett hyfsat bagageutrymme men taklinjen gör att normallånga baksätespassagerare slår huvudet i bakrutan. På cabrioleten är bagageutrymmet mest ett skämt, öppningen påminner mer om ett sopnedkast än om en bagagelucka och utrymmet är löjligt litet, inte minst när vind- och sufflettskydd ska husera där då taket är uppfällt. Men takhöjden har i alla fall inte blivit sämre. 

På så sätt lyckades Volkswagen dåligt med sin retroform. Många andra tillverkare hakade på samma trend, men lyckades bättre med att få form och funktion att harmonisera. Instrumentpanelens ovansida i Beetle är ännu ett exempel. Den breder ut sig likt en ocean av ingenting och sträckan från den aktiva delen av instrumentpanelen fram till rutan är enorm. Panelen är ett resultat av bilens form kontra de säkerhetsnormer som en modern bil måste uppfylla. För femtio år sedan gick det bra att sitta med fötterna långt in i deformationszonen, men det var då det.

Det känns lite konstigt att ta plats bakom ratten i nya Beetle Cabriolet. Med stol och ratt rätt justerade sitter föraren väldigt lågt. Karossens midjelinje är hög, här kan man verkligen tala om en sittbrunn. 

Vilket för mig in på ytterligare ett av problemen med Beetle Cabriolet; föraren har ingen aning om var bilen börjar och slutar. Fickparkering och trixande på små ytor blir en chansartad utmaning, både med taket uppe och i fällt läge. 

Fällning av suffletten är i alla fall en baggis: lossa på det stora vredet i mitten ovanför vindrutan och tryck på knappen så försvinner tygtaket bakåt. Precis som hos föregångaren viks suffletten ihop och lägger sig till rätta bakom/ovanför de bakre nackskydden vilket gör bakåtsikten ruskigt dålig. 

Och här ska vi låta utmanaren göra entré. Peugeot 206 CC med sitt fällbara plåttak är rena njutningen att hantera i just dessa situationer. Dels för att taket helt och hållet försvinner ner i bagageutrymmet, dels för att sikten runt om är strålande. Dessutom gör 206:ans form det mycket lättare att hålla reda på var bilen börjar och slutar.

Åter i Beetle kan man konstatera att den låga sittpositionen även har en positiv inverkan på komforten när taket är fällt. Fartvinden har helt enkelt svårt att hitta ner i sittbrunnen, förutsatt att sidorutorna och vindskyddet (extrautrustning 2600 kronor) är uppfällt. Och det fungerar riktigt bra även i motorvägshastighet, vilket gör Beetle till en riktigt bra cabriolet. Visst drar det lite grann kring knoppen, men inte mycket. Fast det förutsätter att man inte är fler än två i bilen eftersom vindskyddet omöjliggör att baksätet utnyttjas. 

Med taket uppfällt bibehålls komforten då den välgjorda suffletten gör ett gott jobb med att stänga ute vägljud. Eller rättare sagt, tygtaket tar inte överhand i ljudproduktionen. Nu märks i stället alla andra ljud såsom vinande backspeglar, knirkande paneler och bullrande däck. För övrigt kan tilläggas att suffletten klarade att hålla helt tätt genom en automattvätt.

Sittkomforten fram i Beetle är hyfsad, men inte mer. Dynan skulle behöva ge bättre stöd för låren i framkant och ryggstödet är i kortaste laget. 

Det går att sitta i baksätet även om komforten inte är den bästa. Ryggstödsvinkeln är brant, ställningen blir upprätt samtidigt som dynan är vinklad uppåt för att ge stöd åt benen - en i längden tröttsam sittställning. Men jag får plats "bakom mig själv" vilket inte går i Peugeot 206. 

Enda sättet för en normallång person att klämma in benen bak i 206 CC är att sitta på tvären över båda sätena. Det bästa är att betrakta bilen som strikt tvåsitsig, om föraren är över medellängd blir det inte ens benutrymme kvar som räcker till ett nödsäte bakom.

Att köra Beetle Cabriolet är ingen särdeles upphetsande upplevelse. I dagsläget kommer bara tvålitersversionen på 115 hästkrafter att tas in till Sverige. Motor, låda och bottenplatta kommer direkt från Golf och har en tydligt ?bruksig? framtoning. Beetle är mer posörverktyg än "förarens bil". 

Detsamma gäller vägegenskaperna som är mer trygga än spänstiga. Karossen är ett problem. Konstruktionen flexar en hel del, vilket inte minst märks på lite sämre väg då knirr och knarr ger sig till känna. Bitvis gnäller sufflettens skyddsplattor något alldeles förskräckligt, men det går över när vägen blir bättre.

På den punkten är Peugeot 206 CC mycket bättre. Överlag är 206 CC betydligt roligare att köra med mer exakt styrning och bättre drag i motorn. Vägegenskaperna är hyfsat neutrala och det går att kasta den lilla GTI-bilen runt kurvorna i ett helt annat tempo än Beetle.

Förvisso ger 206 CC mycket mer tillbaka när det gäller väghållning, men Peugeot skulle behöva strama åt flera komponenter. Växellådans långa och inexakta slag är det tydligaste exemplet, det är lätt att skrapa på lägena.

Taket är i stort sett lika enkelt att fälla på 206 CC som på Beetle. Peugeot har en spärr på var sida som ska frigöras innan elmotorerna får göra jobbet. Problemet för 206 CC är att den smidiga takkonstruktionen stjäl halva bagageutrymmet om man vill åka öppet. Smidigt nog finns en utdragbar avdelare som tydligt visar hur mycket som kan lastas när taket ska fällas. Så slipper fasters sekelskifteskaraff gå åt?

Förarmiljön känns igen från övriga 206-serien och är således enkelt bra, men det börjar kännas lite gammalt. Det är svårt att hitta en riktigt bra körställning eftersom ratten bara är ställbar i höjdled, jag får köra med i stort sett raka armar om jag ska sitta någorlunda. Komfortmässigt hamnar 206 CC efter Beetle, Peugeoten bullrar mycket redan i lägre hastighet och i motorvägsfart blir det ett riktigt problem. Det är inte i första hand taket som är boven i dramat, snarare det stramt satta chassit och lågprofilhjulen.

Ett annat problem är att lägstaläget på stolen är så högt att det ständigt blir dragigt runt huvudet när taket är fällt. Dessutom kan det vara en säkerhetsrisk för långa personer då vindrutans övre ram sitter så lågt - man kan helt enkelt slå i huvudet vid en kollision.

Ingen av bilarna har i cabrioletutförande testats av Euro NCAP, däremot har både vanliga Peugeot 206 och VW Beetle krockats med bra resultat. Båda fick fyra stjärnor i respektive klass. Att en öppen bil är sämre än en täckt är vedertaget, hur mycket sämre dessa är än så länge skrivet i stjärnorna. 

Volkswagen vill ha 238600 kronor för Beetle Cabriolet i grundutförande och då ingår inte mycket, varken lättmetallfälgar eller vindskydd är standard. Vår provbil med bland annat läderklädsel och radio går lös på 272500 kronor. Ganska svettigt. 

Jämfört med 206 CC som i grunden kostar 181900 kronor och utrustad med läderklädsel, lättmetallfälgar, cd-radio och metalliclack betingar 193550 kronor framstår Beetle som riktigt dyr. Visst, folkan är en större bil med bättre komfort när taket är fällt. Å andra sidan har den dåligt utnyttjade ytor vilket gjort att bagageutrymmet är under all kritik och baksätet är inte särskilt mycket mer användbart än i Peugeot. 

Ska jag välja hamnar jag i en 206 CC, jag prioriterar körglädjen och trivs faktiskt med lite drag i kupén.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!