Provkörning av Peugeot 207 GT mot VW Golf GT TDI

Provkörning av Peugeot 207 GT mot VW Golf GT TDI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Peugeot 207 GT

Snål, komfortabel, utrustningsnivå.

Känns inte så mycket GT.

Basfakta

Peugeot 207 GT 5D

Pris 

189 900 kronor.

Motor 

Diesel. 4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,6:1. Borrning/slag 75/88,3 mm, cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 110 hk (80 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 260 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 

Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak torsionsaxel.

Styrning 

Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul 

Fälg 6 tum, däck 195/55 R16. 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 254, längd 403, bredd 172, höjd 147, spårvidd f/b 147/147. Tjänstevikt 1 355, maxlast 355, max släpvikt 1 150. Tank 50 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 193 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö* 

Stad 0,6, landsväg 0,41, blandad körning 0,48 l/mil. CO2 126 g/km.

*Enligt tillverkaren.

Golf GT TDI

Snabb, relativt snål, hög kvalitetskänsla.

Dyr, stötig med sportchassi.

Basfakta

VW Golf GT

Pris 

257 300 kronor.

Motor 

Diesel. 4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,5:1. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750–2 500 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 6-växlad DSG.

Fjädring/hjulställ 

Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång, elektromekanisk servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul 

Fälg 7,5 tum, däck 225/45 R17. 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 265, längd 424, bredd 179, höjd 148, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt 1 480, maxlast 355, max släpvikt 1 500. Tank 55 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 218 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,2 s. (DSG).

Bränsleförbrukning/miljö* (DSG) 

Stad 0,81, landsväg 0,54, blandad körning 0,64 l/mil. CO2 173 g/km.

*Enligt tillverkaren.

 

Dieselduellen

Liten bil med stark dieselmotor och hög utrustningsnivå – kan det vara något? Teknikens Värld tussar ihop Golf GT TDI mot Peugeot 207 GT och kommer fram till att det blir dyrt att åka billigt.

Försäljningen av dieseldrivna bilar ökar. För närvarande står dessa för cirka 30 procent av nybilsförsäljningen – och prognosen är stigande, trots att det alltjämt råder straffskatt på dieslar. En av anledningarna till att dieslarna vädrar morgonluft är den ”skatterabatt” som bilar med partikelfilter åtnjuter. 6 000 kronor fördelat på tre år. En annan anledning är den lavinartade utveckling som motortypen genomgått. En modern diesel är snabb, tyst, snål, ren – och faktiskt nästan sportig.

Teknikens Värld plockar ut två ”duellanter”. Två dyra, relativt små men välutrustade dieselraketer. Peugeot 207 GT 1,6 HDI och Volkswagen Golf GT TDI. ”Top-of-the-line” av de respektive fabrikernas dieselbilar i sina klasser. 207:an kostar 189 900 kronor medan Golfen går loss på 254 700 kronor.

Peugeot har 110 hästkrafter medan Golf har 170 så jämförelsen haltar en hel del. Peugeot är dessutom snäppet mindre, men har ökat rejält i storlek jämfört med föregångaren – succébilen 206. 206:ans största fördel, och som gjort den till den mest sålda småbilen, är utan tvekan utseendet. Kaxig, ”ball” och tuff är några reflektioner, men det är mest yta. Inuti är den plastig och hela bygget känns tämligen spinkigt.

Nya 207 är utseendemässigt minst lika kaxig men innehåller så mycket mer substans. Känns sju resor bättre i det mesta och är riktigt trivsam att sitta i – och att köra. 

GT-modellen har bland annat glastak som gör interiören ljus. Materialen är fina och hela bilen känns mycket mer ”på riktigt”. Om glastaket och diverse annan lyx man får i GT är värt 28 000 kronor mer än basmodellen XS med samma motor är däremot diskuterbart.

VW Golf då? Det finns ingen annan dieselvariant med 170 hästkrafter än GT. För att komma ner i pris blir man hänvisad till TDI 140, som med fem dörrar kostar från 210 300 kronor och är i så kallat Trendline-utförande.

Att välja en dieselbil handlar till största delen om ekonomi. Att åka billigare. Men det kan bli riktigt dyrt att vara ekonomisk. 

Motsvarande modeller med bensinalternativ är Peugeot 207 XS 1,6 med 110 hästkrafter. Kostar 140 900 kronor. Hoppsan, 49 000 kronors skillnad mot GT, eller 21 000 kronor mot XS diesel.

Golf med 170 hästkrafters bensinmotor heter GT TSI och har en 1,4-litersmotor med både kompressor och laddluftkylare. En avancerad apparat – som är 29 100 kronor billigare än dieseln. Det ska alltså till väldigt många mil för att tjäna in merkostnaden, som förstås inte bara kan räknas på inköpspriset utan även på den högre vägtrafikskatten.

I fallet Volkswagen så uppges förbrukningen för 170 GT TDI med DSG-låda vara 0,64 liter milen vid blandad körning medan bensindrivna 170 GT TSI ska dra 0,72 under samma betingelser, enligt EU-norm. 

Peugeot 207 GT 1,6 HDI ska dra 0,48 liter milen, blandad körning, medan bensinvarianten med 1,6-litersmaskin enligt EU-norm ska förbruka 0,7 liter milen.

I båda fallen är det många, långa mil innan man når den brytpunkt där dieseln skulle bli lönsam. Ärligt talat så når man aldrig dit när prisskillnaderna är så stora mellan diesel- och bensinmotor. Ingen av dessa dieslar går heller som miljöbil enligt Vägverkets normer så någon vinst i framtida sparade trängsel- eller parkeringsavgifter kan inte heller läggas på pluskontot. Dystert, men sant.

Om man blundar för kostnaderna så är båda riktigt trevliga bilar. Peugeot har lyft inredningskvaliteten nästan till Golf-nivå med prydliga material och hög känsla. Stolarna är riktigt bra men når inte upp till komforten i Golf, som får anses höra till de bästa i klassen. Den avgörande skillnaden i utrymme återfinns i baksätet, som är trängre i Peugeot. Sämre benutrymme och sämre takhöjd.

207 går förhållandevis tyst och är bättre isolerad från vägljud, medan vindbruset är något högre. Golf GT har så kallat sportchassi som är styvare och där nackdelen är att vår vägstandard fortplantas i både buller och stötighet. Sportigt? Kanske, men knappast bekvämt.

Lill-pegan är underhållande och alert – och mycket lättkörd. Kopplingen har ett mjukt ingrepp och motorns relativa styrka från låga varvtal gör bilen smidig i köer och i stadstrafik. Tillräckligt snabb är den också med en angiven toppfart på 193 km/h. De 110 dieselhästarna gör ett stort jobb och det är sällan man behöver växla ned vid omkörning i landsvägsfart, men tillägget GT känns ändå lite malplacerat då den inte presterar mer än en vanlig XS.

Det mest tillfredsställande infinner sig när man tankar och det visar sig att bilen går på en halvliter milen – och räckviddsfunktionen i färddatorn konstaterar att det är 95 mil till nästa tankning. 

Så snålt går inte VW Golf, som under duellens gång drog nästan två deciliter mer per mil. Men så är den också större och tyngre – och har en mycket starkare motor. Den går så in i hoppsan. 220 km/h och 0–100 km/h på 8,2 sekunder är respektingivande siffror så visst förtjänar bilen de påklistrade GT-emblemen. 

Standard är sexväxlad manuell låda men detta exemplar är utrustat med sexväxlad DSG-låda (13 100 kronor). En makalös manick som växlar otroligt snabbt och nästan utan att det märks. Dock inte lika smidigt som ihop med bensinmotorerna. Peugeot 207 GT har manuell femväxlad låda där växelspaksknoppen är i aluminium – och där man riskerar att frysa fast under kalla vintermorgnar.

Peugeot kan i den här duellen tyckas skjuta ur underläge och visst kommer den till korta när det gäller acceleration och toppfart. Däremot har den övertag när det gäller utrustningsnivå där det mesta ingår i priset. Backvarnare, klimatanläggning, halvskinnklädsel, panoramatak, cd-radio, farthållare, färddator, regnsensor och en hel del annat. Men den största fördelen ligger i de låga driftskostnaderna – och det är väl krasst sett poängen med dieseldrift.

Golf GT är inte lika generös vare sig det gäller utrustning eller att spara på dropparna. Vill man däremot ha en diesel som åker ifrån de flesta, utan att bränslekostnaden skenar – då är Golf svårslagen. I GT-paketet ingår bland annat 17-tumsfälgar, automatisk luftkonditionering, sportstolar, sportchassi, färddator och cd-radio. 

Resultatet av denna duell är att den något mindre och klart billigare 207: an känns som den vettigare bilen.

Motorn på 110 hk är hur trevlig som helst. Men plåtskyddet över turbon ser ut att vara handknackat av den värsta amatör.

Trevlig och välordnad förarplats med material betydligt mycket bättre än i föregångaren. Växelspaksknoppen i aluminium kräver dock handske kalla vintermorgnar.

Glastaket bjuder på bra utsikt - och insyn. Vill man vara mer inkognito finns ett skydd att dra för.

I Peugeot 207 GT bjuds man på en hel del extra, som här. Backvarningsradar.

Grymt stark tvålitersmotor i Golfen ger hisnande prestanda. Snyggare och mer välstädad installation än i Peugeot.

Få bilar kan mäta sig med det kvalitetsintryck som bjuds i Golf. Den självväxlande DSG-växellådan är utmärkt men kostar drygt 13 000 kronor extra.

Inga dolda avgsrör här inte. Sportigt ska det vara, dubbla kanonrör.

Visst kostar xenonljus lite extra men ger i gengäld ett fantastiskt ljus.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!