Provkörning av Peugeot 207 RC

Provkörning av Peugeot 207 RC

Alla unga killar och tjejer med bakåtvändkeps-attityd kan sluta att drömma och i stället börja att längta. Peugeot 207 RC anländer lagom till försommaren med 174 hästkrafter och med ett piggt, vägsäkert chassi.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Baserad på samma 1,6-liters turbomotor som 207 GT har Peugeot-teknikerna spännt bågen ytterligare med den vassaste av 207-modeller – kallad RC. Bokstäverna står inte för någonting, men den minnesgode kommer ihåg 206 RC som en rappare version av GTI-modellen när den introducerades med buller och bång för fyra år sedan. GTI-namnet behåller bilen på traditionsbundna marknader som Storbritannien och Italien, i resten av Europa är det RC som ska karaktärisera lill-Peugeot i sportdräkt.

Jämfört med vanliga 207 plockas sportigheten visuellt på ett hungrigare lejongap, backspegelhus i matt krom, svarta sidobakrutor, vinge på bakluckan, 17-tums aluminiumfälgar, dubbla avgasutblås och lackad bakstötfångare. Inuti finns sportratt, kraftiga stolar klädda i alcantara och läder med rejäla sidostöd samt pedaler och fotviloplatta i borrad aluminiumdurkplåt som avslöjar tuffheten.

Viktigast är ändå det som inte syns, men definitivt märks mest – trimning av chassi och motor. Stötdämpningen och krängingshämmarna fram och bak har styvats upp, bromsutrustningen har förstärkts med 283 millimeters ventilerade skivor fram och 249 millimeter solida bak, däcken är Bridgestone Potenza 205/45 R17 på sju tum breda fälgar. Styrningen har kalibrerats för rappare reaktion och antisladdsystemet ESP har kompletterats med SSP – Styrnings Stabiliserings Program – som motverkar överstyrning i samband med bromsning på så kallad splitunderlag, där ena sidohjulparet har betydligt bättre grepp än det andra. Tack vare detta ska bromssträckan stabiliseras och förkortas. När bilen känner av att karossen börjar sladda arbetar SSP med att motkompensera överstyrningssladden med aktiva rattrörelser. Föraren känner att styrservon arbetar och ratten snurrar. Rattrörelserna varslar föraren om att agera korrekt, och han är hela tiden ändå herre över situationen och kan när som helst motstyra rekommendationerna från bilens huvuddator. För att trycka lite extra på det sportiga hos Peugeot 207 RC tillåts ESP och SSP kopplas ur med ett snabbt knapptryck, något som känns som en onödig åtgärd då chassit känns mycket välbalanserat vid hård, forcerad körning och ESP/SSP gör färden säkrare och snabbare. Mitt råd är att behålla hängslen och livrem inkopplat. Det blir bäst så.

Peugeot-teknikerna gör stor sak av att BMW varit med och utvecklat EP6DTS-motorn, samma motor sitter i Mini Cooper S. Aktiv Valvetronic-ventilstyrning från BMW, så kallad twinscroll-turbo med dubbla utsläppskanaler är kopplad till en femväxlad låda med okej funktion, inte mer. Allra bäst hade en robotiserad växellåda med dubbelkoppling varit. Det är VW Golf GTI med DSG-låda bästa bevis för.

På bergsvägarna ovanför Nice sätts 207 RC på prov. Ganska snabbt visar det sig att växellådans första och andra växlarna är långa, på ettan kan du dra ända upp till 66 km/h vilket är skönt att ha till hands när hårnålarna kniper åt. Rejält med bottenkraft, grundvridmomentet på 240 Nm är samma som hos 207 GT men RC erbjuder ytterligare 20 Nm vid fullgasaccelerationer under maximalt 20 sekunder. Redan vid låga 1 600 r/min finns moset till hands, karaktären är långt från den högvarviga gamla 206 RC. Toppeffekten är 174 hästkrafter (108,9 hk per liter), men nya motorn känns dieselstark över hela bottenregistret och gör körningen snabb utan att för den skull bli hetsig – klart moget uppförande. Chassit rör sig platt över den släta och kurviga asfalten, förstyvningarna gör RC gott. Tillsammans med den rappare styrningen och de fasta sätena är kontrollkänslan på topp. Det som främst står på önskelistan är bättre juster mån av stol och ratt, som gärna kunde varit en storlek mindre.

Spoilern över bakrutan ökar marktrycket med 25 kilo i 200 km/h, men även i lägre autostradafarter är 207 RC stabil. De stora hjulen tillsammans med den hårdare fjädringen gör att broskarvar känns kraftigt i bilen, men för att vara en GTI-bil är komforten klart godkänd.

Svenska Peugeot räknar med att sälja 200 bilar i år och drygt det dubbla under 2008. Första leverans är i början av sommaren och vill du ha franskbuset kostar det cirka 215 000 kronor. 

Bra tryck ut ur böjen tack vare effektivt arbetande turbomotor som utvecklats tillsammans med BMW. Betydligt mer mogen busbil än föregångarna 205 GTI, 206 GTI eller 206 RC.

Inredningen är svart som synden, sätena är av den grova, skålade  typen, ratten skönt greppvänlig. Tvåzons klimatanläggning är standard. För den luktkänslige finns sju olika dofter att köpa till luktpatronsatsen à 990 kronor.

Kramgoa stolar.

Hedberg är herre över situationen.

Peugeot 207 RC

Pris

Från 215 000 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 174 hk (128 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 600 r/min (momentant 260 Nm vid fullgas under 20 sekunder).

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 205/45 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 254, längd 403, bredd 172, höjd 147, spårvidd f/b 147/147. Tjänstevikt ca 1 325, maxlast ca 275, max släpvikt 1 080, taklast 65. Tank 50 liter.

Fartresurser*

Toppfart 220 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,1 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,99, landsväg 0,57, blandad körning 0,72 l/mil. CO2 171 g/km.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!