Foto: Peugeot

Provkörning av Peugeot e-2008

Nya Peugeot 2008 är större, rymligare och finns även i en helelektrisk version. Är den billigare och smartare än Volvo XC40 Recharge?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Peugeot 2008 ömsar under 2020 skinn och får en ny kaross, med bättre utrymme och nya avancerade körassistenter. Både en trecylindrig 1,0-liters bensinmotor och en 1,5 liters diesel finns på 2008-paletten. Men den största nyheten är modellen e-2008, den helelektriska versionen. Drivlinan känns igen från e-208, Opel Corsa-e och DS 3 Crossback E-Tense – PSA-koncernen utnyttjar sin nya elplattform till fullo. Batteriet är på 50 kWh och i 2008-kostymen räcker det till en räckvidd på 31 mil. Det är ganska konkurrenskraftigt när vi skriver 2020, dock inte toppklass.

Bara elversionen har detaljer i grillen i samma kulör som bilen. Automatiskt helljus är standard. Foto: Peugeot

Men alla elbilar måste inte vara räckviddsmonster. Är prislappen rätt räcker det långt. Peugeot har inte klart med priserna ännu men den tyska prislappen på 35 250 euro kan tjäna som vägledning. Gissningsvis kommer e-2008 att kosta 380 000-400 000 kronor i Sverige, i alla fall som ett introduktionspris. Generalagenten har för vana att sätta helt orealistiska listpriser, och så kallade introduktionspriser som bilarna i verkligheten säljs för. Från priset kan vi dra en elbilsbonus om 60 000 kronor.

Även om räckvidden på 31 mil inte känns som om man ska börja hurra, så har i alla fall bilen bra laddkapacitet. Ombordladdaren klarar trefas 11 kW eller enfas 7,4 kW. Det betyder att bilen kan laddas fullt på drygt fem timmar om du har en så kallad wallbox installerad i ditt garage. Stannar man vid en riktig snabbladdare så kan man i bästa fall ladda med 100 kW. Då har man laddat ett tomt batteri till 80 procent på en halvtimme.

Med hjälp av CCS-uttag kan batteriet laddas med 100 kW. Foto: Peugeot

Jag får provköra bilarna på tillverkarens hemmaplan, ett tiotal mil norr om Marseille. Bilen var nästan fulladdad när jag satte mig bakom ratten men de har glömt att värma upp bilkupén. Räckvidden sjunker därför snabbt efter start, det kostar på att värma upp en nedkyld bil när det är några få plusgrader i luften. Första milen drar den närmare tre kilowattimmar (kWh) per mil, men förbrukningen stabiliserar sig snabbt på under två kilowattimmar per mil på landsvägsturen. Av batteriets bruttokapacitet på 50 kWh utnyttjas 46-47 kWh netto, och därför känns den angivna räckvidden på 31 mil högst realistisk.

Kupéutrymmet är bra, och även vuxna har bra benutrymme i baksätet. En värmepump håller ner kupévärmens energiförbrukning. Gott om förvaringsplatser i kupén. Foto: Peugeot

Motorn är på 136 hästkrafter och som alla elmotorer ger den ett ordentligt vridmoment, 400 newtonmeter som kommer direkt. Ändå är jag förvånad över att den inte känns mer rapp. Vikten är 1 548 kilo, lågt i elbilssammanhang med tanke på batteri- och bilstorlek.

Fjädringen är fast och 2008 kränger måttligt vid kurvtagning. Men jag kan ärligt inte klassificera den som en ”förarens bil”. För det är bilen för högbyggd och styrningen för okänslig. Två nivåer av motorbroms finns att välja på men ingen av dem erbjuder särskilt mycket motorbroms. Det är långt ifrån ”one-pedaldriving”-känsla, jag måste vara beredd med bromspedalen.

Foto: Mikael Stjerna

Komforten är hög. Elmotorn går tyst, farten märks ljudmässigt mest i form av vindbrus som den höga karossen genererar. Fram sitter jag högt och bra, med bra sikt framåt. Men den breda C-stolpen fördärvar runt-om-sikten.

Instrumentpanelen har den sedvanliga layouten hos Peugeot, med högt placerad instrumenttavla som syns ovanför en liten, tillplattad rattkrans. Det brukar finnas tre åsikter om arrangemanget. Några tycker absolut illa om idén. Det brukar vara den typen av förare som gillar att sitta lågt, i Peugeot med följden att de inte kan se hastighetsmätaren. Andra, däribland undertecknad, tycker att det mer är en vanesak. Den tredje gruppen gillar den starkt, och de brukar oftast ha en anställning hos en fransk biltillverkare som börjar P. Inte nog med att hastighetsmätaren sitter ovanför ratten, instrumentet är dessutom tredimensionellt. Det finns absolut ingen som helst funktionell fördel med den layouten, men det känns väldigt modernt, tekniskt avancerat – och väldigt franskt.

Lastgolvet har två nivåer, och golvet kan hållas uppe i ett smart utformat grepp. Batteripaketen ligger under sätena. Foto: Mikael Stjerna

Baksätet är relativt lågt placerat och ger inte särskilt mycket stöd för låret. Men benutrymmet är bra liksom takhöjden. Fäller man ryggstödet blir lastgolvet plant, men dock inte särskilt lågt. Peugeot har på 308 SW (kombi) en smart fällning av baksätet som tar ner lastgolvet, men den lösningen går inte att få till när man har ett batteri som tar plats. Lastutrymmet ovanför golvet är dock exakt detsamma som i bensinversionen. Däremot är stuvfacken under golvet mindre i elbilen.

I Peugeots i-Cockpit skymtar instrumentet ovanför rattkransen. Älska eller hata. Foto: Peugeot

Jag gillar kvalitetskänslan som Peugeot får till, trots relativt låg prissättning på modellprogrammet. Den exklusiva tonen bärs upp av fina materialval och läcker design. Det är inte alltid praktiskt. Tangentknapparna i mittkonsolen som styr klimatanläggningen kräver att man tar blicken från vägen, inte helt lyckat. Men visst är det snyggt, inte sant? Och många praktiska förvaringsfack, trådlös telefonladdning förlåter en del.

Foto: Peugeot

Om priset stannar under 400 000 kronor tror jag definitivt att e-2008 kan ta en plats på marknaden. Det finns inte särskilt många konkurrenter alls, och e-2008 är en av ganska få familjerymliga elbilar i det attraktiva suv-segmentet.

Elversion av nya Peugeot 2008 kan köras i tre olika program; Sport, Normal och Eco. De två sistnämnda lägena är det man vanligtvis använder. Foto: Mikael Stjerna

Peugeot e-2008

Pris

Ej prissatt, uppsakttningsvis 380 000-400 000 kronor, säljstart våren 2020, första kundleverans runt april.

 

Motor

Elmotor. Max effekt 136 hk (100 kW), max vridmoment 260 Nm, batterityp litium-jon, 50 kWh. Ombordladdare

11 kW, snabbladdning 100 kW.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. Enväxlad reduktionslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u, däck 215/65 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 430, bredd 182, höjd 155, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 548, maxlast i.u, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 405-1 438 liter (bensin 434-1 467 liter).

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,5 s, toppfart 150 km/h.

 

Elförbrukning (WLTP)

Blandad körning 1,78 kWh/mil. Räckvidd 31 mil.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år. Batterigaranti 8 år/16 000 mil.

 

Skatt

360 kronor per år per år under de tre första åren, därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Nissan Leaf 62 kWh e+ N-Connecta

Leaf med 62 kWh-batteri är dyr och klarar bara av snabbladdning med 50 kW. I utförandet Tekna, pris 484 500 kronor, klaras snabbladdning med 100 kW.

Pris: 461 500 kronor

Volvo XC40 Recharge

Volvos elbil är väldigt lik Peugeot e-2008 vad gäller måtten. Men Volvon har 408 hk och batteri på 78 kWh och kostar betydligt mer.

Pris: 699 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!