Peugeot 208 Foto: Peugeot

Provkörning av Peugeot 208 1,4 VTi 95 hk

Peugeot 207 var för några år sedan en storsäljare i småbilssegmentet och testvinnare i Teknikens Värld 2008. Sedan dess har konkurrensen hårdnat och bilen har dalat i försäljningsstatistiken. Nu tar 208 över. Är detta frälsaren?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Även om alla tydliga tecken talar för att Peugeot 208 är en helt ny bil så är den en vidareutveckling av Peugeot 207. Men det är mer än en facelift och mycket har hänt både på utsidan och innanför skalet.

Karossen är helt ny och betydligt modernare och nyttjar fullt ut Peugeots nya formspråk där den ”flytande” grillen är det mest framträdande. Nya, fräckt designade, strålkastare och bumerangformade bakljus. Bakpartiet påminner en del om anfadern Peugeot 205, bilen som startade succén för Peugeots 200-serie och starkt har bidragit till att över 15 miljoner bilar sålts.

Men även om det är den nya karossen folk först kommer att lägga märke till finns det mycket godis under skalet som borde göra att Peugeot 208 plockar marknadsandelar.

För det första, och viktigaste, har bilen satts på en osedvanligt sträng diet. Närmast asketisk. I snitt har Peugeot 208 tappat 110 kilo jämfört med Peugeot 207 vilket är en ofantlig massa kilo på en så liten bil. Lättast av dem alla är nykomlingen 1,0 VTI med trecylindrig motor på 68 hästkrafter, som har en tomvikt på 975 kilo vilket ger en svensk tjänstevikt på 1 050 kilo.

Den nya trecylindriga motorn, med kodnamnet EB, har utvecklats under tre år. Jämfört med en motsvarande stark fyrcylindrig motor väger den 21 kilo mindre och förbrukningen är 25 procent mindre. Det finns även en lite större rak trea på 1,2 liter, 82 hästar, men ingen av treorna kommer förrän till sommaren 2012.

Vi fick dock göra en kort provtur i en förseriebil med den starkare motorn och den räcker väl till om inte motluten är allt för kraftiga.

Båda modellerna är i dag miljöklassade med 99 respektive 104 gram, men som av en ödets ironi kommer nu en ny miljöbilsgräns på 95 gram koldioxid per kilometer, denna införs vid årskiftet. Handlar du före detta datum gäller dock skattebefrielsen i fem år i alla fall, det går inte att bestraffa modeller retroaktivt.

1,2 VTI kommer dock 2013 med en aningen snålare version med automatlåda samt start/stopp-system och ska då klara 95 gram. En turboladdad version är också planerad men till ett senare tillfälle.

Trepipen är som sagt trevlig men frågan är om inte många ändå i stället kommer att välja den 13 hästkrafter starkare 1,4 VTI som kostar 5 000 kronor mer. Då den trecylindriga motorn behöver varvas rätt hårt jämfört med den fyracylindriga tror jag att bränsleförbrukningen kommer att bli ganska jämbördig i verkliga livet.

Peugeot har som brukligt ett stort modellutbud och utöver bensinmotorerna bjuds en rad dieselalternativ där samtliga i dagsläget är miljöklassade och försedda med ett smidigt start/stopp-system som tillåter att motorn stannar från 20 km/h vid inbromsning och startar i princip vibrationsfritt igen på 400 millisekunder. De som köper Peugeot 208 förväntas dock i högre grad köpa bensinmotor men numera skiljer det bara några procent. När det gäller fem eller tre dörrar leder dock den förstnämnde överlägset.

Peugeot 208 är inte bara lättare än föregångaren, den är också mindre vilket är en ovanlig utveckling i bilvärlden, där en efterträdare nästan undantagslöst blir större.

Men nykomlingen i det här fallet är sju centimeter kortare än 207 och en centimeter lägre, utan att det inkräktat på innerutrymmena. Tvärtom.

Förkortningen av bilen har nämligen skett genom att överhänget fram kapats och fransoserna har därmed skapat en bil som är smidigare i stadstrafik, och en del av viktbesparingen beror förstås på det mindre formatet.

Genom ny utformning av framstolarnas baksida har ett större benutrymme bak skapats (plus 5 cm) och för att vara en bil i den här storleksklassen sitter man närmast kungligt bak om två personer på 180 centimeter sitter bakom varandra. Trots mindre bil har även bagageutrymmet ökat med 15 liter. Snyggt trollat av Peugeot här.

Den lägre vikten gör inte bara sitt till för att sänka bränsleförbrukningen, det gör också bilen roligare att köra. Inte för att 207 var dålig i det avseendet men 208 känns verkligen lättfotad och det ska mycket till för att skapa nervositet i kurvorna. Understyrningstendenserna känns knappt.

En viss stötighet kan uppträda men det är främst om du väljer högre fälg och tunnare hjul.

Så allt är då frid och fröjd med nya Peugeot 208? Bara att gå ner och kritsa i beställningen.

Nja, inte riktigt.

I sin iver att skapa något speciellt, något eget, har Peugeot så som fransoser kan göra uppfunnit något ”nytt”.

Ratten i Peugeot 208 är väldigt liten, i alla fall jämfört med de rattar företaget tidigare haft. Detta kompenseras med en fartavkännande servo som är väldigt lätt i stadstrafik men tightar till sig på landsväg och motorväg. Det fungerar väldigt bra och det är inte något dödläge i mitten som kan bli resultatet av en sådan funktion.

Men tanken med den lilla ratten är att föraren ska se instrumenten, hastighet och varvtal ovanför ratten och därmed slippa ta blicken från vägen allt för mycket, men det fungerar inte alls för många, däribland mig.

När jag ställer ratten som jag vill ha den skymmer rattkransen båda mätarna! Dessutom väldigt effektivt. Och det är ett problem som kommer att drabba många är jag rädd. För att det ska fungera måste ratten ställas så lågt att du får den i knät. Gillar du den körpositionen är det okej, eftersom den fina servon gör att du inte har några problem att orka med trots sämre armkraft.

Här har verkligen form gått före funktion och nog är det prydligt och snyggt, men inte funktionellt för alla. Men kanske räcker den köpkrets som gillar det till. Det får tiden utvisa.

Peugeot förväntar sig att de flesta ska välja de högre utrustningsnivåerna Active och Allure, och då ingår en 7-tums skärm som styrs med touchscreen inkluderande Bluetooth, spelning av ljudfiler med mera. Skärmen är förberedd för navigationssystem som kostar 4 900 kronor som tillval.

Peugeot 208 är en bra bil, bättre än 207. Men den är inte helt fläckfri. Det återstår att se om den tar företaget tillbaka till de höjder de en gång hade i småbilssegmentet med främst Peugeot 206.

Det är en hård kamp i småbilssegmentet där ute i dag, Peugeot listar 27 konkurrenter. Det går inte att ta något för givet.

Rivaler

Volkswagen Polo 1,4

Gammal nog att 40-årskrisa men har uppdaterats så mycket att den alltjämt känns modern och en av marknadens allra bästa småbilar. Fungerar faktiskt som enda bil för en familj med tre barn.

Pris: Från 139 900 kronor.

Skoda Fabia TSI 86

En bil som ska tilltala många kundkategorier, unga som gamla, och gör det. En av de bäst säljande bilarna i segmentet och det mycket beroende på priset som understiger Polo ganska rejält.

Pris: Från 131 500 kronor.

Peugeot 208 1,4 VTi 95 hk

Pris

från 139 900 kronor.

 

Motor

Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 77/75 mm, cylindervolym 1 397 cm3. Max effekt 95 hk (70 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 136 Nm vid 4 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel med längsgående stag.

 

Styrning

Variabel kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,4 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 6 tum, däck 185/65 R 15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 254, längd 396, bredd 174, höjd 147, spårvidd f/b 147/147. Markfrigång 11 cm. Tjänstevikt ca 1?205, maxlast ca 485, max släpvikt 1 150. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 285–1152 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 188 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,5 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,75, landsväg 0,45, blandad körning 0,56 l/mil. CO2 129 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rost 12 år, lack 3 år, assistans 2 år.

 

Skatt

540 kronor.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!