Provkörning av Peugeot 207 CC

Provkörning av Peugeot 207 CC

Första intrycket

206 CC blev en överraskande succé, till och med för Peugeot. Efterträdaren är inte lika nydanande eller utstuderad men lär ändå bli en ny storsäljare.

Basfakta

Pris 

193 900 kronor (1,6 16V Turbo).

Motor 

Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 400 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring fram, fjäderben och undre triangellänkar. Bak torsionsaxel.

Styrning 

Kuggstång, el-servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system

Hjul 

Fälg 7 tum, däck 205/45 R17.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 254, längd 404, bredd 175, höjd 140, spårvidd f/b 147/147. Tjänstevikt ca 1 500, maxlast ca 260, max släpvikt 1 070. Tank 50 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,6 s.

Bränsleförbrukning* 

Stad 0,96, landsväg 0,58, blandad körning 0,72 l/mil. CO2 = 171 g/km.

*Enligt tillverkaren.

 

Taklagsfest

Franska Peugeot är pionjärer inom plåtcabs-sektorn. Redan på 30-talet tillverkade modeller med avtagbart plåttak. 207 CC är den senaste i raden. Hur bra är den?

När Peugeot introducerade 206 CC år 2000 visste de inte vad de orsakade. Bilen blev en omedelbar succé och har under sex år sålt 366 900 exemplar. De följde upp med 307 CC tre år senare och fram till idag har den sålt runt 146 700 exemplar och fortsätter att ticka. Med de två modellerna tillsammans är Peugeot marknadsledande i segmentet. Det säljs cirka 175 000 plåtcabbar varje år och en tredjedel av dessa har ett lejon i nosen.

Peugeot 206 CC med sin bulliga uppsyn och räfflad baklucka syntes snart här och var i trafiken. Och det var inte bara damfrisörskor bakom ratten, bilen fann en bredare publik.

Peugeot 207 CC med sin mera stilrena framtoning lär tilltala en ännu större kundkrets och den som räknar bort modellen begår nog ett stort misstag, även om konkurrensen ökat med flera hundra procent sedan milleniumskiftet.

207 CC har vuxit jämfört med 206 CC. Totallängden är nu 404 cm (+ 20 cm) och bredden 175 cm (+ 8 cm). Även bagageutrymmet har blivit något större även om det fortfarande, av naturliga skäl, är litet. Vi pratar om plus 36 liter med taket på, plus 11 liter med taket nedfällt. Då ska man dock ta med i beräkningen att 207 CC har ett nödreservhjul och inte luft-på-burk som 206 CC.

I klartext innebär det att ungefär tre flygkabinsväskor kan få plats. Kruxet är att de inte går att få ut så länge taket ligger ovanpå i bagageutrymmet.

Däremot har 207 CC krympt på höjden med 75 millimeter, detta för att få en snyggare coupéliknande taklinje. CC står ju för coupécabriolet.

Det innebär att alltför långa personer kan få problem att rymmas. Bak ska vi inte ens prata om längd. Jag är 168 cm lång och kan inte sitta rakt i baksätet utan att gnugga hjässan mot taket. Sittställningen bak är helt upprätt och benutrymmet är ett skämt. Inte ens små barn lär trivas där eftersom de kommer att stirra rakt in i en stolsrygg.

Nej, ”baksätet” gör sig bäst som extra bagageutrymme och bör för evigt vara täckt med vindskyddet.

Taket, bilens huvudsak i dubbel bemärkelse, fälls ned på elektrisk väg. Sex motorer krävs och de styrs av elva sensorer. Det är fler än i 206 CC eftersom du i nykomlingen inte behöver knäppa upp några lås i takets framkant.

Att öppna eller stänga taket tar 25 sekunder, men i praktiken mer. Systemet har några sekunders betänketid efter att du tryck på knappen mellan framsätena. Taket går att manövrera i upp till 10 km/h om du vill vara extra läcker i stadstrafik. 

Takkonstruktionen är nu utvecklad och konstruerad av Peugeot själva. Tidigare använde de sig av Heuliez.

Peugeot 207 CC kommer med tre motoralternativ till att börja med.

Tillsammans med BMW har Peugeot (alltså PSA-gruppen även om Citroën ännu inte har tillgång till motorerna) utvecklat en 1,6-liters fyra.

Den utvecklar i oladdat tillstånd 120 hästkrafter, med turbo 150 hästkrafter.

Egentligen fanns inte den svagare motorn på plats vid vår provkörning, men hur det nu kom sig stod den trots allt där vid avfärd till flygplatsen och vi var inte sena att välja just den.

Motoralternativet räcker väl till för biltypen. Den har ett orrigt, högvarvigt uppförande som passar 207 CC. Det var slutomdömet efter 14 kilometers provkörning. Kommer med största sannolikhet, och välförtjänt, att bli bästsäljaren. Pris: 175 900 kronor.

För 18 000 kronor till får du turboladdning och 150 hästkrafter. En jättetrevlig motor med maximalt vridmoment (240 Nm) redan vid 1 400 r/min och det håller i sig till 3 500 r/min. Det innebär att du slipper använda växellådan så ofta på krokiga vägar och det är skönt eftersom den är ganska inexakt i sina lägen.

Men, varför ha 150 hästkrafter i en coupécabriolet? Vill man åka riktigt fort eller tufft är ett riktigt tak att föredra.

Nu är ju logik och förnuft inte alltid samma sak så motoralternativet kommer att finna sina köpare ändå och bli inte förvånad om 207 CC kommer med ännu starkare motor framöver.

Det tredje alternativet är även det på 1,6 liter och har turbo men matas med diesel. Motorn ger 110 hk och är en trevlig liten smådiesel med bra bottendrag. Dieselknattret är marginellt.

Peugeot i Sverige tror att den kommer att sälja bra. Men bara för att försäljningen av oljebrännare ökar starkt i Sverige är det inte säkert att de kunder som attraheras av möjligheten att köra öppet vill ha diesel. Framtiden får utvisa, men jag är tveksammare än Peugeot. Kostar lika mycket som bensinturbon, alltså 193 900 kronor.

Peugeot 207 CC har ökat i vikt med 200 kilo jämfört med föregångaren, väger nu cirka 1 500 kilo. Påslaget förklaras dels av en större bil men också mer förstärkning i chassit och ett system med pyrotekniska bågar baktill som skjuter ut när det indikeras fara för rundslagning. De två kromade bågarna skjuter upp sig 20 cm på mindre än 25 millisekunder. Det innebär en fart av 175 meter per sekund.

Förstärkningarna har skett med bland annat ett krysstag i golvet. Den nya modellen är bättre än föregångaren äver ojämnheter men med taket nedfällt är det fortfarande en hel del rörelse i rattstången och flexande i kaross. Med taket på plats känns det dock mycket bra och du har egentligen ingen känsla av att åka coupécabriolet. 

För säkerhetens skull har A-stolparna dimensionerats upp kraftigt. Det är bra vid en rundslagning. Tyvärr har stolparna formatet av Karelins vadmuskler och stjäl mycket sikt i kurvor. Till och med stora suvar skyms och det känns inte riktigt bra.

Till Sverige kommer 207 CC i ett utförande i stället för i en myriad av olika trim som i andra länder.

Det innebär en gedigen säkerhetsutrustning med låsningsfria bromsar, antispinn och antisladd. Fyra krockkuddar för förare och passagerare samt knäkrockkuddde för förarens vänstra knä. På den sidan sitter även ett så kallat aktivt fotstöd som förskjuts nedåt i stället för bakåt vid en kollision. 

Utseendemässigt tas 207 CC till Sverige enbart med sportfront, det vill säga jättekäft med aluminiumribbor och krominfattade dimljus.

Aluminiumfälgar till alla, 17 tum höga till 150 hk, en dimension mindre till övriga.

På komfortsidan märks färddator, elstyrda sidorutor fram och bak, fjärrstyrt centrallås, el-backspeglar och sportstolar som standardutrustning. 

Det innebär att Peugeot 207 CC står väl rustad mot konkurrensen prismässigt och framgångssagan lär fortsätta.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!