Varför ändra på ett vinnande koncept? Peugeot har en ganska lång tradition av att mångla ut otaliga varianter av sina modellserier. De kan heta GT, GTI eller RC, men ofta handlar det om likadana motorer med olika effektuttag. 308 blir inget undantag.
Denna raka fyra med turbo återfinns bland annat i 207 RC, men även i Mini Cooper S, eftersom den är ett samarbete med BMW.
Motorn är en pärla, inte tu tal om det. I förhållandevis stora 308 GT förvandlar den emellertid inte bilen till en testosteronstinn spoling. Det är inte kokhett, om man så säger, men i alla fall varmt nog för att framkalla lite svett i pannan om man ligger på i kurvorna.
Modellens hemmaplan är svepande landsvägar. Motorn har en finfin körbarhet även på lite högre varv och man kan ofta ligga kvar på både fyrans och femmas växel utan att den börjar knorra. Från 80–120 km/h på femmans växel tar bara 7,5 sekunder.
Det maximala vridmomentet på 240 Nm kommer redan vid 1 600
r/min och håller i sig till 4 500 r/min. Vid hårdare körning kan en ventil för kortare stunder öppna för 20 extra Nm.
Får du körlust och börjar attackera hårnålskurvor uppstår en hel del karossrull och understyrningen kommer som på beställning. ESP tar effektivt hand om detta men kan stängas av helt och hållet.
Chassit har sänkts med tio millimeter, vilket betyder hårdare fjädring men också lägre tyngdpunkt.
Det finns även en sjätte växel och lådan är en ny kompakt version som inte är större än Peugeots tidigare femväxlade låda. Vikten är 45 kilo och dess kompakta format gör att vändradien kan minskas med 0,8 meter, eftersom större rattutslag är möjliga.
0–100 km/h averkas på 8,3 sekunder vilket är helt acceptabelt. Toppfarten är 225 km/h.
Det är bara i Sverige 308 GT heter som den gör och därför finns det inga snygga emblem som skvallrar om namnet. På andra marknader kallas den 308 THP 175, vilket mer låter som en sjukdom man inte vill ha med sig hem därifrån.
Peugeot Sverige har lyckats få ett attraktivt pris på bilen. Cirka 200 000 kronor (ej fastslaget) är bra eftersom GT levereras i princip fullutrustad. Detaljer som navigering, xenonljus med kurvstrålkastare och filbytesvarnare kostar dock extra.
Om oturen skulle vara framme har 308 GT nio krockkuddar.
Peugeot 308 GT
Pris
ca 200 000 kronor.
Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77/85,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 174 hk (128 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 600 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak, Fram fjäderben (McPherson) med undre triangellänkar, bak halvstel axel med två fjäderben.
Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,74 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 7 tum, däck 225/45 R17.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 428, bredd 182, höjd 149, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt 1 471, maxlast ca 384, max släpvikt 1 650. Tank 60 liter.
Fartresurser*
Toppfart 225 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,3 s.
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,07, landsväg 0,57, blandad körning 0,76 l/mil. CO2 180 g/km.
Skatt
1 560 kronor.
* Enligt tillverkaren.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.