Provkörning av Peugeot 407 V6 Coupé

Provkörning av Peugeot 407 V6 Coupé

Basfakta

Pris 

320 000

Motor 

6-cyl. V-formation, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,9. Borrning/slag 87/82,6 mm, volym 2946 cm3 . Max effekt 211 hk (155 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 290 Nm vid 3 750 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell (6-växlad automat tillägg)

Fjädring/hjulställ 

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och dubbla triangellänkar. Bak flerlänksaxel

Styrning 

 Kuggstång, variabel progressiv servo. Vänddiameter  12 meter

Bromsar 

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälgbredd 8 tum. Däck 235/45 R18.

Mått & vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 273, längd 482, bredd 187, höjd 140, spårvidd fram/bak 108/100 . Tjänstevikt 1 710, maxlast 310. Tank 67 liter.

Fartresurser 

Toppfart 241 km/h. Acceleration 0-100 km/h , 8,4 s.

Bränsleförbrukning* 

EU-norm blandad körning , 1,02 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

 

En riktigt skön glidare

Den ser ut som en stor sportbil. Den har motor som en mindre sportbil. Men den är absolut ingen sportbil utan en skön glidare.

Även de som ställer sig frågande till Peugeots nya formspråk med ett gigantiskt överhäng framtill som gör 407 sedan och kombi (SW på Peugeot-språk) väldigt ”framtung” viker sig inför Coupéversionen. Här kommer de aggressiva formerna i fronten mer till sin rätt. De andas sport, potens och anfall. 

 Men ta åtminstone bort ordet sport. 407 Coupé är ingen sportbil. Det är en glidarbil. Glida i detta fall betyder avslappnat, lite poserande och bekvämt. 407 Coupé är en långfärdsbil som svävar fram i ordets positiva bemärkelse.

 Detta märker du när stussen är placerad i förarsätet och bilen rullar iväg. Ljudnivån i kupén är föredömligt låg även i riktigt höga farter. När asfalten blir svenskt dålig fortplantar sig en del däcksljud från de stora 18-tummarna (standard på V6-versionenerna) in i medvetandet. Vindbruset från karossens olika vinklar och vrår är dock föredömligt lågt. Styrkänslan finns där lagom mycket men är inte i sportklasskaliber, långt därifrån. Chassit klarar av lagom kurviga vägar och känns då trygg utan att bli för stötig men bilen uppträder typiskt framtungt och tryggt när det blir för snäva vinklar som ska attackeras.

 Tillsammans ger dock dessa egenskaper en glidarbil av rang. 407 Coupé vill du helt enkelt ha som transportmedel på bilsemestern genom Europa eller när du ska besöka släktingarna i andra landsändan. 

 Peugeot hävdar att ni kan vara fyra personer på dessa långresor som beskrivits. Men det kan ni då rakt inte. Det finns nämligen två saker på denna bil som är dåliga.

Nr 1. Baksätet. Bilen marknadsförs som fyrsitsig, och visst är baksätet betydligt bättre än i lillebrorsan 206 CC och än i till exempel Porsche 911. Speciellt benutrymmet är bättre men vad gör det när takhöjden är på tok för låg. Personer längre än 1,75 sitter varken bekvämt eller säkert vid en krock eftersom huvudet slår i innertaket eller lutas mot den kraftigt sluttande bakrutan.

Nr 2. Bagageutrymmet. Ja, det går att bända in ett golfset men det är på håret, förlängda klubbor får det trångt. Men framför allt är öppningen till bagageutrymmet onödigt liten. Det beror på att Peugeots tekniker bemödat sig om att skapa en väldigt vridstyv kaross, vilket man lyckats med, och då måste karossen ha så få stora ”hål” som möjligt. 

 Peugeot har haft för vana att bygga riktigt snygga coupéer. Företrädaren 406 ritades och byggdes delvis av italienska design- och karosserifirman Pininfarina. Liksom vackra 504 från 60- och 70-talen också bar italienarnas signatur.

 Men 407 Coupé är ritad av Peugeots egna designer och byggs i fabriken i Rennes, vid sidan av sedanen och kombin i 407-serien. Och vad vore det egentligen för mening att låta någon annan rita bilen eftersom bilfabrikaten bestämt sig för att 407-serien, i synnerhet och Peugeot i allmänhet, ska likna varandra så mycket som möjligt. Med det stora hajgapet till grill som utgångspunkt och de lång- och högdragna strålkastarna som kännemärke så blev det ju inte speciellt mycket över till någon designfirma att tillföra.

 Det fina i denna ”inhouse-design” och egna tillverkning är att priset kan hållas lägre. 249 900 kronor för billigaste motorvarianten – 2,2 liters fyran på 160 hk.. Enligt Peugeot själva spar de cirka 50 000 kronor ut till kund på att rita och tillverka bilen själva.

För 249 900 får du väldigt mycket, ur alla möjliga synvinklar. 4,82 meter bil, cirka 1 700 kg bil och en himla massa utrustning som standard. Eller vad sägs om bland annat parkeringssensor bak, tvåzons klimatanläggning, 17-tums hjul (18-tum på V6-versionerna), cd-radio med rattreglage, regnsensor, färddator, pollenfilter, farthållare, elhissar, xenon-strålkastare och diverse andra komforthöjande detaljer.

 Standardutrustning är alltså riktigt god. Som tillägg finns ett paket kallat ”Nivå 2”. 30 000 extra ger dig då mindre nödvändiga attiraljer som läderklädsel, elstolar fram, parkeringssensor fram, större ljudanläggning med cd-växlare, navigator, kurvljus och automatiskt avbländningsbar backspegel. 

 Håll dig alltså till grundnivån, om inte annat så för att tygstolarna som är standard ger mer stadga och betydligt bättre sidostöd än de dyrare skinnstolarna.

 Förutom 2,2 liters fyran finns det två V6:or att välja på. Bensinvarianten känner vi igen från tidigare Peugeot modeller, slagvolymen är på knappt tre liter och med hjälp av variabla ventiltider utvecklar den 211 hk vid 6 000 r/min. Vridmomentet uppgår till 290 Nm och kommer från 3 750 r/min.

 Diesel-V6:an, som också återfinns i Ford- och Audi????-bilar, har vi tidigare sett i storebror 607. Motorblocket är gjutet enligt det svenska patent som Sintercast i Katrineholm utvecklat. Gjuttekniken som innebär att grafit och gjutjärn blandas på ett speciellt sätt ökar styrkan i materialet vilket innebär att cylinderväggar kan göras tunnare och motorn därmed lättare. 

 204 hk är toppeffekten som nås vid 4 000 r/min. Vridmomentet är hiskeliga 440 Nm som finns redan från 2 000 r/min. Dieseln passar således synnerligen bra ihop med automatisk växellåda – få manuella lådor kan på ett smidigt sätt förvalta det enorma vridmomentet. I det här fallet är det en sexväxlad automat, monterad på tvären, från Japan som gör jobbet. Lådan är också kvasimanuell, du kan växla manuellt men det vill du inte och lådan växlar ändå själv upp vid alltför höga varvtal.

Det kraftiga vridmomentet gör att det inte spelar så stor roll vilket varvtal du kör på för närvarande, en omkörning kan göras lite när som helst. När du trampar platten i botten så är det ingen hästspark direkt. Kraften kommer mer istället mjukt accelererande. Du kör alltså om utan problem men det känns inte riktigt, och långt ifrån sportigt. 

 Återigen dock. Den här bilen är ingen sportbil utan glidare.

 Bensin V6:an besitter dock en helt annan karaktär än sin diesel-dito. Här kan du välja på samma automatlåda som i dieselmaskinen. Gör dock inte det. 

 Motorn vaknar till vid 3 500 varv och drar fint upp förbi 5 000 varv. Alltså passar motorn bättre med aktivare körning och en manuell låda där föraren kan bestämma växlingarna och dessutom göra dom snabbare än automaten. Bensin V6:an känns som en snabbare bil än dieselversionen. En titt på fabrikssiffrorna när det gäller acceleration avslöjar följande 0-100 siffror.

 2,2 liter bensin – 9,2 sekunder.

 V6 bensin – 8,4 manuell låda, 8,7 automat.

 V6 diesel – 8,5 sekunder.

 Instegsmotorn på 2,2 liter har ännu inte börjat tillverkas och är därför inte provkörd. Men att döma av ovanstående siffror kompenserar 2,2 litersmotorn sin lägre effekt med lägre vikt. Eftersom V6 kostar 320 000 och därmed är 70 000 dyrare än den mindre bensinmotorn rekommenderar jag starkt att du provkör lilla motorn grundligt innan du bestämmer dig. Då kan Peugeot Sveriges beräkningar troligtvis komma på skam. De hoppas nämligen på att 55 procent av de sålda bilarna ska ha bensin V6:a under huven, 15 procent ska vara 2,2 liters och 30 procent ska vara diesel.

 Peugeot är förhoppningsfulla och tror att de kan sälja 500-600 bilar per år – företrädaren 406 sålde i knappt 100 exemplar om året. 

 Peugeots nyutvecklade 2,2 liters diesel, som man tagit fram tillsammans med Ford, väntas dyka upp i Coupéversionen under 2007. Introduktion för 407 Coupé är februari-mars nästa år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!