Peugeot 307 SW

Provkörning av Peugeot 307 SW

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4100 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alternativt 4-stegad automatisk växellåda (Tiptronic).

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben. Bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång med variabel servo. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system med panikbromsförstärkare.

Hjul/däck

Fälg 6 tum. Däck 205/55 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 271, längd 442, bredd 176, höjd 154, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1410. Tanken rymmer 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,5 s.

Bränsleförbrukning*

Landsväg 0,63, stad 1,15, blandad körning 0,83 l/mil.

*Enligt tillverkaren

Gränsfall

Kombi eller familjebuss - här är bilen som vill vara både/och.

Modeordet framför andra i bilvärlden just nu är "cross-over", varmed menas att konstruktörer och marknadsförare hittat eller rättare skapat en hittills icke utnyttjad nisch för en bil som överskrider gränserna mellan två eller flera olika segment. Det låter lite ansträngt och blir det lätt också.

Peugeot 307 SW är ett exempel på "cross over". I detta fall gäller det en korsning mellan kombi och familjebuss. Karossen behåller samma höjd som basmodellen, alltså har man avstått från att bygga ett så kallat höghus i stil med Renault Scénic eller Citroën Picasso. 

Men axelavståndet har ökats med en decimeter. Det ger mer plats för bagage, alternativt möjlighet att välja till ett par extra säten längst bak och göra bilen sjusitsig.

Utmärkande för SW-versionen är dels det stora taket av glas, dels att stolarna i andra och tredje raden är hopvikbara och löstagbara - det går alltså att möblera om efter behov eller lämna stolarna hemma. Men eftersom en 307-stol väger 15 kg är det klokt att tänka sig för mer än en gång innan man börjar rumstera. 

Bortsett från att bilen blivit längre och tyngre (ungefär 100 kg mer än basversionen) är det i stort sett samma komponenter under skalet. En skillnad är att bakvagnen har lastavkännande stötdämpare för att klara körning med tung last.

Motoralternativen blir samma som redan finns till 307-serien. Det innebär för svenskt vidkommande två bensinmotorer på 1,6 respektive 2,0 liter samt en tvåliters turbodiesel med partikelfilter. Dieseln är rent körmässigt den bästa, men att den kostar 30000 kronor mer än en lika stark 1,6-liters bensinare innebär att den från början är dödsdömd hos oss. Dessutom belastas HDi-motorn som alla dieslar med fyrdubbel fordonsskatt trots det partikelfilter som är standard.

Ingen av de båda bensinmotorerna är speciellt imponerande även om de uträttar sitt jobb utan knot. Med tanke på att tjänstevikten ligger över 1400 kg bör tvålitersmotorn ändå vara att föredra. Men när 307 SW börjar säljas i Sverige i juni blir det till en början med 1,6-litersmotorn på 109 hk. Priset blir omkring 175000 kronor inklusive de flyttbara stolarna, glastaket, elfönsterhissar, automatisk klimatanläggning samt några dekordetaljer.

Den rena kombiversion av 307 som är i antågande får ett mer lockande pris, det handlar om 4000 - 5000 kronor mer än motsvarande basupplaga eller från cirka 138000 kronor och uppåt. Då är det vanligt plåttak och normalt kombibaksäte, med andra ord vad de flesta behöver.

De två extra barnsätena som gör bilen sjusitsig kommer att kosta strax under 4000 kronor per styck. En vuxen människa kan nätt och jämnt baxa sig in längst bak.

Med fem sittplatser erbjuder den förlängda 307:an ett mycket generöst bagageutrymme och bilen känns onekligen mer sympatisk som kombi än som minibuss. De löstagbara stolarna är nämligen smala och inte särskilt bekväma.

Gången är behaglig och fjädringen komfortabel, det som kan störa är att kupébullret påverkas mycket av vägunderlaget och att detaljarbetet kanske inte för tankarna till kassaskåpskvalitet. Glastaket ger naturligtvis mer ljus i kupén, men det finns en eldriven jalusi att dra för om det blir för gassigt. Taket är inte öppningsbart.

Säkerhetsmässigt håller 307 SW samma höga standard som basversionen, men är betydligt mera användbar till exempel för de barnfamiljer som funnit grundmodellen vara ett gränsfall. Sjusitsig? Njaa - den här bilen anknyter mer till gammal god fransk kombitradition än till 90-talets MPV-våg.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr