Peugeot 206 GTI

Provkörning av Peugeot 206 GTI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder 1997 cm3. Max effekt 137 hk vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4100 r/min.

Kraftöverförng 

Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. 

Fjädring/Hjulställ

Fram skruvfjädring, bak torsionsstavar och längsgående länkarmar. Gasstötdämpare bak, krängningshämmare.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 9,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul

Fälg 6 tum aluminium. 185/55 R 15

Mått/Vikt (cm/kg)

Axelavstånd 244, längd 383, bredd 165, höjd 143, spårvidd fram/bak 144/143. Tjänstevikt 1140, maxlast 410. Tankrymd 50 liter.

Prestanda

Acceleration 0-100 km/h: 9,0 s, 0-130 km/h: 13,7 s. Toppfart: 210 km/h. Förbrukn. bl körn. enl tillv: 0,79 l/mil

Arvvillig

Peugeot 206 GTI vill vara lika busig som legendariska 205 GTI. Klarar den det?

Peugeot 206 GTI som släpps i dagarna är en bil jag verkligen vill tycka bra om. Inte minst för att dess andliga företrädare, 205 GTI var så lyckad. En sådan hade jag, en röd -89:a med 122-hästarsmotorn. En bil jag fortfarande drömmer om på nätterna i bland.

När jag sätter mig bakom ratten i 206 GTI känns också det mesta rätt. Fet läderratt, snygg instrumentering, växelspaksknopp och pedaler i aluminium. Handsfacklucka och dörrsidor, liksom delar av de sportiga stolarna är klädda i Alcantara - ett mockaliknande material. Inredningen känns väl ihopskruvad men visst - instrumentpanelen är i samma trista, grovmönstrade plast som i andra Peugeotmodeller och vissa detaljer känns väl klena i utförandet. Men så har det alltid varit. Vi ger oss i väg.

Snabbt tvingas jag inse att 206 GTI inte är lika rolig att köra som gamla 205:an och förklaringen finns under den huven. Där sitter en nyutvecklad tvålitersmaskin som med 16 ventiler och dubbla tändspolar ger137 hästkrafter. Den är skapligt stark i bottenregistret men bjuder inte på några som helst glädjeupplevelser när den varvas. Kraften kommer jämnt och civiliserat på ett som krävs i familjebilar (motorn återfinns för övrigt även 406:an) men roligt är det inte - även om det går undan. 

Det är framför allt i stadstrafik jag saknar den direkta respons jag skämdes bort med i 205 GTI. På kurvig landsväg är det inte lika störande. Tack vare ett distinkt och väl avstämt chassi tillsammans med en exakt och snabb styrning är det roligt att i allt högre tempo kasta in 206:an i böjarna. På motorvägen är den stadig och trygg på ett sätt som 205 GTI aldrig var. 206 är över huvud taget mer mogen. På gott och ont.

Vägljud från de breda däcken hörs redan i låga farter och den som beställer glassoltaket för 5900 kronor får räkna med ytterligare oljud i form av vindbrus, även när den är stängd. 

I priset 134900 kronor ingår förutom de sportiga attributen riktigt vettiga detaljer som torkare med regnsensor, dubbla krockkuddar, fjärrstyrt centrallås och stereo.

Peugeot 206 GTI förmår inte exhaltera som gamla 205 GTI gjorde. Men den är roligare än många andra GTI-bilar på marknaden.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!