Peugeot 308

Provkörning av Peugeot 308 1,6

Med nytt skal har Peugeot 307 stöpts om till 308. Fransk finess och BMW-motor blir till en aptitlig kompott.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Har du noterat att Peugeot-handlarna rear ut lagret av 307 för 149 900 kronor?

Orsaken är att efterträdaren 308 har börjat tillverkas på fabriken i Sochaux i sydöstra hörnet av Frankrike. Du kanske undrar om den är värd att vänta på?

 Visst är den det. Framför allt gillar jag tystnaden i bilen. Peugeot har lagt ner mycket krut på att isolera bort väg- och motorljud. Jämfört med 307 har Peugeot 308 ökat 70 kilo i vikt. Tio av dessa är i form av ljudisolering. Provbilen har dessutom laminerade sidorutor, alltså dubbla glas. Kupén är lika tyst som en Tele2-mobil i Norrland.

 En annan trevlighet är att alla material är påkostade. Högre kvalitetskänsla var en prioritet för ingenjörerna. Nu känns det som att Peugeot har lyckats spåra upp samma plastfabrik som levererar till Audi. 

 Om bilen sedan verkligen håller är en annan femma. 

 Peugeot 307 var allt annat än problemfri. Peugeot-representanten på plats i Sochaux framhåller med emfas att garantikostnaderna ska halveras.

 – Jag kan erkänna att 307-plattformen var lite av en testbänk. Men nu har vi utvecklat den, säger Laurent Debure, konstruktör på Peugeot.

 Designen av instrumentpanelen är helt annorlunda jämfört med 307 och ger ett lyxigt intryck. Ibland har designglädjen tagit överhanden, instrumenten är reflexkänsliga och ibland svåravlästa. 

 Kupéutrymmet, som var bra i den i högbyggda 307, är faktiskt ännu bättre i 308. Kupélängden är densamma men eftersom framstolarna är tunnare finns det 28 millimeter mer knäutrymme i baksätet. Bilen har framför allt blivit fem centimeter bredare, och det är tämligen svårt att peta passageraren i näsan. 

 Peugeot har på senare år rosat marknaden med ett par vågade designövningar. 308 är inget undantag. Man har sparat den halvhöga karossen från 307 men dragit ut nosen, ungefär som på Peugeot 207. 

 Snyggt? Ja, i verkligheten ser den oftast läcker ut. Men i vissa vinklar ser fronten ut att vara ritad av en festglad plastikkirurg på midsommarafton i Rättvik. Blev det inte lite för mycket, av allt? 

 Den längre fronten har bidragit till bättre krockskydd. 308 är redan krocktestad hos Euro NCAP med toppbetyg. Fem stjärnor blev det.

 Provkörningen äger rum i Peugeot-land, i de gröna vindalarna i Alsace nära gränsen till Tyskland och Schweiz. Det var här, i Sochaux, den första stora bilfabriken sattes upp. Redan 1923 tillverkade Peugeot över 10 000 bilar per år. Fortfarande är familjen Peugeot största ägaren i det numera börsnoterade företaget.

 Vägarna är kurviga och den el-

 assisterade styrningen känns väldigt exakt. Den bredare spårvidden bidrar till att bilen går mer vuxet än tidigare. Annars är 308 i grunden väldigt lik 307. Hjulupphängningar och axelavstånd är desamma. 

 Ska man klaga på något får det bli att vägkänslan inte förmedlas särskilt tydligt av elservon. 

 Basmotorn är en bensinmotor på 1,6 liter och 120 hästkrafter som Peugeot har utvecklat tillsammans med BMW. Den är sportigt varvvillig och har variabla ventiltider. Tio procent snålare än den gamla 1,6-litersmotorn på 110 hästkrafter i Peugeot 307, enligt fabrikens siffror. Turboversionen på 150 hästkrafter är en annorlunda konstruktion. Direktinsprutning och turbo ger betydligt mer kraft i låga varv. 

 Även två dieselmotorer på 1,6 och 2,0 liter står på programmet. Den mindre är miljöklassad eftersom den bara drar 0,45 l/mil. Till våren kommer etanoldrivna 308 Bioflex med en tvålitersmotor på 140 hästkrafter. En intressant utveckling på miljöfronten är en dieselhybrid som Peugeot lovar ha framme redan 2010.

 I början av 2008 startar försäljningen i Sverige av tre- och femdörrarsmodellen. Kombiversionen kommer till sommaren. Priserna är inte bestämda, men generalagenten tror att basmodellen hamnar strax under 160 000 kronor. 

 Det brukar betyda 159 900 kronor. Det räcker för mig för att hoppa över rean på 307 och i stället vänta in 308.

Peugeot 308 1,6

Pris

Ej fastställt, ca 160 000 kronor.

Motor

4-cyl tvärmonterad radmotor, två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,1:1. Borrning/slag 77/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 160 Nm vid 4 250 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar fram och bak. Individuell hjulupphängning fram, halvstel bakaxel.

Styrning

Elservo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar

Skivor. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 15 tum, däck 195/65.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 428, bredd 181, höjd 150, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt 1 362, maxlast ca 453, max släpvikt 1 650. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 195 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 10,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,93, landsväg 0,52, blandad körning 0,67 l/mil. CO2 159 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!