Provkörning av Peugeot 307 XS 2,0

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1397 cm3. 137 hk vid 6000 r/min, 190 Nm vid 4100 r/min. Framhjulsdrift. 4-stegsautomat. Skivbromsar fram och bak, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 420, bredd 175, höjd 151. Tjänstevikt 1340, maxlast 381, släpvikt 1300.

Fartresurser*

Toppfart 200 km/h, 0-100 km/h 11,2 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,83 /mil. 

*(enl. tillverkaren)

Osmidigt tillval

Den som beställer en automatväxlad bil köper ofta grisen i säcken eftersom få återförsäljare erbjuder möjligheten att provköra automatversionen.

Ofta går det bra ändå, flertalet automatlådor uppträder ungefär som man kan förvänta sig men i fallet Peugeot 307 råder vi spekulanter att provköra ordentligt före kontraktskrivande. Till modellen finns en så kallad autoaktiv låda som tillval ihop med 1,6- och 2,0-litersmotorerna för 9000 kronor extra.

Det är en i grunden normal fyrstegs automatlåda med momentomvandlare. Växlingen är elektroniskt styrd och anpassar sig efter körsätt, vägbanans beskaffenhet, bilens last och yttertemeperatur i något av de nio förprogrammerade växelmönster som finns lagrade i styrdatorn. Det som påverkas är till exempel hur länge bilen ligger på växlarna, hur snabbt den reagerar på gaspådrag.

Nackdelen med adaptiva automatlådor är att de aldrig blir förutsägbara och så är fallet i högsta grad i 307. Ibland växlar den ner så fort gasen nuddas, ibland inte ens om man pressar plattan i mattan. Vid pådrag direkt efter gasuppsläpp klonkar det ofta olycksbådande och även vid jämn körning kan automatiken oväntat få för sig att skifta växel.

Lådan har lock up-funktion på alla steg och tre körlägen; normal, sport och vinter. Sportläget är att föredra och måste vara i för att lådan ska växla ned vid omkörningar. I sportläget taggar lådan ned vid gasuppsläpp och motorbromsar, något som kan vara irriterande och man påminns ständigt om lådans närvaro. Och det var väl inte riktigt meningen?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!