Provkörning av Peugeot 207 1,4

Provkörning av Peugeot 207 1,4

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

Ca 130 000 kronor.

Motor

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 75/77 mm, volym 1 361. Max effekt 88 hk (65 kW) vid 5 250 r/min. Max vridmoment 133 Nm vid 3 250 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt. 4-stegad automat.

Fjädrgin/Hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång, elservo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 6 tum, däck 185/65 R15.

Mått/Vikt

Axelavstånd 254, längd 403, bredd 172, höjd 147, spårvidd fram/bak 146/147. Tjänstevikt 1 260 (5d), maxlast 380, släpvagnsvikt 1 150, taklast 65.

Fartresurser(fabriksuppgifter) 

Acceleration 0-100 km/h 12,7 s, toppfart 180 km/h.

Bränsleförbrukning(EU-norm) 

Blandad körning 0,64 liter/mil.

 

Keep on smiling!

Företrädaren var en succé för fransmännen. Förväntningarna är därför skyhöga på nya 207. Vi har provkört och är glatt överraskade.

Med bilvärldens troligen största leende kommer nya Peugeot 207 indundrande, och inte undra på att den ser glad ut. Föregångaren – 206, är Peugeots mest sålda bilmodell genom tiderna med över fem och en halv miljon bilar tillverkade. En siffra som väntas stiga betydligt eftersom 206 lever vidare. Exempelvis lanserades den i Kina så sent som detta år – 2006, och i Sverige kommer den fortsätta säljas även när 207 släpps nu i vår, men då antagligen bara i kombiutförande (SW) och som cabriolet (CC) – tills dessa versioner även kommer som 207, som till en början bara finns som tre- eller femdörrars.

Provkörningen är förlagd till Mallorca, eller Mallis som är den vedertagna svenska benämningen. 20 grader varmt, grönt hav, blommor och grönska - och folk, mest pensionärer, i baddräkt och solhatt som lojt lallar omkring och slappar i solen.

207 följer stenhårt det formspråk Peugeot gjort till sitt. En nästan överdimensionerad ”mun” och vassa, sneda ”ögon” som inte så lite påminner om japanska seriefigurer av typen manga. Vackert eller inte men detta ansikte går onekligen hem, och kanske framför allt hos en lite yngre publik. 

207 finns med två snarlika men ändå olika ansiktsuttryck beroende av vilken version man väljer. Den enklaste – 1,4-litersmodellen, har ett något mindre överdrivet flin. Grillen, eller munnen är inte riktigt lika gigantisk och dimljusen är inte lika strategiskt placerade, eller utsatta, längst fram utan sitter vid sidan av grillen. 1,4 rullar också på 15-tums plåtfälgar som standard medan 1,6 – bensin eller diesel har 16 tum, eller 17 som tillval. Den 1,4:a som kommer till Sverige är en ny maskin med 16-ventilstopp och variabel inställning av insugskamaxeln. Effekten är 88 hästkrafter och de räcker till ganska bra. Den variabla kamtekniken gör den med småmotorers mått stark över ett brett register. Dessutom går den mjukare och låter mjukare än 1,6 bensin. 1,6:an känner vi från förr. 110 hästkrafter som brukar ge bra sprutt, men i den bil jag körde kändes den lite klen och var knappt märkbart piggare än 1,4. Kanske var det något vaj-kalle just med min bil. Denna modell räknas som bästsäljaren i Sverige. Den tredje puffran som inledningsvis kommer till Sverige är också i mitt tycke den bästa – 1,6 HDI FAP, alltså 110-hästkrafters dieseln med partikelfilter. Stark, snabb och mycket snål men lite väl ljudlig. Med vår nya dieselbeskattning lär den bli förhållandevis billig att åka med.

Jämfört med 206 har den nya bilen vuxit vilket knappast förvånar då nästan alla efterträdare har en tendens att svullna till. Innermåtten ger bra plats, även i baksätet om inte föraren är för långbent. Även höjden i baksätet är fullgod och bagaget sväljer förvånande mycket. 

Men det är inte bara måtten som blivit bättre. Inredningen är på det hela taget gjord med större omsorg. Borta är det stora, trista hårdplastsjok som härskade som instrumentbräda i 206. I 207 är det betydligt mer välordnat och trevligare. Jag gillar särskilt ytmaterialet på instrumentbrädan som känns lent att ta på och med snygg struktur. Mittkonsolen och den lilla ö med luftutsläpp/färddatorinfo, och navigation i förekommande fall, är infattade i en ram i olika design i olika versioner. 1,4 har aluminiumlook medan GT exempelvis har kolfiberlook på dessa ramar. Körställningen är för min längd bra. Längre förare klagar över dåligt stöd för låren medan skjutmånen räcker till. Stolen är för övrigt justerbar även i höjd. Ratten är inställbar både i djup och höjd så det där med att hitta rätt position är numera frid och fröjd. Instrumenten är väl samlade i en kupol och är lätta att tyda. Vit eller svart mätarbotten beroende av modell – den vita är absolut snyggast.

Under skalet vilar karossen på ”plattform ett”. Det vill säga den platta som även finns i Peugeot 1007 och Citroën C2/C3. I 207 är den däremot något stretchad både på längden och tvären vilket ger lite längre axelavstånd och bredare spårvidd.

Styrningen kom jag inte riktigt överens med – i vissa av versionerna. Kanske programmeringen inte var 100 i alla de bilar jag körde. I vissa var styrkänslan lite såsig medan andra bilar kändes näst intill knivskarpa men med lite för stark retur i högre farter. Styrningen har helelektrisk servo med kuggstång. I övrigt fann jag inga större anmärkningar på chassit, som i sig inte är särskilt påkostat. Fjädringen känns tämligen vuxen för en liten bil men de bilar som var utrustade med 17-tumshjul var mer struttiga och spårkänsliga. Precis som det brukar i alla bilar utrustade med detta värdelösa, dyra, men okay då - snygga mode.

Bilen är allaredan krockprovad av Euro NCAP och det med högsta betyg – fem stjärnor. Standard i Sverige blir bland annat sex krockkuddar, aktiva bältesvarnare på alla platser och aktivt antisladdsystem. Någonstans vid årsskiftet kommer två nya bensinmotorer. Dels 1,6 på 115 hästkrafter och dels 1,6 Turbo med 150 hästkrafter. Båda dessa snurror är framtagna i samarbete med BMW.

I skrivande stund var inte prisernafastställda men en indikation är 130 000 kronor för femdörrars med 1,4-litersmotorn. Till detta bör läggas cirka 5 000 för cd-radio och luftkonditionering. På dyrare varianter finns bland annat automatisk luftkonditionering i två zoner, navigation, bluetooth, strålkastare som ser ”runt hörn” och läderklädsel som extrautrustning.

Ja, vad säger man om 207 som sådan? 

Jo, en vettig bil med attityd som framgångsrikt lär kriga om kunderna, och jag är ganska övertygad om att Peugeot kan fortsätta med sitt breda flin.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!