Provkörning av Peugeot 3008 1,6 Turbo

Provkörning av Peugeot 3008 1,6 Turbo

Peugeot är duktiga på att maximera antalet versioner som går att ta fram ur en modell. Ur 308 stiger nu 3008 – längre, bredare och högre.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vad Peugeot försöker trolla fram är en mix av vanlig sedan, suv och mpv. Den ska kännas som att köra en personbil, svälja mycket last och ha lite jeepkänsla.

Svårt att kombinera? Ja, jeepmässig är den långt ifrån med enbart framhjulsdrift. Peugeot valde bort fyrhjulsdrift för att det inkräktar på innerutrymmena, väger för mycket och bidrar till ökad bränslekonsumtion.

 Nu kommer 3008 och om ett par år år ska den presenteras även som fyrhjulsdriven, då i hybridform där bensinmotorn driver framhjulen, elmotorn bakhjulen. Men terrängbil? Icke!

 Här och nu kör vi vanliga 3008 som kommer i en rad versioner. 1,6 Turbo som ger 150 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 240 Nm redan vid låga 1 400 r/min och släpper ut 176 gram koldioxid per km. Den förväntas bli en av de bäst säljande.

 1,6 utan överladdning ger 120 hästkrafter/160 Nm i vridmoment. 0,71 liter milen blandad körning, 165 gram koldioxid.

 1,6 HDI lämnar 110 hästkrafter och 240 Nm i vridmoment. Beroende på manuell låda eller automat drar den 0,51 respektive 0,49 liter per mil blandad körning. Snålare med automat med andra ord. Den släpper ut 130 gram koldioxid per kilometer mot den manuella versionens 137 och beräknas sälja bra.

 2,0 HDI ger 150 hästar och 340 Nm i vridmoment och kräver 0,56 liter per mil med ett utsläpp på 146 gram koldioxid. Stora dieseln kommer inte förrän i vinter och även automat kommer att erbjudas.

 Som om inte detta skulle räcka är det i vinter aktuellt med uppdateringar av motorerna med fler hästkrafter och mindre utsläpp.

 Det är ganska svårt att positionera 3008. Det är ingen dålig bil, men vilken familj ska köpa den?

 Vanliga 308 räcker gott till en familj med två barn. 3008 är bredare och barnaskaran kan växa till tre utan att det blir gnabb i baksätet. Det är för övrigt så pass gott om plats att tre vuxna, om än inte fullvuxna, kan samsas där. 

 Sittdynan bak är bra med okej lutning och benutrymmet är hyfsat. Takhöjden klarar de flesta behov och har du panoramasoltak (ingår i Premium+ paket för 20 000 kronor) är det ljust och känns luftigt.

 Bagageutrymmet är stort och smart. 432 till 1 241 liter bagage beroende på om du fäller baksätesradens ryggstöd eller ej. Detta görs väldigt enkelt med ett handtag vid bakstammen. Lastgolvet blir inte helt plant, men närapå.

 I det normala bagageutrymmet finns flexibelt lastgolv som kan varieras i tre olika positioner beroende på hur du vill placera din last. Systemet fungerar föredömligt enkelt, skivan som agerar lastgolv är tillverkad av kompositmaterial och väger bara 3,5 kilo.

 Så långt låter allt bra, men jag kan ändå inte undgå att undra: var lämnar det här Peugeot 308 SW? Den har 10 cm längre axelavstånd och är 13 cm längre totalt men 8 cm lägre och 2 cm smalare.

 Peugeot 308 SW kan beställas sjusitsig men har också fördelen av att vara väldigt flexibel med stolar som är urtagbara, nedfällbara och justerbara i längsled och i rygglutning. Du kan, helt enkelt bygga din egen favoritkupé.

 308 SW är billigare än 3008. Sedan har vi vanliga 308 Kombi…

 Det börjar bli gott om bilar runt 4,50 meter hos Peugeot och jag har en känsla av att förvirringen kan bli stor.

 Men – valfrihet är väl bra! Kanske.

 Om du nu väljer nya 3008 blir du unik på på några punkter i modellutbudet.

 Bakluckan är tvådelad. Den nedre halvan fälls rakt ner och bildar en sorts lastbrygga, den övre öppnas rakt upp och det innebär att 3008 öppnar stort och inbjudande. 

 Lastbryggan, eller lämmen om man så vill, är bra när du ska baxa in stora paket. Problemet är att när dessa ska ut kommer du ofelbart att smutsa ner dina nytvättade byxor med vägdamm. Det är i stort sett omöjligt att ta ut bagage utan att vidröra lämmen med benen.

 Head Up Display är ett annat tillbehör (ingår i Premium+) som bara 3008 har i Peugeotfamiljen.

 Det är en liten plastskiva som fälls upp bakom ratten och som kan justeras för att passa förarens sittposition och öga. På denna skiva projekteras bilens fart, om farthållaren är aktiverad och avståndet till framförvarande bil. Men inga varningsignaler ljuder om du kommer för nära.

 Skulle det vara så att du i hög fart närmar dig ett långsamt eller stillastående fordon kommer ingen plastskiva i världen att förhindra kollisionen. Distansvarnaren fungerar i farter mellan 70 och 130 km/h.

 3008 har inte fyrhjulsdrift men väl ”Grip Control”. En slags elektronisk diffbroms som arbetar med bilens antispinnsystem. Du kan via ett vred välja lägen som vinter, terräng och sand. Den kostar cirka 2 000 kronor.

 Men, det förutsätter att du måste köra omkring på ett grovmönstrat ”Mud and Snow”-däck från Michelin. Nej tack, och ibland känns det som om biltillverkarna hittar på saker bara för sakens skull.

 Dynamic Roll System är också, hittils, enbart för 3008. Det är en sorts tredje stötdämpare, eller hydraulisk krängningshämmare, som sitter vertikalt placerad i bakaxeln. Den ska hjälpa de andra två stötdämparna så att bakvagnen ska kränga mindre. Det blir intressant att se om det fungerar i ett älgtest. Systemet ingår i Premium+ men är bara tillgängligt till 150-hästars bensin och dieselmotor.

 Väl ute på vägen uppför sig Peugeot 3008 bra, det känns som att köra personbil. Vägegenskaperna är trygga snarare än underhållande och understyrningen kommer som ett brev på posten vid överkörning eller halt väglag.

 Vägarna i Kroatien håller ungefär samma kvalitet som i Sverige och därför bådar tystnaden i bilen gott. Det här är en av de lågmäldaste bilar jag kört på länge och hur befriande är inte det efter att gång på gång tvingas klaga över framförallt däcksbuller.

 En annan bra grej med 3008 är dess många, och stora, förvaringsfack med möjlighet att stuva undan dina saker. 

 Om bilens yttre kan man tycka mycket. Låt oss helt enkelt konstatera att den har ett säreget utseende med en jättetrut där fram, extremt hög sida och en oattraktiv bakdel.

 Invändigt är det emellertid väldigt snyggt och propert. Mycket flygplanskänsla med den stora, höga, mittkonsolen. Kvaliteten på material och knappar känns mer Audi än Peugeot och det är bra.

 Motormässigt är det inga sensationer, alla är kända sedan tidigare, och lilla dieseln framstår så här långt som en favorit med bra tryck från nedre delen av varvtalsregistret.

 Bensinturbon är också helt okej med bra kraft i botten och du kan ledigt köra på höga växlar även i lägre farter. Det kräver dock att turbon fungerar vilket den inte gjorde på det första exemplaret vi körde.

 3008 blir inte speciellt billig, det kan vi konstatera även om priserna inte är helt fastställda. Men redan i lägsta utrustningsnivå, Premium, är det gott om utrustning.

 Sex krockkuddar, antispinn/anti-sladd, eljusterbara yttre backspeglar och sidofönster (bak också), färddator, CD-stereo med rattreglage och MP3-funktion, luftkonditionering, farthållare och Hill Assist för start i backe. De större sakerna som ingår i Premium+ har vi redan berättat om.

 Det är mycket jag gillar med 3008. Frågan är om den hittar hem till kund. En kund som får svårt att välja redan i Peugeothallen och sedan har andra konkurrenter att titta på också.

 Det kan bli lite för mycket av det goda.

Peugeot 3008 1,6 Turbo

Pris

Cirka 220 000 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5;1. Borrning/slag 77/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Turbo, laddluftkylare. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,08 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 225/50 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 437, bredd 184, höjd 164, spårvidd f/b 1537153. Tjänstevikt ca 1 534, maxlast ca 480, max släpvikt 1 500. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 201 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,9 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,08, landsväg 0,56, blandad körning 0,74 l/mil. CO2 176 g/km.

Skatt

1 500 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!