Provkörning av Peugeot 307 2,0 HDi

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

En trevlig dieselmotor som dock inte ger den där extra körglädjen genom ultralåg förbrukning. Effektmässigt nu i paritet med de bästa i samma storleksklass.

Basfakta

Teknik

R4, 1997 cm3, 136 hk vid 4000 r/min, 320 Nm vid 2 000 r/min. Framhjulsdrift 6-växlad manuell. Skivbromsar fram och bak. låsningsfria.

 Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 271, längd 442, bredd 176, höjd 154. Tjänstevikt ca 1 580, maxlast 495, släpvagnsvikt 1 400. Tank 60 liter.

 Fartresurser*

Toppfart 197 km/h, 0-100 km/h 12 s.

 Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,56 l/mil.

* (enl. tillverkaren).

 

Starkare och törstigare

En två liter stor dieselmotor tar den franska storsäljaren nästan till 200 km/h. Men du få betala vid pumpen.

Populära Peugeot 307 finns i ett otal versioner, bland annat som SW vilket är en liten kombi med gigantiskt glastak ? som inte är öppningsbart.

Just SW blir först i 307-serien att få en ny tvålitersdiesel. 2,0 HDi (det hette den förra tvålitersdieseln också) har nu 136 hk att jämföras med de tidigare 110. En ökning med nästan 24 procent, och det märks.

Nya HDi är en vidareutveckling av förra motorn och skiljer sig huvudsakligen genom:

* Cylinderhuvud av aluminium med fyra ventiler per cylinder.

* Effektivare commonrail-insprutning (Siemens) med ett insprutningstryck på 1650 bar.

* Variabel turbogeometri, vilket bygger upp turbotrycket på låga varvtal snabbare.

Det maximala vridmomentet anges till 320 Nm vid 2000 r/min. Men på de fyra högsta växlarna kan det momentant ökas till 340 Nm tack vare ett högre laddtryck som ges vid full belastning mellan 1750 och 3200 r/min.

Resultatet har blivit en trevlig tvålitersdiesel som är pigg redan från start och känns kraftfull vid omkörningar även på hög växel, lådan är för övrigt sexväxlad. 

Det märks sällan att du kör diesel, förutom på lägre varv då det hörs. I normal motorvägsfart försvinner motorljudet helt eftersom däcken överröstar. 

Trots den ganska kraftiga effekthöjningen hävdar Peugeot att bränsleförbrukningen är i princip densamma jämfört med den tidigare motorn. Det innebär 0,56 liter per mil blandad körning och 0,47 liter per mil vid landsvägskörning.

Under provperioden var förbrukningen betydligt högre, mätt mellan tankningarna hamnade vi på 0,71 liter per mil med i stort sett endast motorvägskörning. 

307 SW har en behaglig gång, fjädringen är komfortabel. Fem sittplatser och ett generöst bagageutrymme. Förvandlas enkelt till större kombi genom att lyfta ut de tre, smala och ganska obekväma, bagagestolarna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr