Provkörning av Peugeot 308 GT

Prestandamodeller har saknats i 308-programmet. Nu har Peugeot hittat en lösning på det problemet – 308 GT. Med de nya motorerna känns den mer vuxen än någonsin, men med leklynnet i behåll.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Peugeot 308 har hittills saknat riktiga toppversioner. Programmet tar på bensinsidan en smula snöpligt slut med en 1,2 liters trecylindrig motor på 130 hästkrafter.

Så där kan man ju inte ha det och därför lanserar nu fransoserna tvenne GT-modeller. En bensinmodell med en 1,6 liters turbo på hela 205 hästkrafter, en motor som på modernt vis har två pappor – BMW och Peugeot. Dieselmodellen är på två liter och 180 hästkrafter.

Själv är jag på plats utanför Lissabon där Peugeot har ordnat en pressvisning av härligheten. Utanför hotellet väntar en femdörrars bensinturbo på en provtur. Bilen är lackerad i den speciellt framtagna GT-kulören ”Magnetic Blue”, som enligt Peugeot knyter an till den gamla franska racerbilkulören. Men då handlade det om ljusblå bilar, tänk Bugatti.

Exteriören i övrigt kännetecknas av GT-attribut av sedvanligt slag, 18-tumsfälgar, dubbla avgasrör och en svart diffusor. Och ser den inte lite låg ut? Sådär tio millimeter lägre baktill och sju millimeter framtill.

Mikael känner sig behagligt avslappnad i Peugeot 308 GT:s sällskap.

Jag sätter mig bakom ratten och noterar att även interiören har fått en släng av GT-sleven. Det är röda sömmar på de skålade men ändå bekväma stolarna. GT har en hög utrustningsnivå med bland annat navigationssystem, alcantaraklädsel och farthållare.

Bensinturbon är utvecklad i ­samarbete med BMW, som sätter motorn i sina fram­­hjulsdrivna Mini-modeller. Den har ett bra klipp och ger hela 205 hästkrafter, trots beskedliga 1,6 liter cylindervolym. Turbon klipper i ordentligt och redan vid 1 750 varv har jag maximalt vridmoment. Bilen är sänkt och fjädringen styvare än på vanliga 308-modeller. Nästan i onödan, Peugeot 308 har i normalutförande ett fantastiskt bra chassi som räcker långt.

Sportpulsen märks framför allt när jag trycker på sport-knappen som öppnar portarna till ”Driver Sport Pack”. Plötsligt blir instrumenttavlorna röda, gas – och styrresponsen snabbare. Men det man framför allt blir varse är att det diskreta motorljudet ersätts av ett testosteronkokande race-bludder. Förvandlingsnumret känns som ett bra partytrick. Roligt en eller två gånger men tröttande i längden.

Dieselmotorn har 180 hästkrafter och oceaner av vridmoment. Även den har ett diskret, behärskat tonläge tills sportknappen trycks in. Automatlådan kommer från japanska Aisin, växlar snabbt och den gör ett mycket bra jobb,

Dieselmodellen lagerförs endast med kombikaross och automatlåda och kostar 30 000 kronor mer än bensinversionen. Det kan synas dyrt, men tänk på kombitillägget normalt är 15 000 kronor och att automatlådan kostar 10 000 kronor. Då kostar dieselmotorn egentligen nästan ingenting.

Automat och kombikaross ger bilen ett vuxet intryck. Och det är så GT egentligen ska ses – en högprestandaversion av en familjebil, snarare än som en sportbil. Ett gott alternativ till Golf GT och Skoda Octavia RS, eller till sämre utrustade och motorsvagare modeller i den stora mellanklassen, som till exempel Volkswagen Passat. Någon dussinbil blir det inte, Peugeot räknar med att GT tar tio procent av 308-försäljningen.

Peugeot 308 GT 1,6 e-Turbo

Pris

269 900 kronor (308 GT 2,0 ­BlueHDI SportWagon 299 900 kronor). Säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 205 hk (151 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 285 Nm vid 1 750 r/­min

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,2 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/40 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 425, bredd 180, höjd 147, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 9. Tjänstevikt 1 415, maxlast 375, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 470-1 309 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,5 s, toppfart 235 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,74, landsväg 0,46, blandad körning 0,56. CO2 130 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, 10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

778 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Golf GT kombi TDI DSG

GT med automat och kombikaross är svagare, 150 hästkrafter, och saknar mycket av utrustningen som finns i 308 GT. GTI med 225 hästkrafter är vassare men finns varken som diesel eller kombi.

Pris: 276 500 kronor.

 

Seat Leon Cupra

Foto: Vista Diferent S.L.

Seat Leon Cupra erbjuds med två effektuttag, välj mellan 265 och 280 hästkrafter. En smula trängre än Peugeot 308. Lägg till 7 000 kronor för kombikaross.

Pris: 272 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr