Provkörning av Peugeot 308 GTi

Peugeot ger sig in i den framhjulsdrivna effektkampen med 308 GTi, en bil för den som vill vända keps… förlåt, baskern bak och fram. Men kan högre pris och lägre effekt än värsta konkurrenten räcka?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Aldrig har framhjulsdrivet varit så hett. Honda, Renault och Seat kivas för fullt om vem som kan bygga den framhjulsdrivna golfklassare som kan gå snabbast på Nürburgring. Vem leder med bäst tid på Nordslingan? Om man frågar alla tre får man nog tre olika svar, alla har sitt sätt att se på saken.

Och så ger sig Peugeot in i leken. Nu kommer ytterligare ett märke med en kompakt familjebil med massor av effekt på framhjulen. Men till skillnad från de andra bryr sig Peugeot inte om hur snabb den är runt Nordslingan. De har förstås testat men de vill inte säga hur fort det gick. De ­förklarar sin avoga ställning till Nürburgringhetsen med att man omöjligt kan veta hur de olika tillverkarna preparerar bilarna inför tidtagningen och därför blir tiderna ointressanta.

Lackeringen är döpt till Coupe Franche. Erik Wedberg är även döpt till Birger.

Hursomhelst är nya 308 GTi en direkt konkurrent till Honda Civic Type-R, Renault Megane RS, Seat Leon Cupra och i viss mån även Golf GTI. De är alla framhjulsdrivna bilar i golfklassen med mycket effekt på framhjulen och prislappar runt 300 000 kronor.

Peugeot försöker ta täten i klassen genom att utgå från 308 GT. 1,6-litersmotorn, som i GT ger 205 hästkrafter, är i GTi-modellen stressad till 270. 308 GTi finns även med ett effektuttag på 250 hästkrafter men det är en modell som inte kommer att tas in till Sverige.

Det höga effektuttaget i 270-modellen kommer sig av oväntat omfattande modifieringar. Först och främst har laddtrycket i twinscrollturbon höjts. För att klara den höga arbetstemperaturen som följer har Peugeot Sport monterat ett nytt grenrör. Man har också bytt vevstakar till en sort som tål högre varvtal.

Liten ratt och högt placerade instrument älskas – och hatas.

Honda, Renault och Seat har visat att det går att låta framhjulen ta hand om väldigt mycket effekt och Peugeot är inte sämre. 308 GTi har som standard samma torsendiff som RCZ R och 208 GTI mellan framhjulen som hjälper dem att hitta fäste. Och nog fungerar det. Provkörningen som sker i Porto i norra Portugal innefattar ett par varv runt Circuito Vasco Sameiro – en stor gokartbana – och 308 GTi måste provoceras hårt i kurvorna innan framhjulen börjar krafsa efter fäste.

Det krävs däremot ingen större ansträngning för att få den att överstyra i ingången av kurvorna. Vid hård inbromsning svajar bakänden livligt och mitt i en kurva kan man styra ut baken genom att släppa gasen eller dutta på bromsen. Under de korta varven på gokart­banan uppfattas 308 GTi som mindre spårsäker, men livligare än konkurrenterna. Den kräver en större arbetsinsats för att gå fort.

GTi-modellen har kortare och hårdare fjädrar och sportigare dämpare jämfört med standardmodellen. Den har också bredare spårvidd fram och mer negativ cambervinkel på båda hjulaxlarna.

Ute på motorvägen lider 308 GTi av race­optimeringen. Den manuella växellådan har fått tätare utväxling och det känns sportigt i låg fart, men i hög fart blir det påfrestande. I 120 km/h ligger varvtalet på 3 800 r/­min, på sexans växel! Växelspaken är kortare än på en ­vanlig 308 och har köttigare växellägen. Det finns inget automatalternativ.

I normalt körläge är motorljudet dämpat men med ett tryck på sportknappen ändras ljud­bilden, på elektrisk väg. Avgasljudet förstärks på elektronisk väg genom högtalarna.

Torsendiffen får bekänna färg när 308 GTi provoceras.

Peugeot framhärdar med sin förarmiljö, kallad i-Cockpit. Konfigurationen med den lilla ratten och de högt placerade instrumenten är en älska-eller-hata-lösning. Undertecknad tillhör inte älska-falangen.

Peugeot 308 GTi kommer att få kämpa hårt mot värsta konkurrenten Seat Leon Cupra. För 20 000 kronor mindre erbjuder Seaten mer effekt, 0-100 km/h på 5,7 sekunder och dessutom finns möjlighet till både kombikaross och automatlåda (DSG).

Peugeot 308 GTi

Pris

309 000 kronor, säljs nu, första kundleverans februari-mars.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,2:1. Borrning/slag 77,0/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 270 hk (200 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 330 Nm vid 1 900 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med dubbla tvärställda länkarmar.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/35 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 425, bredd 180, höjd 156, spårvidd f/b 157/156. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 275, maxlast i. u, max släpvagnsvikt i. u. Tank 53 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 470-1 309 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,0 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,81, landsväg 0,49, blandad körning 0,60. CO2 139 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

976 kronor per år.

Rivaler

Seat Leon Cupra 290

Foto: @ Patrik Lindgren

Väldigt mycket pang för pengarna. Lika snabb som Golf R men 100 000 kr billigare. Kan fås med DSG-låda, och kombikaross.

Pris: 290 900 kronor.

 

Renault Megane RS 275

Foto: @ Patrik Lindgren

Finns endast med tredörrarskaross och manuell låda. Hårdare, rejsigare och mindre praktisk än 308 GTi.

Pris: 279 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!