Provkörning av Peugeot 607 2,7 HDI

Första intrycket

Dieselutvecklingen går fortfarande rasande fort. 2,7 HDI är en utmärkt motor, men hur länge känns den frisk och fräsch? Ny automatlåda och elektroniskt kontrollerbar stötdämpning tillför inte så mycket. 607 ser tam, men sober, ut jämfört med andra Peugeot-modeller.

Basfakta

Motor

6-cyl v tvärställd, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Två turbo, två laddluftkylare. Kompression 17,3. Borrning/slag 81/88 mm, cylindervolym 2721 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 440 Nm vid 1900 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda, med möjlighet att växla manuellt.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak dubbla triangellänkar och en tvärlänk.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 7 tum, däck 225/50 YR 17

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 280, längd 490, bredd 184, höjd 144, spårvidd f/b 153/153. Tjänstevikt ca 1700, maxlast ca 400, max släpvikt 1650. Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart 230 km/h. Acceleration 0?100 km/h 8,7 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,16, landsväg 0,66, blandad körning 0,84 l/mil.

Enligt tillverkaren*

 

Nytt hjärta i gammal kropp

Massiv kraft på låga varv, silkeslent levererad - den nya dieselsexan i Peugeot 607 är det inget fel på. Resten av bilen börjar dock kännas gammal.

Är du fena på bilar i allmänhet och Peugeot 607 i synnerhet identifierar du självklart årsmodell 2005 på de kromade sargerna till dimljusen fram. Att ytterligare krom i stötfångarpaketet tillkommit - det ser väl alla.

Inte heller undgår det ditt knivskarpa öga att motorhuven sluttar en aningens, aning mer eftersom fronten blivit tre centimeter längre och att lejonsymbolen i fronten blivit någon procent större. 

Annars är det även för dig svårt att hitta nya detaljer hos storpegan. Den kom hösten 2000 och har sina rötter i gamla 605, lanserad redan 1989. 

Men det krävs ingen expert som du för att snappa att något har hänt när startnyckeln vrids om och 2,7 HDI-motorn knattrar till liv. En utomstående betraktare och lyssnare reagerar förstås på att det hörs ett markant dieselknatter när bilen står på tomgång. Men för den som sitter bakom ratten är det mer fråga om rent och skärt bottendrag, och ett motorljud som under acceleration låter V6-bensinlikt.

Peugeots nya 2,7 liters dubbelturbosexa är imponerande på många sätt. Men innan Marseljäsen dånar igång på högsta volym vill jag framhålla att motorn är allt annat än fransk.

För det första är stommen, motorblocket, tillverkat av en legering av grafit och gjutjärn, Compacted Graphite Iron (CGI). Starkare och lättare än konventionella block. Och legeringen är framtagen av det svenskägda företaget Sintercast. Blocket gjuts i Brasilien, av företaget Tupy, innan det skickas till engelska Dagenham där Fords teknikerteam tar vid. Turboaggregaten beställs från amerikanska Garrett, motorstyrningen från Bosch och dieselmotorns hjärta, insprutningssystemet, kommer från ett annat tyskt företag, Siemens.

Common-rail systemet arbetar med högt insprutningstryck, 1650 bar, och kan som mest spruta in bränsle/luft fem gånger per tändcykel. Munstycket i insprutningsventilerna har en diameter av 145 mikroner, det vill säga tjockleken av ett hårstrå.

Men innan vi stoppar undan trikoloren helt vill jag dock framhålla två saker:

1. Partikelfiltret som så effektivt reducerar dieselmotorns koloxidutsläpp är franskt, och PSA-gruppens (som äger Peugeot och Citroën) stolthet. Hittills har cirka 900000 dieselbilar med partikelfilter levererats sedan introduktionen 2000. Partikelfiltret behöver nu bara bytas var 20000:e mil, men fortfarande måste det pytsas i additiv vid varje service. 

2. Att motorer tillverkade av andra företag än bilen de sitter i är inget ovanligt, snarare tvärtom. Det kommer att bli än vanligare. Till och med BMW som hittills stått starka och relativt ensamma som motortillverkare har inlett samarbete om en liten bensinmotor med turbo till Mini Cooper. Med Peugeot.

Peugeot 607 2,7 HDI har 204 hk och ett massivt maximalt vridmoment på 440 Nm redan vid 1900 r/min. Tack vare den nya legeringen är vikten på motorn endast 202 kg. Jämfört med ett lika stort gjutjärnsblock sparas tio kg. Dieselmotorn är bara 15 kg tyngre än sin motsvarighet i bensinutförande, som inte har överladdning.

Sintercasts blandning är inte bara lätt, den är också stark vilket innebär att motorn kan göras kompaktare eftersom blockets väggar kan göras tunnare.

V6-motorn, med 60 grader mellan cylinderbankarna, är 690 mm bred, 701 mm hög och 655 mm lång. En kompakt sak som redan från start designats för att passa olika bilar och drivsystem. Motorn kan med andra ord sitta antingen tvärställd eller längsmonterad och via växellådan kopplas samman med fram-, bak- och fyrhjulsdrift.

Motorn har redan tidigare funnit ett hem i Jaguar S-Type och Land Rover Discovery. I det senare fallet bara försedd med ett turboaggregat, från KKK.

Motorn kommer att återfinnas i Peugeot 407 Coupé vid introduktionen och senare även i andra 407-versioner. Den kommer att sitta under huven på nya Citroën C6, och troligen även C5. Volvo (kanske XC90) lär få den, men inte Aston Martin. Ford själva saknar en stor modell i dagsläget, men räkna med en Mondeo 2,7 TDCi också.

Som med de flesta av dagens moderna dieselmotorer saknas vare sig kraft eller spänstighet. 2,7 HDI är tack vare sitt vridmoment snabb ut ur startblocken. 0-100 km/h går på 8,7 sekunder. Det är bra, vi pratar ändå nästan fem meter bil och en tjänstevikt på cirka 1,7 ton. Toppfarten är 230 km/h.

Motorn har en härlig ton, som det anstår en vinkelmotor, och även om den väsnas en del under acceleration och i hög fart är det inte störande.

2,7 HDI-motorn är kopplad till en sexväxlad automat, möjlig att växlas manuellt (tiptronic) och med sportläge. Lådan är för övrigt japansk, från Aisin A.W. Växlingarna är snabba och smidiga, men lådan har en benägenhet att leva sitt eget liv och växla upp och ner i tid och otid - ett problem Peugeot har med flera av sina automatlådor.

En annan svaghet på nya 607 är stötdämpningen, som styrs elektroniskt. På svepande, plana motorvägar upplevs bilen som gammaldags amerikansk med långa, gungiga rörelser. Men i stan, och framför allt över vägpottor och motorvägsskarvar blir det stenhårt. Dämparna strävar emot så pass att bilen upplevs förflytta sig i sidled över en vägskarv!

Bäst kommer bilen till sin rätt på lite krokigare vägar, vilket kan tyckas underligt med tanke på storleken. Men där trivs den allra bäst, är smidig runt krökarna och stötdämpning/ fjädring fungerar. Det märks att bilen inte är så framtung, inga alarmerande tendenser till understyrning.

607 2,7 HDI börjar säljas i februari/mars, räkna med minst 300000 kronor. Instegsmodellen 607 2,2 kommer att kosta 250000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!