Provkörning av Peugeot 407 SW 2,0

Provkörning av Peugeot 407 SW 2,0

Hade Peugeot fått för sig att lämna in en patentansökan på den ansiktslyfta 407 hade det blivit avslag redan i dörren. Skillnaderna till föregångaren är alldeles för små för att nå en acceptabel verkshöjd.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det har gått fyra år sedan Peugeot visade sitt nya ansikte i form av mellanklassaren 407.

Formen var och är fortfarande säregen med den storgapande grillen som huvudattraktion. 407 fick ett fint mottagande av press och köpare, till dags dato har cirka 800 000 exemplar rullat ut från fabriken vilket gör 407 till en av de bättre säljande mellanklassarna i Europa. Om det är de fina siffrorna som gör Peugeot så försiktiga med 407:an ska jag låta vara osagt, men listan över förändringar är tämligen ”petit”. 

 Hör här: stötfångarna fram och bak är ombakade och ska påminna om de på 407 Coupé, karossens skyddslister lackeras numera i bilens färg, grillen har fått krom även på de vertikala ribborna, baklamporna har ny optik, luftkonditioneringen har försetts med en effektivare kompressor och instrumentbrädan har begåvats med en svartlackad mittkonsol som mot drygt 21 000 kronor extra förses med en nyutvecklad navigator. Det är allt. Eller nästan i alla fall, den mest påtagliga nyheten är att bilen går att få med etanolmotor.

 Motorn har sitt ursprung i 2-liters bensinaren på 140 hästkrafter. Etanolen har inte gett någon extra effekt, men motorn har ett skapligt brett register och karaktären får betecknas som alldaglig och tillräcklig. 

 Växellådan har på typiskt franskt manér en lite gummiartad känsla i växellänkaget. Utväxlingen på femman är välvald och vid 110 km/h på mätaren snurrar motorn på lite drygt 3 000 r/min. Tyvärr låter den ganska burkigt och trist vilket stör en i övrigt väldämpad kupé. Vill man ha en tystare motorvägsupplevelse är den i Euro 5-klassade och 140-hästarkrafters starka dieseln både ett kraftfullt och miljövänligt (CO2 -utsläpp 150 g/km) alternativ.

 Är det då en nackdel att Peugeot inte har gått tuffare fram med 407? Både ja och nej. Personligen hade jag gärna sett ytterligare detaljförändringar. Sidospeglarna kunde gärna vara både en och två storlekar större. Mittkonsollen är trots omarbetningen ganska plottrig och jag kan fortfarande inte se hur den aviga placeringen av sätesvärmen i stolens sida kan vara något annat än ett uttryck för fransk humor. 

 Men 407 har onekligen en del starka sidor i form av bra ljud- och fjädringskomfort, sköna stolar och en ovanligt avspänd körupplevelse. Om du gillade 407:ans formgivning tidigare lär du inte bli besviken på 2009 års modell – även om nyheterna inte är av den omvälvande sorten.

Peugeot 407 SW 2,0

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 85,0/88,0 mm, volym 1 997 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänk axel.

Styrning

Kuggstång, elektrohydraulisk servo. Vändradie 11,2 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Hjul

Fälgbredd 6 tum. Däck 205/60 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 476, bredd 181, höjd 147, spårvidd fram/bak 156/153. Tjänstevikt 1 590. Maxlast 515. Max släpvikt 1 500. Tankrymd 66 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h ca 9,5. Toppfart 209 km/h.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,13, landsväg 0,65, blandad 0,83. CO2 196 g/km

Skatt

1 800 kr.

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!