Provkörning av Peugeot 807 2,2 HDI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar. Direktinsprutning, turbo, laddluftkylare. Kompression 18,0. Borrning/slag 85/96 mm, volym 2179 cm3. Max effekt 128 hk (94 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 314 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak torsionsaxel med bakåtriktade bärarmar.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 11,7 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram 

(ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul

Fälg lättmetall 6,5 tum, däck 215/65 HR 15.

Mått/vikt

Axelavstånd 282, längd 473, bredd 185, höjd 175. Spårvidd fram/bak 157/155. Tjänstevikt 1860 kg, maxlast 645 kg, släpvikt 1850, taklast 100. Bränsletank 80 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 13,6 s, toppfart 182 km/h. 

Förbrukning*

Blandad körning 0,74, landsväg 0,59, 

stad 1,01 l/mil. 

*Enligt tillverkaren

Semestermaskinen

Peugeot 807 kommer bäst till

Sällan känns en dieselmotor mer rätt än i Peugeot 807 2,2 HDI. I stadstrafik kan förvisso ett svagt dieselknatter störa harmonin, men så snart vi får sträcka ut i landsvägsfart spinner motorn som en katt. 

Med 128 hk får vi en topphastighet på drygt 180 km/h. Bilen är högt växlad som dieslar brukar vara; i 90 km/h snurrar motorn med 2000 r/min. Det ger bra landsvägskomfort. Common rail-insprutningen ligger bakom det numera dämpade dieselljudet och är även en förutsättning för avgasrening med partikelfilter. Här ligger fortfarande Peugeot före de flesta konkurrenterna, men 2004 kommer många tillverkare att förse sina större dieselmotorer med partikelfilter. 

Kupén är också välisolerad från vägbullret. Det är tyst, framför allt för oss i framstolarna. Längst bak låter det lite mer, men det är fortfarande så tyst att hela besättningen kan tala med varandra i motorvägsfart utan att behöva höja röstläget.

Lågvarvsstyrkan är imponerande. I princip kan man slänga in vilken växel som helst, bilen drar i väg från tomgång både på trean och fyran. Det sker ofrivilligt ibland, växelspaksföringen har ett visst mått av slumpmässighet över sig. 

Jag märker att det låter som om jag är på väg mot ett "halleluja" trots att jag förr var skeptisk till dieselbilar. Men i kombination med ett långreseverktyg som Peugeot 807 är motortypen perfekt. Efterföljaren till kompakta familjebussen 806 har nämligen växt på alla ledder och blivit alltmer en semesterbuss. Solgardiner, armstöd, värmedämpande vindruta och klimatanläggning höjer komfortfaktorn. Fem stjärnor i Euro NCAP antyder att resan sker med hög säkerhet. Snålheten höjer njutningen vid tankstoppen, 0,74 l/mil i blandad förbrukning enligt EU-normen.

På 4,73 meters längd erbjuds plats för sju personer och några små resväskor. Under den svepande och vackra instrumentpanelen ryms två fack, lämpliga för pass och biljetter. 

Men karossvullnaden har gjort den förr så smidiga familjebussen opraktiskt bynglig i stadstrafik. Inte för att måtten i centimeter är så avskräckande, en Volvo V70 är lika stor, men det är svårt att veta var hörnen sitter på karossen. 806 kändes som ett vettigt alternativ för familjer med två-tre barn. 807 känns som en angelägenhet bara för familjer med större barnskaror än så. Därmed konkurrerar den tydligare mot övriga "fullsize" familjebussar från Toyota, Renault och Chrysler.

Den tjusiga interiören är inte helt invändningsfri. De runda instrumenten må vara vackra men de är inte särskilt funktionella, varken till utformning eller placering. Växelspaken är "rätt" placerad, men klimatanläggningen till höger om spaken sitter så till att den bäst sköts av passageraren. Stolarna baktill ger också en märklig sittposition med höga knän på grund av att stolarna är så nära golvet. Men det är så det brukar vara i familjebussar, man kan inte få allt.

Synd bara att den svenska dieselskatten hindrar barnfamiljerna att åka både bekvämt och sparsamt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!