Provkörning av Peugeot 407 2,2 HDi

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

cirka 260 000 kronor.

Motor

4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,6. Borrning/slag 86/96 mm, cylindervolym 2 179 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 370 Nm vid 1 500 r/min.

Kraftöverföring 

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och dubbla triangellänkar. Bak multilänk-axel.

Styrning

Kuggstång, elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 12,0 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS och ESP.

Hjul 

Fälg 6 tum, däck 215/55 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 468, bredd 181, höjd 145, spårvidd fram/bak 155/152. Tjänstevikt ca 1 740. Tankrymd 66 liter.

Fartresurser 

Toppfart 221 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,0 s.

Bränsleförbrukning 

Stad 0,82, landsväg 0,51, blandad körning 0,62 l/mil.

 

Dubbelsnurrigt

I ivern att komma med något nytt på den expansiva dieselmotorfronten presenterar Peugeot en ny 2,2-liters HDi-dieselmotor, utrustad med dubbelturbo. Modellen gör debut samtidigt i 407-modellserien och koncernsyskonet Citroën C5.

Snabba, starka dieselmotorer är högsta mode bland biltillverkare just nu. I hetluften, ”inne”, helt enkelt. Peugeot/Citroën har långa anor av att tillverka oljebrännare och visat sig vara duktiga på att utveckla effektiva motorer i kombination med låga utsläpp. Bland annat var man först att ta fram en aktivt partikelfilterlösning, PAF.

Karaktären hos nya 2,2 HDi är inte helt olik en kompressormatad bensinmotor. Bra med tryck på låga varv för att sedan erbjuda kraft även på högre varvtal. De flesta dieselmotorer ”går i väggen” strax efter 3 000 r/min – 2,2 HDi lämnar sin toppeffekt först 1 000 r/min högre upp i varvtalsregistret. Rödmarkeringen startar vid 4 300 r/min.  Resultatet är att du knappt märker att du kör en dieselmotor. Bottenstyrkan är hel klart av det maffigare slaget. Håll igen när det slår om till grönt, strax över tomgång (1 000 r/min) finns 200 Nm tillgängligt!

Tekniken att använda seriekopplade turboaggregat är inte ny, men det är första gången detta görs på en fyrcylindrig dieselmotor. Första turboaggregatet arbetar upp till 2 600–3 000 r/min, sedan kopplas även turbo nummer två in. Anledningen till att använda två mindre aggregat med fasta turbinvingar i stället för en större variabel turbosnurra är enligt Peugeotteknikerna att kraftflödet blir jämnare, betydligt bättre bottendrag samt mer markerade toppvarvsegenskaper.

Motorn är utvecklade tillsammans med Ford och Honeywell, samarbetet känns igen från den större V6-dieselmotorn 2,7 HDi som finns i så spridda varianter som Citroën C6, Peugeot 407/607, Jaguar XJ och diverse Land Rover. Nya 2,2 HDi lär hamna i ännu fler bilmodeller, Citroën C5 är näst på tur att använda dubbelsnurran.

Tyvärr går det bara att få 407 2,2 HDi med manuell växellåda, visserligen sexväxlad. En långåkarvagn av denna kaliber och med detta vridmoment passar allra bäst med automatlåda. Inte heller nya Citroën C5 2,2 HDi finns med med automat.

Peugeot har valt att strama upp 407-chassit för att knyta an till den lite sportiga och varvvilliga motorkaraktären. Tyvärr försämrar detta effekten, i stället dunsar och slår det osnyggt i hjulupphängningarna när vi provar på kurviga bondvägar norr om Paris. Peugeot har nyligen annonserat att man kommer att deltaga i Le Mans nästa år med en dieselsportvagn, kanske är den hårda gången en eftergift för att bygga in mer sportighet i bilmärket? En mer komfortanpassad chassisättning hade stämt betydligt bättre i 407. Något som för övrigt finns i Citroën C5.

Bränsleförbrukningen enligt  bilens färddator var förbluffande hög, drygt två deciliter mer per mil än uppgivna 0,62 l/mil. Framtida, mer rättvisande, körning hemma i Sverige får ge svar på om Peugeotteknikerna lyckats förena låg förbrukning och hög effekt.

Prismässigt kostar 407 2,2 HDi 25 000–30 000 kronor mer än nuvarande 2,0 HDi-motor. Det innebär fortfarande cirka en tiotusing mindre än konkurrenterna och då ingår Webasto-motorvärmare med tidur, sju krockkuddar, farthållare, tvåzons klimatanläggning, cd-radio och 17-tums aluminiumfälgar. Den nya vägtrafikskatten innebär en sänkning från 6 930 till 4 410 kronor. Dessutom belönas förstaköparen med 6 000 kronor i partikelfilterrabatt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!