Peugeot 308 1,6 e-HDI Foto: Peugeot

Provkörning av Peugeot 308 1,6 e-HDI

Peugeot har ansträngt sig till max för att göra nya Peugeot 308 till en utmanare i tuffa golfklassen. ­Kanske har de lyckats! 308:an kan vara företagets lyckokast.

GI? LCHF? 5-2? Jag vet inte vilken diet Peugeot 308 gått på, men att tappa 140 kilo på ett år inger respekt. Isynnerhet som matchvikten innan låg på cirka 1 400 kilo, vi talar alltså om en tioprocentig nedgång.

Helt nya 308 byggs på en ny plattform, EMP2 (Efficient Modular Platform 2), och är för ovanlighetens skull kortare än sin föregångare med två centimeter, 425 mot 427. Men den nya basen tillåter att hjulen placeras längre ut i karosshörnen och 308 är rymligare än tidigare. Axelavståndet har ökat med tolv centimeter.

Bagageutrymmet har vuxit med 122 liter till 470 liter (störst i klassen), varav 35 liter är fördelade till diverse fack under lastgolvet.

Den största viktnedgången har skett på följande områden: Mindre yttermått, enbart detta innebär tolv kilogram mindre. Höghållfasthetsstål i konstruktionen är minus 15 kg, nydesignade stolkonstruktioner fram och bak, minus 14 kg. Lättare isoleringsmaterial minskar vikten med nio kg och en baklucka i kompositmaterial med tre kg.

Den nya designen i sig innebär den största enskilda minskningen, 33 kg och användandet av lättare material 27 kg. Framskärmar och motorhuv är till exempel tillverkade i aluminium vilket normalt bara sker när det gäller premiumbilar. Tio kg har sparats genom nya tillverkningsmetoder.

Traditionellt sett har Peugeot alltid bytt modellnummer när en ersättare presenterats. Men i fallet 308 behåller man för första gången samma namn. Det finns anledning till det. 309 är nämligen upptaget sedan tidigare och är inget nummer som väcker några glada minnen till liv.

309 introducerades 1986. Meningen var från början att modellen skulle ersätta Talbot Horizon och säljas under namnet Arizona. Talbot tillhörde då Peugeot. Isamband med utvecklings­arbetet lades dock Talbot ned och således blev modellen en Peugeot. 

Därför anknöt inte designen till övriga samtida Peugeotmodeller och de enklaste varianterna hade Talbotmotor. Bilarna byggdes i Storbritannien.

Peugeot menar att många andra tillverkare behåller modellnamnet när det kommer en helt ny efterträdare. Visst är det så. Inget märkvärdigt med det. Se på Golf!

Lite mer kryptiskt är att i nästa försvarstal för att namnet behålls kommer informationen att nummer åtta är ett lyckotal på den viktiga kinesiska marknaden.

Jag är nu ingen kännare av kinesisk kultur men jag undrar verkligen om kineserna kommer att springa benen av sig till försäljningshallen bara för att bilen i fråga har en åtta i modellbeteckningen.

Men jag kan ju ha fel.

Jag skulle hellre vilja att kineserna, och alla andra för den delen, kommer att vara intresserade av nya Peugeot 308 för att den är en bättre bil än gamla 308. Ialla avseenden.

Den nya designen kan kanske vara svår att ta till sig om man ägt/äger Peugeot 308 av nuvarande modell. Men efter ett tag vänjer sig ögat och ögat gillar vad det ser.

Peugeot 308 ser lätt ut i steget jämfört med den nuvarande. Att bilen verkligen är lätt har vi redan fått bekräftat.

En annan sak som är lätt är styrningen, och den ger ingen speciellt behaglig känsa. Det är något vi fått vänja oss vid med den nya tidens el-assisterade styrningar, men många av tillverkarna har ändå lyckats bygga in spänst och känsla i denna. Peugeot lyckas inte fullt ut.

Samtidigt som styrningen känns lätt väger 308 liksom in i kurvorna och det tar ett tag innan den satt sig på den nivå den ska ha. Ett tag i det här fallet handlar om någon halvsekund men klart är att såväl VW Golf som Ford Focus klarar den uppgiften bättre. Därmed inte sagt att 308 är dålig på väg, den är faktiskt ganska underhållande att köra och upplevs som livlig. Jag har en känsla av att chassit är bättre än vad däcken med lågt rullmotstånd ger det chans att visa.

På motorsidan torde det inlednigsvis bli diesel som dominerar. Nuvarande 308 har sålts med cirka 10 000 dieselmotorer och 5 000 bensinmotorer på den svenska marknaden. Lägg därtill drygt 1 000 E85-versioner.

En av två dieselmotorer som är miljöklassad är 1,6 e-HDImed 115 hästkrafter. Den säljs inte i enklaste utförandet Access utan först i mellan­nivån Active. Det kan möjligen förklara, och motivera, varför den är dyrare än VW Golf 105 TDIi sitt grundutförande.

Miljömotorn är med 115 hästkrafter överraskande pigg och känns starkare än den är. Behöver man verkligen mer än så här? Tveksamt! Förbrukning blandad körning 0,35 l/mil och CO2-utsläpp på 95 gram. Även 1,6 HDImed 92 hästkrafter är miljöbil.

Om man nu inte nödvändigtvis vill ha miljöbil finns andra alternativ, se faktaruta. Fler alternativ tillkommer nästa år. Däribland ännu snålare och renare dieselmotorer och det kan tyckas vara dumt av Peugeot att kommunicera detta nu, men det gör de.

Invändigt är det snyggt och städat. Panelen, som Peugeot kallar i-cockpit, är närmast kliniskt ren från knappar och det mesta sköts via en 9 tum stor pekskärm. Den kräver sin tillvänjning men fungerar bra när man väl begripit. 

Stolarna är bra men inte mer. Bättre sidostöd önskas. Baksätet är okej när det gäller benutrymme och axelbredd.

Idet stora hela imponerar Peugeot 308. Den nuvarande 308 är ingen dålig bil, och den här är ännu bättre. En del andra biltillverkare borde sova oroligt inför debuten i november.

Rivaler

VW Golf TDI105 BlueMotion

Bästa bilen i klassen som den själv gett namn till. Svårslagen för alla konkurrenter. Blir dyr med lite utrustning.

Pris: Från 203 500 kronor.

Ford Focus 1,6 TDCi 115

Körglad och komfortabel och dessutom rymlig. Börjar kännas lite till åren kommen, men står emot konkurrensen bra ändå. Bra pris!

Pris: Från 184 900 kronor.

Peugeot 308 1,6 e-HDI

Pris

Från 207 900 kr.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 75/88,3 mm, cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 3 600 r/min, max vridmoment 270 Nm vid 1 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel med längsgående stag.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/55 R 16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 425, bredd 180, höjd 147, spårvidd f/b 156/157. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 395, maxlast 385, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 53 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 470 – 1 309 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,2 s, toppfart 196 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,42, landsväg 0,33, blandad körning 0,37. CO2 95 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

Skattebefriad i fem år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!