Provkörning av Peugeot 5008 Pure Tech GT-Line 165

Inget är heligt i bilbranschen. Peugeot 5008 heter fortfarande likadant men har över ett generationsbyte blivit en helt annan bilmodell. Från mpv till suv.

Det tog de franska biltillverkarna en stund innan de förstod att mpv var ute, suv inne. Men när det väl sjunkit in gör de det rejält. Största skrällen var väl att urmodern till mpv, Renault Espace, gjordes om till suv. Och nu har Peugeot hakat på tåget och det rejält. 3008 kom i slutet av förra året och nu dess storebror 5008.

Den förstnämnda sålde väldigt bra inledningsvis, mer än Peugeot väntat, men nu har försäljningen gått lite i stå och 5008 är försenad. Anledningen är en brand hos en leverantör. Peugeot har anspelat mer på känslor och design än att bygga något nytänkande i suv-klassen. En högrest ilsken front. Stora hjulhus, höga hjul och mycket markfrigång. 5008 ser verkligen ut som en suv ska göra men den finns bara med framhjulsdrift. Möjligen kommer det i samband med introduktionen av en hybrid senare men det blir ju inte som en vanlig hederlig fyrhjulsdrift.

Peugeot litar i stället på ett system som via bromsarna saktar ner spinnande framhjul för att på så sätt ta sig uppför och nedför branta backar. Ett slags elektrisk diffbroms om du så vill. Advanced Grip Control + Hill Descent Control ingår i samma paket och kostar mellan 7 900 och 11 900 kronor beroende på vilken utrustningsnivå du lagt dig på. Det är aldrig inräknat i ordinarie pris. HDC fungerar dock inte ultimat om du inte använder dig av Continentals däck ContiCrossContact hybrid som är en kombination av gat- och off-road-däck och dessa finns bara i 18 tum. Men har du köpt en GT med 19 tum är Peugeot generösa nog att erbjuda dig 18-tums fälgar i stället för samma kostnad.

På vägen tycker jag inte att Peugeot har lyckats så bra med 5008. Den upplevs som väldigt känslig över korta ojämnheter och det blir helt enkelt inte så komfortabelt som önskvärt. Dessutom vaggar bilen en del i sidled vilket möjligen kan ha med den höga markfrigången att göra. Styrningen är inte speciellt krispig eller direkt och i stadstrafik i lägre fart blir den närmast lealös. Det kanske har att göra med det längre axelavståndet (+ 16,5 cm) jämfört med 3008 men den känns inte lika svängvillig om man så säger.

Det finns botemedel om man trycker på en knapp benämd ”Sport” som då gör styrningen lite fastare men i samma ögonblick får du en snabbare gasrespons som absolut inte passar biltypen så det blir ganska snabbt ett nytt tryck, nu för att stänga av. På motorsidan speglar 5008 sin lillebror. Det betyder att den lilla dieselmotorn på 120 hästkrafter är den förmodade storsäljaren. Den körde Erik Wedberg vid sin provkörning av 3008 och bedömde som tillräcklig om än inte snabb. Jag kastade mig därför över den starkaste bensinmotorn på 165 hästkrafter (utvecklad av Peugeot) och den är en riktig pärla. Björnstark men samtidigt tyst som en mus. Den blir förstås dyr men Peugeot Sverige är själva lite förvånade över hur många som valt den i 3008 och fler lär göra det i 5008.

Instrumentklustret ovanför den lilla kantiga ratten kan ställas in för en mer personlig touch.

Den bakre delen av bilen är betydligt mer raffinerad än på 3008 där det sitter en fast monterad soffa utan möjlighet till justering vare sig i längsled eller ryggstöd. I 5008 finns tre separata stolar som kan justeras var för sig i både längd och ryggvinkel. Ryggstöden kan fällas ned var för sig vilket innebär att du får ett baksäte som i princip är delbart i 33/33/33 i stället för som i 3008 60/40. Till skillnad från 3008 går 5008 att få med en tredje sätesrad men då blir det till att slanta upp 7 900 kronor. Stolarna är helt nedfällbara i golvet när de inte används, men allvarligt talat är de bara dimensionerade för små barn.

Om du väljer att inte använda en tredje sätesrad har du ett gigantiskt bagageutrymme bakom det ordinarie baksätet. 780 liter att jämföra med 3008 som rymmer 520 liter och ändå ligger någonstans i mitten av segmentet vad gäller storlek. Peugeot 5008 är sålunda betydligt mer familjevänlig än 3008 och då prispåslaget inte förväntas bli mer än 15 000 kronor (inklusive tredje sätesrad) tycker jag valet låter enkelt. Alla tre stolarna i mittenraden har separata isofix-fästen. Det ska dock framhållas att stolarna i mittraden är smala och hårda samt att lårstöd knappt existerar. Men benutrymmet är bra.

Bakdelen är väl kanske det minst attraktiva.

Hela bilen är för övrigt 19 centimeter längre än 3008. Vikten har ökat med cirka 160 kg varav de två extra stolarna bak utgör elva kilo stycket. Även de främre stolarna är ganska hårda men framför allt saknar de sidostöd trots att det finns markerade valkar längs sidorna. Interiört i övrigt är det i-Cockpit som gäller, likadant som i 3008, och ganska lätt att komma överens med även om det är trist att behöva gå ur navigationen för en så simpel sak som att höja eller sänka temperaturen.

Peugeot 5008 Pure Tech GT-Line 165 aut

Pris

Ca 320 000 kronor, säljstart maj-juni, första kundleverans september.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 165 hk (121 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 240 Nm vid 1 400 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 255/55 R 18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 284, längd 464, bredd 184, höjd 165, spårvidd f/b 159/160. Markfrigång 24. Tjänstevikt ca 1 560, maxlast ca 600, max släpvagnsvikt 1 350. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 780-1 940 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 206 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,73 l/mil, landsväg 0,48 l/mil, blandad körning 0,58 l/mil. CO2 129 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

756 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Tiguan Allspace

Ännu inte till salu på den svenska marknaden men är en 21,5 cm förlängd Tiguan med plats för sju. Fram- eller fyrhjulsdrift.

Pris: Ej fastställt.

Skoda Kodiaq

Den tjeckiska nallebjörnen har blivit en favorit och den första i en rad av suvar från Skoda. Tredje sätesrad är tillval. Bara 4X4.

Pris: från 265 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!