Provkörning av Peugeot 207 1,6 HDI 90

Provkörning av Peugeot 207 1,6 HDI 90

En och en halv miljon är mycket, oavsett om det gäller pengar eller antal sålda bilar på drygt tre år. Så många Peugeot 207 har prånglats ut och då är det dags för översyn.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Peugeot 207 är alltså populär, så pass att den är Europas mest sålda småbil. Det är kanske inte så underligt att den då 2008 vann ett småbilstest i Teknikens Värld.

Det är inte mycket som talar emot att den skulle kunna göra det igen, även om bilen nu har fler år på nacken och konkurrensen har skärpts. Främst tänker vi då på nya VW Polo som tog hem 2009 års småbilstest.

 Skillnaderna mellan förra 207 och den nya är ganska små, visuellt sett. Fronten har ny design och det stora leende som bilen hade är delvis borta. Grillen ackompanjeras av ytterligare luftintag på vardera sida.

 Bakljusen har fått LED-lampor och det är ju inte så underligt. Men Peugeot är faktiskt först i småbilsklassen.

 Invändigt är det i stort sett likadant även om Peugeot möblerat om lite i mittkonsolen. Det mest imponerande är känslan och det faktiskt klickande ljudet i vreden för luftkonditioneringen. Det känns helt enkelt som det tillhör en bil i högre prisklass.

 Gamla 207 fick bra betyg för sina köregenskaper och de kvarstår förstås. Bilen har ett, för klassen, långt axelavstånd vilket ger ett lugnare uppförande.

 Det intressanta på motorsidan kommer inte förrän i början av nästa år. Då dyker det upp en 1,6 liter stor dieselmotor på 90 hästkrafter. 

 Den nya bilen kommer bara att släppa ut 99 gram koldioxid och ska enligt Peugeot inte dra mer än 0,38 liter per mil blandad körning. Den vi kör här vill ha 0,45 liter/mil. Vi körde som folk kör mest och hamnade på 0,53 liter per mil men det är fullt pressningsbart.

 Om den renare motorn ersätter den vi nu kört är inte fastställt, men det borde den göra. 

 Det mest glädjande med nya Peugeot 207 1,6 HDI (i billigaste Active-trim) är dock att priset gått ner med 9 000 kronor. 

 Värt en eloge, Peugeot!

Peugeot 207 1,6 HDI 90

Pris

153 990 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,6:1. Borrning/slag 75/88,3 mm, cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 4 000

r/min, max vridmoment 215 Nm vid r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak halvstel axel med längsgående stag.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 185/65 R 15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 254, längd 403, bredd 175, höjd 150, spårvidd f/b 147/147. Tjänstevikt ca 1 300, maxlast ca 425, max släpvikt 1 150. Tank 50 liter.

Fartresurser*

Toppfart 182 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,9 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,58, landsväg 0,38, blandad körning 0,45 l/mil. CO2 120 g/km.

Skatt

2 079 kronor.

• Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!