Provkörning av Peugeot 607 2,0

Basfakta

Teknik

4-cyl rak, 1997 cm3. 136 hk vid 6000 r/min, 190 Nm vid 4100 r/min. Framhjulsdrift, 5-växlad manuell.

Mått & vikt (cm/kg)

Axlavstånd 280, längd 487, bredd 183, höjd 144. Tjänstevikt 1520 kg, maxlast 485, släpvikt 1800. Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart ca 210 km/h. Acc 0-100 km/h 11,2 s. 

Bränsleförbrukning*

Blandad kör. 0,86 l/mil.

* Enligt tillverkaren

Pösig snålvarg från Paris

Här har vi en maxad bil med minimerad motor - Peugeot 607 2,0.

Mer än 1,5 ton drivs av sparsamma 136 hästkrafter. Tanken är förstås att det skall resultera i rimliga bränsleräkningar. Det hela fungerar så länge man kör snällt på landsvägen, då kan man få siffror kring 0,7 l/mil.

Men i stadstrafiken får den lilla motorn slita hårt med att förflytta den tunga bilen och förbrukningen blir därefter. Så även accelerationen. Föraren får vara beredd på att rycka i växelspaken mer än vad som känns riktigt kul.

Särskilt störande är att man lätt drabbas av förargliga motorstopp när ekipaget skall i gång från stillastående. Låt gå för att detta är en vanesak, men nog passar Peugeots trogna tvålitersmotor bättre i modellerna 406, 307 och 206.

Komforten är det bästa med 607, den är härligt bred inuti och har ett baksäte som gläder alla taxiåkande. Dessutom går bilen tyst.

I rimlig prisklass är det bara Volvo S80, Saab 9-5, Skoda Superb och Toyota Camry som förmår matcha 607:ans innerutrymmen. På köpet får man ta att bilen är otympligt stor och kan vara jobbig i trånga utrymmen. Vändcirkeln är tämligen yvig med 11,4 meter.

Priset 210900 kronor är inte så mycket att säga om med tanke på att Peugeot i vanlig ordning skickar med riklig standardutrustning. Många väljer säkert till komfortpaketet för 9900 kronor; det innehåller bland annat elektriskt justerbara framstolar och elektriskt infällbara ytterbackspeglar, de sistnämnda säkerligen helt oumbärliga exempelvis i den stad där så många Peugeot 607 kommer att få framsläpa sina dagar - Paris.

Aktivt antisladdsystem (ESP) är standardutrustning som lär vara befogad med tanke på Peugeots ystra beteende i väghållningsförmågans gränsområde. Mycket bil för pengarna men visst är underhållningsvärdet begränsat

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!