Peugeot 607

Provkörning av Peugeot 607

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor. 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. (Diesel: common rail, turbo). Kompression 10,8 (18,0). Borrning/slag 86/96 (85/96) mm, volym 2230 (2179) cm3. Max effekt 160 (136) hk/116 (98) kW vid 5 650 (4000) r/min. Max vridmoment 217 (317) Nm, vid 3900 (2000) r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, 5-växlad låda alt. 4-stegs automat.

Fjädring/Hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med undre triangellänkar, bak individuell upphängning med längs- och tvärlänkar.

Styrning 

Kuggstång, vändcirkel 11,4 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Bromskraftförstärkare.

Hjul/Däck

Fälgbredd 6 tum, däck 215/60 HR 16.

Mått/Vikt (cm/kg)

Axelavstånd 280, längd 487, bredd 183, höjd 146, spårvidd fram/bak 154/154. Tjänstevikt ca 1550 (1640). Tanken rymmer 80 liter.

Prestanda 

(fabriksuppgift): toppfart 220 (205) km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,6 (10,6), Förbrukning blandad körning EU-norm 0,91 (0,68) l/mil.

Inte riktigt framme

Peugeot 607 vill koppla greppet på lyxkunderna som gillar franskt. Men bara två månader före försäljningsstart drabbas bilen av rejält bakslag.

Introduktionen av Peugeot 607 är en av de märkligaste jag varit med om. Man ska just släppa i väg ett gäng motorjournalister när Martin Alloiteau, PR-chef för Europa, säger:

- Ja, så var det en sak till. Bilen uppträder inte alltid helt perfekt i vissa situationer i hög fart. Som ni säkert förstår är de serietillverkade bilarna felfria. Det handlar bara om detaljer.

Nej, självklart förstår vi inte. Varför visar Peugeot en modell som de själva säger inte är riktigt klar? Nästa dag kryper det fram att felen kanske inte är så lättfunna. 

- Om vi inte har åtgärdat felen till maj kommer vi att skjuta på introduktionen, säger nu Martin Alloiteau. 

Bakgrunden visar sig vara att franska biltidningarna Auto Plus och L´Auto-Journal hade fått låna ett förserieexemp-lar för ett test i Frankrike och precis som Teknikens Värld gjort undanmanöverprov. Med svåra kast med bakvagnen som följd. Två franska TV-kanaler hakar på och just nu är 607 rubrikernas bil i Frankrike innan ens serieproduktionen har börjat.

Problemen kommer inte som en total överraskning. Peugeot 607 har ärvt chassit från föregångaren 605, en av de Peugeotmodeller vi fått tvära bakvagnskast i undanmanöverproven med och snudd på kanat baklänges ur konbanan. 

När vi provkör 607, i Akaba i Jordanien av alla ställen, märker vi dock inte några tveksamheter. Både de fyr- och sexcylindriga går stadigt som tåget även i toppfarterna, en bit över 200 km/h. När vi provocerar bilen med kraftiga girar i 120-130 km/h följer bakvagnen snällt efter utan tendenser till sladd. 

För att riktigt utröna saken krävs omfattande väjprov med last i bilen. Kanske talar Peugeot sanning när de säger att problemen inte omfattar alla bilar. Vilket sätter ett frågetecken för produktionskvaliteten.

Men 607 kan mer än sladda. Det första som slår mig när jag kör i väg är komforten. Fjädringen är fast utan att vara stötig. Den sexcylindriga lyxmodellen har stötdämpare med nio dämpnivåer, med sportläge som låser dämparna i det hårdaste läget och komfortläge som utnyttjar alla nio nivåer. 

Även sittkomforten håller hög klass. Gamla 605 hade en av de största kupéerna i storbilsklassen och 607 har ärvt axelavståndet 280 centimeter. Stolarna är av samma typ som tidigare, höga i ryggen, breda och halvfast stoppade. 

Provbilarna är från förserien och har dålig passningskvalitet, mellan dörrsida och instrumentpanel glipar det rejält och karosserna gnisslar på dålig väg. Det måste bli bättre på produktionsbilarna.

Baksätet har tre trepunktsbälten. På plussidan noterar vi att ryggstödet är fällbart och att även baksätet har elvärme. Men den sluttande taklinjen ger sämre huvudutrymme än 605. 

Tre motorer erbjuds: en 2,2 liters dieselturbo, en 2,2 liters bensinfyra samt en treliters V6 bensinmotor.

Basmodellen för ca 225 000 kronor har fyran på 160 hk. Motorn är varvglad och har sportig avgaston som kan kännas malplacerad. I Sverige blir detta förmodligen den mest sålda modellen. 

MEN ETT INTRESSANTARE alternativ är Peugeot 607 2,2 HDI för ca 245000 kronor. För första gången har en personbilsdiesel försetts med ett filter som ska hejda även de minsta avgaspartiklarna. Efter 50 mil är filtret fyllt. Då höjs avgastemperaturen till 450 grader genom en tillfällig extra bränsleinsprutning. Problemet är att partiklar brinner upp först vid 550 grader. Därför pytsas en mikroskopiskt liten dos av en ämnet cerin ut i bränslet. Det sänker partiklarnas förbränningstemperaturen till 450 grader! 

Enligt tillverkaren blir restprodukten bara koldioxid och vattenånga. Partikelmängden ur avgasröret ska ligga i nivå med bensinmotorers. Teknikens Värld planerar att testa detta i laboratorium så snart tillfälle ges. Fungerar det lika bra i verkligheten som på papperet kan det vara ett genombrott.

Inte bara denna teknik imponerar, med common rail-insprutning och variabel turbogeometri har dieselmotorn bra ljudkomfort och ett mjukt turboingrepp redan på lågvarv. Vridmomentet är karaktäristiskt för den nya generationen dieselmotorer, urstarka 250 Nm redan vid 1200 r/min.

På landsväg är bilen lika tyst som bensinmodellen, bara på tomgång hörs ett svagt dieselknatter. Maxeffekten är hela 136 hk. Ändå är bränsleekonomin i småbilsklass, inte mer än 0,68 l/mil i blandad körning. 

Peugeot skulle definitivt ha en bästsäljare i sin nya HDI-motor med annorlunda bilskatt. Nu gör skatten på 6800 kronor per år att bara långkörare får ekonomi på dieselaffären. 

Toppmodellen för 275000 kronor har treliters V6 på 207 hk - en riktig pärla som påminner om Alfa Romeos sexcylindriga motor och får hornen att växa ut ur pannan på föraren, särskilt när den kombineras med den adaptiva automatlåda från ZF som Porsche har vidareutvecklat. Tre körprogram finns; sport, vinterläge då bilen startar på "trean", samt normalläge. Den manuella lådan är den samma som kom 1995. Förhoppningsvis har de bättre hållbarhet än tidigare Peugeot-lådor, där synkroniseringen brukar krångla. 

Det är inte bara komfort och prestanda som ska locka kunderna, med 607 tar Peugeot ett kliv upp i utrustningligan. Det mesta är standard: luftkonditionering med automatisk temperaturinställning och separation mellan höger och vänster sida, sidokrockgardiner i takkanten, radio med rattreglage, kylt handskfack, regnsensor, automatisk nedbländning av innerbackspegeln - det är några av exemplen.

Det låsningsfria bromssystemets förstärkare trycker klotsarna extra hårt om skivorna om föraren gör en snabb inbromsning. Forskning har visat att de flesta förare inte vågar trycka tillräckligt hårt i en nödsituation. Liknande system har bland andra Mercedes.

En nyhet är att varningsblinkers slås på automatiskt när inbromsningen överstiger 7 m/s2 från en hastighet över 50 km/h. Det kommer att bespara 607-ägarna en del tillskrynklade akterpartier. Men systemet har sina brister. På halt väglag går det aldrig i gång eftersom inbromsningarna är för långsamma, på torrt väglag är det känsligt.

En annan finess är att 607 har automatisk övervakning av lufttrycket i däcken och som kronan på verket har V6-modellen ett aktivt antisladdsystem. 

Peugeot har skruvat samman en aptitlig långresenär med hög komfort, bra utrustningsnivå och i alla fall två fina motorer. Frågan är hur långt det räcker, segmentet för stora sedaner är litet och hårt markerat av nischtillverkare som Volvo, Audi och BMW. 

Större tillverkare har haft svårt att få fäste på den här marknaden och för Peugeot förskräcker spåren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!