Peugeot 307

Provkörning av Peugeot 307

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Peugeot 307 1,6 (2,0 i parentes)

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak, 2 överl. kamaxlar, 4 vent. per cylinder. Kompr. 11,0 (10,8). Borrning/ slag 78,5/82 (85/88) mm, volym 1587 (1997) cm3. Max effekt 110 hk/80 kW (137 hk/100 kW) vid 5750 (6000) r/min. Max vridmoment 147 (190) Nm vid 3900 (4100) r/min.

Diesel: 1 överl. kamaxel 2 vent. per cylinder. Turbo. Kompr. 18,0. Borrning slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 66 kW/90 hk vid 4000) r/min. Max vridmoment 205 Nm vid 1750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben, triangellänkar, bak torsionsaxel med längsgående länkar. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång, elektrohydralisk servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,7 m.

Bromsar

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 6 (6,5) tum, däck 195/65 R 15 (205/55 R 16).

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 420, bredd 175, höjd 151, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1310 (1340), maxlast ca 380 (340), släpvikt 1200 (1300). Tank 60 l.

Fartresurser

Toppf. 190 (205) km/h. Diesel 180 km/h. Acceleration 0.100 km/h 11,6 (9,8) s. Diesel 13,6 s.

Bränsleförbrukning

Landsväg 0,58 (0,62), stad 1,09 (0,95), blandad körning 0,72 (0,79) l/mil. Diesel 0,43 - 0,69 - 0,52 l/mil.

En reslig fransos

Peugeot 307 charmar med hög taklinje och många säkerhetsfinesser.

Provkörningen har inte pågått i ens fem minuter när vi stoppas av polisen. Uniformen är oklanderlig, blicken skarp. Jag hissar ned sidorutan och försöker mig på ett leende. Det känns i mungiporna att det nog inte ser så äkta ut.

Har jag verkligen redan lyckats begå en trafikförseelse efter bara någon kilometer?

- Bon jour, säger jag.

Han frågar någonting.

- Je ne parle francais, klämmer jag till med. Jag talar inte franska.

Dels är det sant och dels en himla bra fras att gömma sig bakom.

- Det gör ni ju visst, svarar den marockanske polismannen. Det har han på sitt sätt rätt i. I alla fall är det den vackraste komplimang jag någonsin fått för min franska. Kanske är det därför resten av konversationen går så galant.

- Är det här nya Peugeot 306? frågar han.

- Nej, det är nya Peugeot 307, rättar jag honom stolt.

Honnör. Morsning och adieu. Kommunikation bilkillar emellan.

Peugeot 307 är en stor nyhet inte bara i Europa, utan även i en före detta fransk koloni som Marocko. Modell 306 kom på marknaden 1993. Efterträdaren har visserligen ungefär samma motorer, men är i övrigt en helt ny bil, byggd på en plattform som även kommer att utnyttjas för andra modeller inom den så kallade PSA-gruppen. Närmast aktuell blir efterträdaren till Citroën Xsara.

Utseeendemässigt erinrar Peugeot 307 mest av allt om lillasyster 206: samma karaktäristiska strålkastare, samma profil med enorm vindruta som sträcker sig från ett ovanligt högt tak till en kort och flack huv. I princip är det samma idé som Chrysler introducerade för tio år sedan enligt den så kallade cab forward-principen. Det gör inte saken sämre, effekten blir bland annat ett luftigt intryck i kupén.

Vi säger Golfklassen på jargong eller M1-segmentet på facksnack. Jämfört med VW Golf är 307 fem centimeter längre. Men framför allt är den sex centimeter högre och har en decimeter längre axelavstånd, vilket bidrar till att skapa innerutrymmen som onekligen tillhör klassens bästa. Karossen har tre eller fem dörrar.

Nästa år kommer någon form av kombi - sannolikt med dragning åt familjebusshållet - och en efterträdare till busbilen 306 GTI.

När Peugeot 307 introduceras i Sverige 9 juni blir det med tre olika motorer, alla välkända sedan tidigare i Peugeots program: 1,6 liter/110 hk, 2,0 liter/137 hk samt en turbodiesel på 2,0 liter/90 hk med insprutning av typ common rail.

1,6-litersmotorn och dieseln levereras endast i XT-version med fem dörrar. Bensinmotorn på två liter säljs med tre alternativt fem dörrar men endast i XS-utförande, vilket innebär något annorlunda utrustning, styvare chassi och 16-tums aluminiumhjul som standard. XS har också en mer påkostad klädsel och framstolar med bättre sidostöd.

Befogad kritik kan riktas mot det svenska vägnätet. Det är i alla fall i skrivande stund något bättre än Marockos. Där är debatten om mitträcken inte speciellt het och vägräcken är över huvud taget en bristvara.

Man har helt enkelt lagt ut en asfaltsträng och på ömse sidor om denna finns en bred bankett bestående av grovt grus att ta till när inget annat hjälper. Till exempel när en överlastad 404 pickup eller en sävlig dromedar vägrar ge plats.

Uppe i bergen, dit större delen av teststräckan är förlagd, finns heller inga vägräcken. Grusbanketten är på sina håll bortrationaliserad och ersatt av djupa diken, bråddjup eller stup. Körupplevelsen kryddas av rullgrus som slängs upp på asfaltsträngen när lastbilarna genar genom de talrika kurvorna.

På detta rullgrus händer det att Peugeot 307 spårar lite obehagligt med bakhjulen, fast utan att kunna jämföra med konkurrenter är det svårt att vara tvärsäker i kritiken. Ett test på hemmaplan med full last får visa om även 307 är behäftad med samma tendens att slänga ut bakvagnen i krislägen som en del andra Peugeot-bilar (av vilka åtminstone 406 och 607 har förbättrats rejält sedan fabriken tagit fasta på presskritiken).

I övrigt uppträder 307 mycket städat i svängarna. Den är snarast mera understyrd än 306:an och svänger inte lika villigt ut med baken om föraren släpper gasen mitt i kurvan. En del tycker nog till och med att den är lite tråkigare. Bakaxeln är med sina torsionsstavar omgjord för att ge bättre plats i bagagerummet.

XS-versionen med hårdare fjädring, grövre krängningshämmare och 16 tums hjul är lite stadigare i svängarna, men det betalas dyrt i form av stötigare gång och framför allt värre buller från däcken.

Den större cylindervolymen ger visserligen mer kraft i backarna, men inte heller 137 hk-motorn känns direkt sportig. Vilken man väljer är en pris- och smaksak - sju tusenlappar skiljer - men den som i första hand vill ha en tyst och bekvämt avfjädrad bil fastnar säkert för 110-hästaren. Eller kanske för dieseln - den är visserligen inte särskilt temperamentsfull men går så tyst och mjukt att det bara är på tomgång dieselkaraktären gör sig en smula påmind. Tio tusenlappar extra kommer den att kosta (saknar dock än så länge partikelfiltret från Peugeot 607 och 406).

Min bedömning är att XT 1,6 torde vara den mest tystgående bilen i klassen, både vind- och vägljud är ovanligt bra dämpade. Till och med lastbilarna brummar diskret när de strävar upp för backarna, först när jag öppnar ett fönster hör jag att alla minsann inte har ljuddämpare i perfekt skick. Mycket riktigt har en kollega upptäckt butiker för begagnade avgasrör på en basar.

Även fjädringen är mycket behaglig och på styrningen vill jag inte heller klaga - även om jag vet att känsliga själar inte brukar gilla elektrohydraulisk servo. Bromsarna har så kallad panikbromsförstärkare som portionerar extra effekt vid hård bromsning och fördelar den så att även bakhjulen kan vara med och stanna bilen effektivt - många bilförare tvekar att trampa pedalen riktigt hårt i botten när krisen kommer, fostrade som de är att bromsa försiktigt utan ABS.

Visuellt har åtskillig möda lagts ner på att Peugeot 307 inte skall verka ?"franskt plastig" utan ge samma kvalitetsintryck som exempelvis Golf. Så länge vi pratar formgivning och materialval har detta lyckats bra, men kvalitetskänslan i detaljarbetet varierade oroväckande på de tre bilar Teknikens Värld provade. 

Innerutrymmena är generösa och även min drygt 190 cm långe kollega fann sig väl till rätta bakom ratten (som för övrigt är ställbar både horisontellt och vertikalt). Bakom honom ville jag inte sitta. Däremot åkte jag ganska bra i baksätet sittande "bakom mig själv" med främre passagerarstolen framflyttad ett eller två hack. Där upptäckte jag att ljudisoleringen bak inte är fullt så bra som för dem som färdas framtill, det är som ofta bakdäcken som stör. Men sittkomforten är mycket bra för den här bilklassen och takhöjden har gjort det möjligt att även höja sätet: passagerarna har därför bra sikt, viktigt särskilt för ungarna.

Jämfört med 306 är den nya bilen ordentligt reviderad vad det gäller krocksäkerheten. Här finns tvåstegs krockkuddar, främre sidokrockkuddar samt krockgardiner. Nackskydden har så kallad antiwhiplashfunktion, dessutom glider stödet för förarens vänsterfot in mot kupén vid en frontalkollision för att förhindra att foten krossas mellan karossens och pedalerna.

Den passiva säkerheten kommer under modellåret att förstärkas med det aktiva antisladdsystemet ESP, som på den tyska marknaden anses vara ett måste. I Sverige lär ESP bli extra utrustning. Antispinn står också på väntelistan.

Antalet servicetillfällen har minskats och man kör nu 3000 mil mellan dem eller 2000 mil med dieselmotorn. Men service skall under alla omständigheter göras minst en gång om året, så för normalbilisten blir det väl som vanligt. 95 procent av karossen är galvaniserad eller förzinkad och rostskyddsförsäkringen löper i tolv år.

Billigaste 307:an (5-dörrars 1,6) kommer att kosta mellan 135000 och 140000 kronor. och den dyraste (5-dörrars diesel) mellan 145000 och 150000. Golf 1,6 5-d går på 153800 kronor. 

Förarplatsen är så enkelt inrättad man kan begära med tanke på alla hjälpmedel som skall in i en modern bil, ett av dem är för övrigt automatisk vindrutetorkare. Jag fick genast hemkänsla och det kanske berodde på att jag kände igen en hel massa knappar och spakar från koncernkollegan Citroën C5 som testas i nästa nummer - den franska vågen rullar in över oss med kraft denna vår.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!