Peugeot 407

Provkörning av Peugeot 407

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

2,0: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4100 r/min.

2,2: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 86/96 mm, volym 2231 cm3. Max effekt 158 hk (116 kW) vid 5650 r/min. Max vridmoment 217 Nm vid 3900 r/min.

3,0 V6: Tvärställd 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,9. Borrning/slag 87/82,6 mm, volym 2 946 cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 290 Nm vid 3750 r/min.

HDI (turbodiesel): Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo, laddluftkylare, partikelfilter. Kompression 18,0. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 100 hk (136 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 320 (momentant 340) Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell (2,2 och HDI 6-växlade) alt. 4-växlad automat. 3,0 V6 endast 6-växlad automat med tiptronic.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och dubbla triangellänkar. Bak multilänk-axel. 

Styrning

Kuggstång, elektrohydraulisk servo. Vänddiameter 11,2 - 11,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS och ESP.

Hjul

Fälgbredd 6 tum, däck 205/60 R16 (alt. 215/55 R17). 

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 468, bredd 181, höjd 145, spårvidd fram/bak 155/152. Tjänstevikt 1530 - 1680 beroende på motor. Tankrymd 66 liter.

Fartresurser (fabriksuppgifter)

Toppfart 2,0 212, 2,2 220, 3,0 V6 235, 2,0 HDI 208 km/h. Acceleration 0-100 km/h 2,0 10,3, 2,2 10,1, 3,0 V6 9,2 och 2,0 HDI 11,0 s. 

Bränsleförbrukning 

blandad körning (fabriksuppgifter)

2,0 0,82, 2,2 0,90, 3,0 V6 0,98 och 2,0 HDI 0,59 l/mil.

Traditionell men tuff

Nya Peugeot fullföljer traditionen men får sportigare karaktär

Nio år har förflutit sedan Peugeot 406 introducerades och så pass länge överlever ingen misslyckad modell. 406:an kan utan tvivel beskrivas som en succé, vad kan man annars säga när 1,7 miljoner exemplar har tillverkats. Däremot har den totala efter-frågan på konventionella bilar i denna stil minskat när familjebussar och andra nischbilar snappat åt sig en del av de köpare som söker en tjänste- och/eller familjebil.

Men hos Peugeot tror man uppenbarligen på traditionella värden. Även om Peugeot 407 har en djärvare form än 406 märks det redan efter några minuters bekantskap att det handlar om en klassisk sedan med komfort som den mest utmärkande egenskapen och där varje art av chockverkan på publiken sorgfälligt har undvikits. 

Kundkretsen består mest av välanpassade medelålders personer som reser ragg inför alltför revolutionära grepp.

Mest påfallande är den nya grillen. Ferrari-inspirerad kunde man ha sagt på 1950-talet, ungefär som på Chevrolet Bel Air 1955. Sedan dess är det så många biltillverkare som kopierat Ferrari att ursprunget har förlorat sig i historiens töcken. På senare år har till exempel Chrysler gjort det på Sebring.

Interiört är den nya bilen intill förväxling lik modell 406. Många knappar och spakar verkar direkt överflyttade från den gamla bilen. Meningen är väl att gamla kunder skall känna igen sig. Men om 406-köparna anses vara så konservativa att de skyr förändring blir man lite orolig för återväxten.

Även om ögat känner igen sig så finns det förändringar att uppleva med andra sinnen, som känseln. Materialen i inte-riören inger mer kvalitetskänsla än tidigare. Detsamma gäller upplevelsen när fingrarna plockar bland knapparna och petar på reglagen. 

Öronen smeks väl inte direkt när sjuttontumshjulen med 55-profil dånar fram över grov asfalt. I fantasin får man försöka föreställa sig hur det är att åka på de sextontummare som är standardutrustning men som tyvärr inte satt på någon av de fyra demonstrationsbilar jag kom i kontakt med. Sannolikt blir det en något skonsammare upplevelse inte bara för hörselorganen utan även för ryggslutet.

Peugeot 407 är mer bestämd i fjädringen än föregångaren, lite sportigare om man så vill, men konsekvensen blir självfallet att gången samtidigt är hårdare. Många kommer nog att uppskatta förändringen. Men där asfalten är dålig känns det också i kroppen.

På bra väg går 407:an ytterst behagligt med ett vindbrus som knappt märks och väl dämpat motorljud - med reservation för turbodieseln vars motor var oväntat högljudd. Det är samma turboladdade tvålitersmotor, utvecklad i samarbete med Ford, som sitter i exempelvis Volvo S40. Effekten är 136 hästkrafter och det räcker till. Men ljudisoleringen verkar inte lika välgjord i Peugeot, i alla fall inte provexemplaret.

Övriga motoralternativ är bensindrivna: 2,0 liter/137 hk, 2,2 liter/158 hk samt 3,0 V6/211 hk. Den sistnämnda har fått ny variabel ventilstyrning och en ljuvlig sexväxlad automatlåda som gör 407:an till en ovanligt duglig långfärds-vagn. Dieseln och 2,2-litersmotorn har sexväxlad manuell låda medan 137-hästaren har fem växlar. Fyrstegad automat är tillval på de fyrcylindriga bilarna.

Med tanke på att Peugeot 406 den senaste tiden reats ut för omkring 150 000 kronor blir det ett rejält kliv för gamla kunder som stiger över till 407. Med tvålitersmotor på 137 hk och så kallad Comfort-utrustning kommer den nya bilen att kosta strax under 200000 kronor. Priset inkluderar radio/cd, tvåzons klimatanläggning, färddator och farthållare, regnsensor, lättmetallhjul, ESP, sju krockkuddar (av vilka en skyddar förarens ben mot skador från rattstången), yttertemperaturmätare och en hel del annat. Ratten är ställbar inte bara vertikalt som i 406 utan även horisontellt.

Som tillval finns numera GPS-navigation.

Axelavståndet har utökats med 13 cm och eftersom bilen samtidigt har blivit både högre och bredare har innerutrymmena förbättrats. 407:an kommer att försvara företrädarens position som en av klassens mest rymliga bilar.

Bottenplattan är ny och den kommer snart att bära även Citroëns nya större modell. Hos Peugeot har man förfinat hjulupphängningarna med dubbla triangellänkar fram och multilänkaxel bak och med aluminium som dominerande material för att få ned vikten. V6-modellen har dessutom elektroniskt påverkade stötdämpare. Bilens vägegenskaper är mycket följsamma och karossen kränger mindre än man kanske förväntar sig av en Peugeot.

Den svenska introduktionen blir inte förrän i september. Först kommer fyrdörrars sedan men kombin är hack i häl och nästa år kommer 407 Coupé (som skall monteras i moderfabriken och inte som med 406 Coupé hos Pininfarina).

300 000 bilar om året kommer att tillverkas och 70 procent av dem kommer att ha dieselmotor. Peugeot kör så det ryker.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr