Provkörning av Peugeot 807 ST 2,2 och Renault Grand Espace 2,0T

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Peugeot

Vägegenskaper, säkerhetsnivå

Svåröverskådlig, hård fjädring, kvalitetsintryck

Basfakta

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 86/96 mm, volym 2230 cm3. Max effekt 158 hk (116 kW) vid 5650 r/min. Max vridmoment 217 Nm vid 3900 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 35,5 km/h. Aktivt antisladdsystem (ESP).

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak torsionsaxel med bakåtriktade bärarmar.

Styrning 

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 11,5 m.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul/däck 

Fälg 6,5 tum lättmetall, däck 215/65 R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 473, bredd 185, höjd 175, spårvidd fram/bak 157/160. Tjänstevikt 1760, maxlast 640, släpvikt 1775. Tank 80 liter.

Renault

Utrymmen, åkkomfort, smidig motor, säkerhetsnivå

Tunga stolar, pris

Basfakta

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande 

kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 82,7/83 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 165 hk (120 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 250 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 5-stegs automat. Hastighet 1000 r/min på 5:an: 39,1 km/h. Aktivt antisladdsystem (ESP) standard.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med triangeltvärlänkar. Bak torsionsaxel med längslänkar och panhardstag.

Styrning 

Kuggstång, variabel servo. Vändcirkel 11,4.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul/däck 

Fälg 7 tum lättmetall, däck 225/55 WR17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 287, längd 486, bredd 186, höjd 173, spårvidd fram/bak 157/156. Tjänstevikt 1760, maxlast 715, släpvikt 2000. Tank 83 liter.

 

Flärdtjänst

Renault Espace och Peugeot 807 är nya versioner av bekanta familjebussar. Den här gången har man blandat in en hel del lyxkänsla i allt det vardagspraktiska.

Familjebussmarknaden är ju i stort sett mättad på modeller numera. Det utrymme som finns att sprattla på består mest av att ge ut nya versioner av gamla bekanta. Här är två som väcker en hel del förväntningar.

Renault Espace har efter flera års bortovaro nyss återkommit till svensk Volvohandel. Med den här fjärde generationen sedan 1984 är målet att sälja betydligt fler än de strövisa insatserna under 1990-talet resulterade i. Under 2003 siktar man på 700 bilar, knappt tio procent av den totala försäljningen i det så kallade MPV-segmentet. 

De flesta av dessa kommer att vara i den 20 cm förlängda versionen Grand Espace, en tillväxt som fördelats på sju centimeter större axelavstånd och 13 ytterligare centimeter bakom bakaxeln. Mer plats för både ben och bagage med andra ord. Vi har valt att titta närmare på Grand Espace med 2,0-liters turbofyra och i så kallat Eurolineutförande; en mer flärdfull version med bi-xenonstrålkastare, klimatanläggning, parkeringsradar, extra innerbelysning, 17-tumshjul och en hel del annat.

Peugeot 807 är den andra, helt nya generationen av den modell som 1994 introducerades gemensamt med versioner från Citroën, Fiat och Lancia. 

Den bilen vann med sin rationella stil snabbt Teknikens Världs gillande och var skolexempel på hur man kan skapa förbluffande utrymmen inom ett kompakt, lådformigt skal. Den nya utgåvan har vuxit på alla ledder och verkar jämförelsevis betydligt svulstigare, orsakat inte minst av tuffare säkerhetskrav. Förra modellen hade (särskilt i början) uppenbara brister i det avseendet och blev heller aldrig någon riktig säljare i Sverige. I jämförelsen har vi 2,2-litersversionen i ST-utförande, grundpris 254900 kronor, och med extrautrustning i form av klimatanläggning, farthållare och en del annat som ökar priset till 276300.

Med nykomlingarna är säkerheten i högsta grad på tapeten igen; både Espace och 807 har nyligen noterat högsta möjliga betyg ?fem stjärnor? i säkerhetsbedömningarna inom Euro NCAP och hemlighåller givetvis inte detta i marknadsföringen. Båda är stabilt byggda och nådde mycket goda resultat i de olika kraschmomenten såväl framifrån som från sidan. Säkerhet säljer som aldrig förr och i synnerhet för målgruppen här - familjeförsörjare 35-50 år med hyfsat god inkomst och fler än två barn - är det nog prioritet ett när hushållet letar transportör.

Utrymmen och flexibilitet är en annan stor sak. Här får man massor för pengarna i båda bilarna, men mest så i Espace. Man får emellertid vara beredd på vissa uppoffringar och funderingar.

Det finns tre rader sittplatser i båda och sju kan åka med som mest. Tack vare förlängningen av Renault är det givetvis i den det finns åtminstone anständig plats för bagaget om bilen ska fyllas med folk. I Peugeot får det bli småväskor längst bak när alla sju stolar används.

Som femsitsiga erbjuder båda förnämligt lastutrymme, men ännu väntar vi på att någon ska komma på ett lastförskjutningsskydd annat än ryggstöden på stolarna i mittraden.

Gemensamt för båda är att det egentligen bara är de två stolarna fram som är riktigt, riktigt bekväma på längre turer. Det tre platserna i rad två erbjuder både i Renault och Peugeot en ganska underlig sittställning för normallånga; golven är höga, stolarna låga och sittdynorna ganska korta. Längst bak störs man förutom av ett inskränkt utrymme för knäna, också av att takhöjden inte är särskilt generös. Undertecknad, som inte mäter stort mer än 175 cm ovanför markytan, får sitta med skulten lätt på sniskan. Barn brukar däremot trivas utmärkt med att sitta så långt från mor och far.

Man kan inte få allt, i stort sett kan fem resande absolut uppskatta komforten, inte minst sitter man högt och fritt, med en utsikt ingen normal kombibil kan matcha. Det reducerar de yngres klagan och därmed spontanstoppen på långresan högst väsentligt.

När det gäller flexibilitet har man kommit ett stycke på väg, men helt färdigt som flexfordon är ingen familjebuss ännu. De bakre fem stolarna kan oberoende skjutas i längsled i Espace. Man kan till och med trava dem framåt mot varandra, ungefär som klappstolar brukade stå längs väggarna i gamla folkparker. Dessutom går det att ta ut alla stolar i mittraden och sedan behålla de bakre två - som då kan skjutas i längsled till önskad plats i bilen. En kul finess. I Peugeot kan man snurra framstolarna 180 grader och hamna mitt emot dem i mittraden. Till exempel. 

När stolarna ska ut för att ge plats för de där kylskåpen och cyklarna man ser i reklambroschyrerna, då är det betydligt värre. I båda bilarna är stolarna tunga klumpar, med svårbegripliga fällningsmekanismer som gärna vill fungera som fasliga fingerfällor för den som fumlar i försöken. Det kan bli smått patetiska scener när mor och far ska tumla runt i möblerandet - och sedan återstår som alltid frågan var mor och far ska härbärgera stolarna bland all den övriga bråte de brukar ha i garagen.

Renault är som helhet den trevligare att köra. Redan utsikten från förarplats låter ana att Grand Espace är något extra, sådan panoramavy har vi inte sett sedan jänkebilarnas dagar i slutet av 1950-talet. Var Renault slutar någonstans får man gissa sig till, närsikten framåt är inte bra alls. I Peugeot är känslan av snabelfront än värre.

Fjädringskomforten i Renault är alldeles ovanligt förnämlig och ljudnivån mycket låg på alla sittplatser. Till behaget bidrar också den mjukstarka turbomotorn som drar på ett helt annat sätt än Peugeots högvarvskrävande sugfyra. Det som stör i båda är en påtaglig känslig för sidvindar, ibland får blir det samma bestyr som när man försöker hålla en kanot från att falla av från vinden.

Åttahundrasju är också finfin att färdas i och dessutom spänstigare i svängarna, för dem som gillar det. Körkänslan är faktiskt närbesläktad den i Peugeots vardagsbilar, en smula sportig och kanske alltför hård i fjädringen åtminstone för en familjebuss. Ljudnivån är betydligt högre än i Renault och stolarna (det finns nedfällbara armstöd i båda) tröttar kroppen snabbare; Peugeot kör fortfarande med supermjukt, medan Renault är förvånansvärt stram i stolshullet för att vara fransk.

I förra numret funderade vi över dragningen av bensinröret i Peugeot 807, men det finns mer som förbryllar. I höger hjulhus fram ligger den långa kilremmen som driver motorns hjälpaggregat fullständigt oskyddad för slask och stensprut. En titt undertill avslöjar också mängder av plåtfalsar som kan inge oro för rost på sikt. I så måtto ger Renault ett mer genomtänkt och väl utfört intryck, men man ska ha i minnet att just Espace tidigare har fått dåliga resultat i undersökningar om tillförlitlighet och antal småfel. Hur nykomlingen ska stå sig kan förstås bara framtiden utvisa.

Tills vidare är Grand Espace ändå en nästan odelat spännande och lockande bekantskap. Inte billig, men kortmodellen är mer jämförbar i pris med 807. 

Peugeot (och syskonen) har å sin sida tappat bort den påtagliga funkisstil som präglade förra modellen och med den nya modellen skapat en mer ordinär familjebuss som inte sticker ut något särskilt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!