Peugeot 306 HDI

Provkörning av Peugeot 306 HDI

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd rak diesel (commonrail) med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 18:1. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm 3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 205 Nm vid 1900 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.

Fjädring/Hjulställ 

Fram fjäderben och triangellänkar. Bak längslänkar och torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång med servo. 

Bromsar 

Skivbromsar runt om. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 5,5 tum. Däck 175/65 HR 14.

Mått/Vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 258, längd 403, bredd 169, höjd 138, spårvidd fram/bak 145/143. Tjänstevikt 1280, maxlast 350. Tanken rymmer 60 liter.

Prestanda 

(fabriksuppgifter): Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,8 s. Förbrukning stad 0,69, landsväg 0,43, blandad körning 0,52 l/mil.

 

Bilval för räknenissar

Peugeot 306 med common rail går på en halv liter. Men hur mycket blir det egentligen över i plånboken.

Att common rail är framtidens melodi för dieselmotorn framstår allt klarare. Senaste modellen som har anammat den nya

direktinsprutningstekniken med bara ett gemensamt matarrör är Peugeot 306. 

Motorn är på två liter, ger 90 hästkrafter och är självklart ruskigt snål. 0,52 liter per mil säger EU-normen, och under provkörningen får vi faktiskt samma snitt.

Det är i huvudsak samma maskin som den tvåliters motor som vi provkörde i Citroën Xantia HDI (Teknikens Värld 9/99), men utan laddluftkylare. Detta har berövat motorn 20 hästkrafter och 20 procent av vridmomentet. Det märks. 

HDI-motorn arbetar som andra common-rail dieslar med en pilotinsprutning av bränslet, vilket ger en förvärmning av förbränningsrummet och därmed tystare gång. Men riktigt tyst är inte 306 HDI. Det låter om både väg och maskin, på tomgång och även i högre farter. Jämfört med Citroën Xantia HDI låter 306 som en stridsvagn.

Förmodligen beror ljudkulissen både på motorinstallationen och på isoleringen av kupen.

Men för all del, bränsleekonomin förlåter en hel del. Nya HDI-motorn är 20 procent snålare än föregående dieselmodell. Den går också att köra dubbelt så långt mellan servicetillfällena; 2000 mil (högst ett år) mot 1000 mil på den gamla dieseln. 

Men dagens dieselskatt är cirka 3400 kronor högre än skatten för bensindrivna Peugeot 306 1,6. Det betyder att du måste minst köra 1350 mil per år, annars är 306 HDI ett dyrare alternativ. Dessutom är den 10000 kronor dyrare i inköp än 1,6-modellen.

Räknenissen som inte väljer 306 HDI för dess vridmoment bör också kalkylera med en viss risk att skatten höjs.

Om regeringen väljer att införa en fast vägskatt oavsett tjänstevikt riskerar en relativt lättviktig sak som 306 HDI att gå upp i skatt. 

Förutom ny motor får Peugeot 306 från och med i sommar dubbla krockkuddar fram samt sidokrockkuddar. Passagerarkrockkudden går att koppla ur med en nyckel. Men vem vågar utlämna sitt barns liv åt fransk bilelektronik? Inte jag.

Trots förbättringarna håller Peugeot priset på den gamla nivån: 139900 kronor för femdörrars halvkombi, 144900 kronor för kombiversionen. Prisvärt i den inte allt för hårda konkurrensen på dieselmarknaden.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!