Provkörning av Peugeot 207 SW

Provkörning av Peugeot 207 SW

Den komfortabla testvinnaren 207 har fått ryggsäck. Blivit mer praktisk men också betydligt stötigare.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vad SW exakt betyder vet inte ens Peugeot själva. Men beteckningen sitter i alla fall på de bilar vi brukar kalla kombi.

12 centimeter extra ger en traditionell kombi-ryggsäck som modellen klär i. Eftersom bilen inte är stor till att börja med är säcken praktiskt utformad, den slutar tvärt i en nästan 90-gradig vinkel. Inte som så många andra större kombibilar där taklinjen skärs ned i nästan 45-gradig vinkel som inkräktar menligt på bagageutrymmet. I samma slag får dock modellerna epitetet ”livsstilskombi” av tillverkarna. 

 Men även 207 SW är en ”livsstilskombi”, enligt Peugeot. Kanske beroende på att utrymmet där bak inte är så där alldeles stort. Lättlastat är det dock. Trevligt låg lasttröskel och ett baksäte delbart 60/40 kan också enkelt fällas ned till en plan yta och då kan åtminstone en större fåtölj tas med från shoppingturen.

 Om det är vinter och skidorna ska med så kan man dock endast åka tre i bilen, någon genomlastningslucka finns inte, ens som tillval. När vi ändå rör oss där bak kan vi konstatera att bakluckan är tvådelad. Själva bakrutan kan öppnas separat när småsaker ska läggas i eller tas ur bagageutrymmet.

 Om vårt mål är förarsätet så mellanlandar vi först i baksätet. Här ska finnas 1,5 centimeter mer benutrymme längsledes än hos vanliga 207. Det kan vi tacka de 12 extra centimetrarna för, som inte enbart bildat bagageutrymme. Soffan sitter också högre än i syskonet, för att ge baksätesåkarna bättre utsikt framåt. Det medför dock också att personer över 180 centimeter inte bör sitta där bak. Svålen slår då antingen i taket eller befinner sig farligt nära taket vid till exempel ett rejält gupp.

 Vips sitter vi bakom ratten och rullar iväg. Genast kan vi konstatera att de där guppen som riskerar att ge manliga baksätespassagerare av medellängd en smäll i skallen inte alls behöver vara rejäla. SW-versionen är betydligt stötigare än sitt kortare syskon. Ojämnheter i asfalten fortplantar sig skoningslöst. Fjädring är ju annars en gren som syskonet visat sig bra på. Förklaringen visar sig ligga i att fjädringen är förändrad jämfört med lillebror. Detta för att klara lasten som kombin ska sluka (nåja, småsvälja kanske). Och det känns rätt tydligt att det är bakvagnen som fortplantar vägskarvar och dålig väg allra mest, tyvärr.

Om vi nu fortsätter vår resa framåt så hamnar vi i motorrummet. Peugeot brukar ju ha en kortlek av olika motoralternativ men till att börja med blir det endast två varianter i SW:s fall. 1,6 liters-dieseln på 110 hästkrafter som vi känner igen sedan tidigare. En alldeles perfekt motor för den här modellen. Rejält med vrid – 240 Nm och 260 under korta fullgasperioder – från 1 750 r/min och en tyst, behaglig gång. Snålt går det också, 0,48 l/mil. Men det räcker inte till miljöbilsrabatt, CO2 är 126 g/km. En okej femväxlad låda för vidare kraften till framhjulen, precisionen är inte perfekt. En automatlåda hade gjort färden mer behaglig även om det massiva vridmomentet gör att man kan köra på nästan vilken växel som helst. Men någon sådan finns inte att tillgå. Av väg, motor eller vind hörs knappt några störande ljud, åtminstone på de fina franska vägarna. 

 Bensinalternativet är en 1,6-liters motor som vi tidigare sett i cabriolet-coupé-syskonet CC. 120 hästkrafter kommer till bland annat genom variabla ventiltider på både insugs- och utblåssidan. Dessutom är ventilernas lyfthöjd variabel. 

 Det blir en motor som tycker om att varvas, 160 Nm nås vid 4 250 r/min. Tillräckligt med vridmoment finns ganska tidigt i varvskalan men det är runt 4 000 r/min man vill ligga när en effektiv omkörning ska ske. Även här är det fem manuella växlar som sköter framfarten – en fyrväxlad automatlåda finns att tillgå. Den manuella lådan ”saknar” dock en växel. I den på svenska motorvägar rätt vanliga hastigheten 120 km/h så snurrar motorn i 3 600 r/min vilket bidrar till en starkare ljudkuliss från motorn, och säkerligen en onödigt hög förbrukning, 0,63 l/mil. 0 till 100 km/h går på 9,6 sekunder för bensinaren och 10,3 för dieseln.

Resultatet av delarna blir en livsstilskombi, förutsatt att livet inte är för stort. En bil perfekt för ensam- eller parhushållet som har hund, sommarstuga eller någon annan mindre utrymmeskrävande hobby. Familjen med ett litet barn kan också klara sig i den rätt nätta bilen i några år. Strax under 150 000 kronor landar inköpspriset på, då ingår troligtvis glastak.

Peugeot 207 SW

Pris

Ej klart, strax under 150 000 kronor

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, turbo. Kompression 11:1. Borrning/slag 77/85,8, cylindervolym 1 598. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 160 Nm vid 4 250 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram, fjäderben och undre triangellänkar. Bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 6 tum, däck 195/55 R16 V. 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 254, längd 416, bredd 175, höjd 153, spårvidd f/b 147/146. Tjänstevikt 1 340, maxlast 365, max släpvikt 1 150. Tank 50 liter.

Fartresurser

Toppfart 193 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,3 sekunder.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,86, landsväg 0,50, blandad körning 0,63 l/mil. CO2 150 g/km.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!