Foto: tibo

Provkörning av Peugeot 308 1,2 e-Turbo 130 Sportwagon

Succén Peugeot 308 följs upp av kombiversionen som döpts om till SportWagon. Någon sportvagn är det inte men en riktigt välplanerad kombi. Starkt jobbat.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Peugeot 308 har blivit en stor framgång för det franska företaget. Vinnare i Årets Bil 2014 och inte minst testsegrare i Teknikens Värld nummer 4/2014. Där besegrade den Mazda 3 samt Skoda Rapid och befanns vara väldigt nära klassbästa Volkswagen Golf.

Nu kommer den som kombi, eller SportWagon som Peugeot vill att vi ska kalla den. Allt fler kombi får andra namn än just kombi för att sticka ut i mängden. I detta fall menar Peugeot att det ska markera det stora steg bilen tagit i utveckling och design samt sportigare egenskaper med helt nya drivlinor.

Om Peugeot 308 SportWagon blir en bestseller tror jag inte att det nya namnet spelar in nämnvärt utan snarare bilens egenskaper i sig.

Peugeot 308 SportWagon har bevarat allt det som är bra, och även det dåliga, från 308 men på ett par punkter har förändringen varit monumental. I första hand talar vi om utrymmet i baksätet som var riktigt dåligt på Peugeot 308. Axelavståndet har ökat med elva centimeter jämfört med femdörrarskarossen och baksätet har flyttats tillbaka nästan tre centimeter. Dessutom har dörrinsidorna gröpts ur.

Numera är baksätet en bra plats att sitta i.

Det förlängda axelavståndet och den längre karossen ger också ett av de största bagageutrymmena i klassen med 610 liter med uppfällt säte och 1606 liter med baksätet nedfällt. Vi pratar här om utrymmen fullt jämförbara med Skoda Octavia och större än Volvo V70. Honda Civic Tourer är emellertid marginellt större med 624 liter.

För att skapa det stora lastutrymmet drar men enkelt i spakar som sitter i bakdelen av bagageutrymmet. Vips har du ”Magic Flat!”.

Som tillval finns aluminiumskenor i lastgolvet med fyra flyttbara metallkrokar. Under lastgolvet finns ett 54 liter stort lönnfack, om du inte valt att fylla det med riktigt reservhjul.

Det är på de här två punkterna Peugeot 308 SportWagon excelerar på insidan. Personligen har jag svårt att finna en bekväm sittställning i förarstolen, det känns som att sitta i en uppförsbacke. Att ratten är liten och styrningen reagerar på väldigt små rattrörelser, hastighetmätarens samt varvräknarens placering ovan ratten och att mjuka materialval blandats med hårda och skrapvänliga har jag svårt att gilla. Inte så mycket hårdplast men det hade inte kunnat kosta så mycket att löpa linan ut.

PeO Kjellström, numera i rätt ålder för en Peugeot.

När det gäller köregenskaperna upplevs SportWagon exakt som femdörrarsmodellen. Vilket innebär en ganska sportigt satt fjädring/stötdämpning som passar på landsvägen. Men kan uppfattas alltför stötig i stadstrafik vilket inte är bra för en familjebil som ofta trafikerar just den miljön.

På landsväg uppför sig bilen mycket väl och upplevs som tyst, även på lite sämre väglag.

Men det är inte bara inuti bilen som 308 SportWagon vuxit. Det sker även en hel del med drivlinorna, vilket också kommer att komma vanliga 308 till gagn.

Vi hade tillfälle att köra två helt nya motorer vid vår provkörning.

Den som imponerar mest är trecylindriga 1,2 e-Turbo med hela 130 hästkrafter och 230 Nm i vridmoment. Fantastiskt vad kraft man kan klämma ur en liten slangbella numera.

Om man inte visste vad som satt under huven, och framför allt inte lyssnat på det mysiga orriga ljudet, hade det varit lätt att tro att detta var en större fyra.

Bränsleförbrukningen är, med tanke på effektuttaget, låg med 0,47 l/mil blandad körning och ett koldioxidutsläpp på 109 gram/km.

Bra värden, men inte tillräckligt bra för att bli miljöklassad.

Denna lilla pärla till motor är ett skyltfönster för vad som kallas downsizing.

En annan ny motor är 2,0 BlueHDI med 150 hästkrafter och 370 Nm i vridmoment. Vi provkörde den kopplad till en nyutvecklad (Aisin) sexväxlad automatlåda och fann en mycket kompetent drivlina. Bra ork från start och en utmärkt växellåda med snabba och nästan sömlösa växlingar, även om det inte är en dubbelkopplingslåda. Den är dock ett utmärkt alternativ till ETG6-lådan fabrikens sega robot, frågan är bara vad mer den kommer att kosta. Motorn ska i alla fall inte dra mer än 0,41 liter per mil blandad körning. Peugeot har i alla fall utfäst att ETG6 inte kommer att landa i 308 över huvud taget eftersom detta ska vara en rolig bil att köra.

Peugeot 308 1,2 e-Turbo 130 Sportwagon

Pris

Från 186 900 kronor, säljstart augusti.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3 -cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 75/90,5 mm, cylindervolym 1199 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 230 Nm vid 1 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, krängningshämmare. Bak torsionsaxel med dubbla längsgående stag.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 11,2 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 195/65 R 15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 459, bredd 180, höjd 147, spårvidd f/b 156/155. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 420, maxlast 420, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 610 – 1 606 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,0 s, toppfart 205 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,59, landsväg 0,40, blandad körning 0,47. CO2 109 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Golf Sportscombi TSI 140 BMT

Volkswagen har byggt en helt annan variant av Variant, en Sportscombi som är snudd på lika stor i bagageutrymmet som Passat Kombi.

Pris: ca 220 900 kronor.

 

Seat Leon ST 1,4 TSI 122

Foto: Andreas Libell

Som de har längtat, Seathandlarna, på en kombi i modellprogrammet. Nu finns den äntligen och det här är en trevlig bil.

Pris: ca 184 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!